پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۲۷۳۷
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۳
در کنوانسیون حقوق کودک یه حق بر هویت اشاره و مصادیقی برای آن برشمرده شده است. این حق در بسیاری از جوامع رعایت می شود و این در حالی است که بی توجهی به آن در منشور حقوق شهروندی اعتراض یک عضو شورای شهر تهران را به دنبال داشته است.

شعار سال: "هویت کودک در ماده 7 میثاق کودک در اسلام مورد حمایت است. بر اساس این قانون کودک از بدو تولد حق داشتن نام شایسته، ثبت تولد نزد مقامات ذی‌ربط، ملیت معین و شناخت والدین خویش و تمامی بستگان خود و مادر رضاعی خویش را دارد. کشورهای عضو این میثاق مطابق قوانین داخلی خود از عناصر هویت کودک شامل نام، ملیت و نسب خانوادگی حفاظت خواهند کرد و هرگونه تلاشی را به منظور حل موضوع بی‌تابعیتی هر کودکی که در قلمروی ایشان متولد شده است یا هر یک از اتباع ایشان در خارج از قلمرو خود به‌عمل خواهند آورد. کودک دارای نسب ناشناس یا کودکی که به طور قانونی مشابه چنین وضعیتی را اکتساب کرده است، از حق قیمومت و نگه‌داری، البته بدون فرزندخواندگی، بهره‌مند است. او از حق داشتن نام، عنوان و ملیت برخوردار است". این قوانین در حالی وجود دارد که صدها کودک در حال حاضر در کشور ما بدون هویت هستند. این کودکان بی هویت نه تنها حق تحصیل ندارند که از بسیاری خدمات اجتماعی هم محروم هستند. این در حالی است که همین چند روز پیش " منشور حقوق شهروندی " از سوی دولت رونمایی شد و به گفته یک عضو شورای شهر تهران در آن " حق بر هویت " مغفول مانده بود.

فاطمه دانشور می گوید چیزی در این باره در منشور حقوق شهروندی نوشته نشده است. بنابراین نقد جدی وجود دارد که چرا کسانی که سیاستگذاری می کنند و این اسناد را می نویسند مشکلات را نمی دانند. اگر می دانستند حتما حق بر هویت را مدنظر قرار می دادند.

او تاکید می کند که با توجه به وجود تعداد زیادی بچه بدون شناسنامه و هویت در کشور با این منشور و برنامه توسعه ششمی که ارائه شده می توان دید که باز هم این کودکان جایی در کشور ما ندارند و این نگران کننده است.

بیش از هزار کودک بی هویت در هرندی سوء تغذیه دارند

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران می گوید که مطالعات بر روی 324 مادری که تنها در محله هرندی تهران دچار آسیب هستند و بچه دارند نشان داده 100 درصد از بچه های آنها بدون هویت و دچار آسیب هستند. البته میزان آسیب ها متفاوت است. اما قطعا همه این بچه ها از سوء تغذیه رنج می برند.

او تا کید می کند که این بجه ها با بالارفتن سنشان از هویت بی بهره اند و مدرسه هم نمی توانند بروند. در کل موردی در این پرونده ها نبوده که مادر اعتیاد و شرایط ناهنجاری داشته اما بچه شرایط خوبی را تجربه کرده باشد. این تعداد از سوی شخص او شناسایی شده و می تواند آدرسشان را هم ارائه دهد.

دانشور میانگین تعداد فرزندان این زنان را 4 نفر اعلام می کند و بنابراین می توان گفت که حداقل بالای هزار کودک در حال حاضر در محله هرندی تهران چنین شرایط اسف ناکی دارند. این در حالی است که هنوز مناطق دیگر تهران را بررسی نکرده و حاشیه های منطقه 15 یا دیگر مناطق تهران و حتی شهرستان ها هم به نظر او باید وارسی شوند و به باور او این مشکل نیازمند یک تصمیم گیری جدی در سطح ملی است.

البته برای حل مشکل تعدادی از این کودکان قرار است مهدکودکی 24 ساعته برای اولین بار در تهران ساخته شود. این عضو شورای شهر تهران می گوید که در ابتدا یک مهدکودک را به صورت آزمایشی در محله هرندی راه اندازی می کنند تا نوزادانی که شناسایی شده اند را به آن جا ببرند و پس از آن برنامه دارند که تعداد بیشتری از این مراکز را بسازند. هرچند تعداد این نوزادان آنقدر زیاد است که حداقل 5 مهد باید برای انان ساخته شود.

مادران این نوزادان هم به گفته او در اغلب موارد برای بردن آنها نمی آیند و بعد از مدتی نوزاد را به بهزیستی تحویل می دهند. این روش پیشنهادی اوست. زیرا همراه بودن نوزاد با مادری که رفتار پرخطر دارد خطرناکتر است. این مادران رفتارهای متفاوتی از خود نشان می دهند. گاهی نوزاد را می فروشند گاهی هم او را کرایه یا آزار می دهند و به محیط های ناامن می برند.

این عضو شورای شهر تهران همچنین درباره ساخت مراکزی برای نگهداری از زنان خیابانی در تهران می گوید که یک مرکز در لویزان ساخته شده و یکی هم در چیتگر است. اما از آنجا که این مراکز به کلنی ها آسیب دور هستند زنان آسیب دیده نیز کمتر می توانند به آنجا بروند. بنابراین اعلام کرده اند که مرکز جدید و قابل دسترسی برای این دست از زنان در شهر ساخته شود. این زنان اغلب در خیابان و مصرف کننده مخدر هستند و ممکن است تن فروشی هم بکنند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 4 دی 95، کد مطلب: 1276954: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین