پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۰۹۷
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۹
تاخیر ۴۰ ساله در تعریض خیابان معلم نهاوند همچنان ادامه دارد درحالی که تعریض این خیابان از اولویت ها در بازگشایی گره ترافیک این شهر است.

شعار سال:


قصه و حکایت تعریض خیابان قدیمی معلم نهاوند یا همان ظفری سابق با توجه به وضعیت فعلی این خیابان، در روزهای پایانی سال ۱۳۹۳ تغییر آنچنانی نکرده و همچنان تعریض این خیابان که یکی از اولویت های اساسی شهر نهاوند برای بازگشایی گره کور ترافیک این شهر قدیمی و پر آوازه است به دست فراموشی شده است.

تلاش ها و نامه نگاری های اهالی این خیابان در چند سال گذشته و تا به امروز همچنان بی نتیجه مانده است و امیدواری های مردم و ساکنان این خیابان با تغییر شهرداران خیلی زود رنگ می بازد و گره تعریض این خیابان با گذشت بیش از ۴۰ سال همچنان کورتر می شود.

موضوع تغییر مبلمان شهری و اصلاح بافت فرسوده نهاوند سالیان سال است که زبان به زبان از مردم و مسئولان نقل قول می شود و سر فصل خبرها و تیترها و وعده های انتخاباتی می شود اما در عمل هیچ اتفاق و اقدامی برای حل مشکلات اساسی و مهم شهر نهاوند انجام نمی شود.

در مدت ۳۶ سال گذشته در شهر نهاوند که دارای بیش از ۱۷۰ هکتار بافت فرسوده است، کمترین تغییرات در مبلمان شهری صورت گرفته و خیابان های کم عرض و قدیمی مانع از توسعه و پیشرفت شهری نهاوند شده است تا جایی که مردم و مسئولان به اتفاق اعلام کرده اند این شهر ریخت شهری ندارد و دو خیابان احداث شده است.

یکی خیابان دوخوهران که در سال ۱۳۷۵ عملیات تعریض آن آغاز و تا هفته دولت سال ۱۳۹۳ طول کشید به طوری که بیش از ۱۸ سال آنهم در منطقه حاشیه ای شهر نهاوند یعنی منطقه محروم و قدیمی اما تاریخی دوخواهران و شیخ منصور کارها معطل بود و دیگری خیابان به غلط جانمایی شده و کم عرض آزادگان که عملیات تعریض و احداث آن هم در دهه ۷۰ آغاز شده اما هنوز که هنوزست به طور کامل انجام نشده و متأسفانه احداث این خیابان باعث شده که توسعه و پیشرفت شهری نهاوند برای همیشه قفل شود.

معاون شهرداری نهاوند در مورد تعریض خیابان معلم گفت: خیابان معلم در حال حاضر ۱۰ متری است اما بر اساس نقشه طرح تفصیلی شهر باید به یک خیابان ۳۰ متری تعریض و تبدیل شود.

عباس حسنوند با اشاره به اینکه تعریض این خیابان از سالهای گذشته تا کنون مطرح و در اولویت برنامه های شهرداری قرار گرفته است، گفت: در طرح تفصیلی سال ۸۳ مصوب شده که خیابان معلم تعریض و از ۱۰ متری به ۳۰ متری تغییر پیدا کند.

وی ادامه داد: تاکنون از مجموعه ۴۰ پلاک موجود در این خیابان شهرداری ۱۰ درصد آن را تملک کرده و ادامه کار بعلت بودجه سنگین آن و درآمد کم شهرداری نهاوند با کندی پیش می رود.

معاون شهردار نهاوند ادامه داد: برابر قانون شهرداری باید برای تصاحب و تملک ملکی که در حریم طرح قرار گرفته آن را خریداری یا معاوض آن را به مالک پرداخت کند که شهرداری نهاوند فعلا قادر به انجام این کار نیست چراکه از محل اعتبارات دولتی نیز نمی توان برای تملک و خریداری این واحدها استفاده کرد.

*ادامه تعریض خیابان معلم فعلا مقدور نیست

عباس حسنوند افزود: در سال جاری دو واحد دیگر را تملک کرده ایم اما قسمت بزرگ کار باقی مانده که با توجه به اینکه تعریض خیابان های دیگر هم در اولویت است فعلا ادامه تعریض خیابان معلم نهاوند مقدور نیست.

حسنوند اظهار داشت: این خیابان در مجموع ۶۰۰ متر است که ۱۰۰ متر آن از محل چهار راه معلم تا ساختمان آموزش و پرورش انجام شده و برای انجام ما بقی کار بیش از چند میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

اما نکته مبهم تعریض این خیابان اینجاست که اگر در طول بیش از ۴۰ سال گذشته شهرداری نهاوند تنها سالی یک واحد، از واحدهای این خیابان را خریداری و تملک می کرد پنج سال پیش کار تعریض این خیابان اتمام یافته بود خصوصا اینکه در سالهای گذشته قیمت ملک بسیار پایین تر از وضعیت حال حاضر بوده است.

مسئول شهرسازی نهاوند نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار گفت: خیابان معلم ۱۰ متری است که برابر طرح مصوب باید ۲۰ متر آن تخریب شود و با توجه به اینکه تعریض این خیابان فقط از یک سمت انجام می شود و واحدهای که در مسیر تعریض هستند باید به طور کامل تملک و خریداری شوند با توجه به کمبود اعتبارات شهرداری ادامه کار سخت و با وفقه روبرو شده است.


عباس مومنی اظهار داشت: برای تملک واحدهای این خیابان نظریه و قیمت کارشناس رسمی دادگستری بر اساس اعیانی و تجاری و موقعیت آن ملاک است که با توجه به شرایط فعلی رقم بالای بیش از هفت میلیارد تومان را طلب می کند.

وی افزود: این خیابان از زمان گذشته هم در دست تعریض بوده اما به علت اینکه در شهر نهاوند چندین معبر و خیابان دیگر برابر مصوبه باید تعریض شوند و بعلت کثرت املاک و واحدها، در نقاطی که باید عملیات تعریض انجام شود بدلیل محدودیت اعتبار کار به کندی و با وقفه طولانی پیش می رود.

مسئول شهرسازی شهرداری نهاوند عنون کرد: بر اساس بودجه مصوب شهرداری که در اول هر سال توسط شورای شهر مصوب می شود هر ساله برای تملک املاکی که در مسیر تعریض قرار دارند بودجه های تخصیص و مشخص می شود که با توجه به اعتبارات کم و تعداد زیاد املاک، شهرداری نمی تواند به یکباره تعریض این خیابان و موارد مشابه را انجام دهد.

عباس مومنی مشکل اصلی تعریض این خیابان را کمبود اعتبار عنوان کرد و ادامه داد: در شرایطی که شهرداری برای تملک کل واحدهای سطح شهر نهاوند در سال بیش از دو یا سه میلیارد تومان نمی تواند هزینه کند فقط برای تعریض خیابان معلم بیش از هفت میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است.

اما اهمیت تعریض و بازگشایی خیابان معلم هنگامی مشخص و جلوه می کند که توجه داشته باشیم تخریب ساختمان دخانیات نهاوند برای احداث میدان مرکزی و حل مشکل ترافیکی نهاوند که بیش از سه سال از طرح آن می گذرد و هنوز عملیاتی نشده در تقاطع و ابتدای همین خیابان واقع شده است.

عضو شورای شهر نهاوند نیز در مورد تعریض خیابان معلم به مهر گفت: شورای شهر هر ساله برای تملک واحدهای مسکونی و تجاری که در مسیر تعریض قرار دارند اعتباراتی اختصاص می دهد اما شهرداری این اعتبارات را هزینه نمی کند و یا در جاهای دیگری از آنها استفاده می کند.


یارولی سیف گفت: تعریض خیابان معلم از اولویت های مهم و اساسی اعضا شورای شهر نهاوند در دوره های گذشته و شورای شهر چهارم است و بر انجام آن تاکید کرده اما باید از شهرداری پرسید که چرا روند کار متوقف و یا خیلی کند پیش رفته است.

وی گفت: تعریض خیابان معلم و احداث یک خیابان ۳۰ متری باعث زیبایی شهر نهاوند می شود چراکه خیابان معلم در مرکز شهر نهاوند واقع شده و در ادامه بلوار شهید حیدری که مجموعه ورزشی علیمرادیان نهاوند را به مرکز شهر متصل می کند قرار گرفته است.

*تعریض خیابان معلم منجر به کاهش بار ترافیکی شهر می شود

عضو شورای شهر نهاوند ادامه داد: تعریض و احداث این خیابان به کاهش بار ترافیکی نهاوند کمک بزرگی می کند.

ساکنین و اهالی این خیابان نیز از انجام نشدن تعریض آن گلایه دارند.

وحید حسنی یکی از ساکنین خیابان معلم در گفتگو با مهر گفت: بیش از ۴۰ سال ساکن این خیابان هستیم و از کودکی یاد دارم که مسئولان اعلام کردند این خیابان تعریض می شود.

حسنی گفت: با گذشت بیش از چهار دهه نتیجه ای حاصل نشده و شهرداری انتظار دارد مردم و مالکانی که ملک های آنها در مسیر تعریض قرار دارند خود شخصا عقب نشینی کنند و شهرداری فعلا قصد و برنامه ای برای تملک واحدهای این خیابان ندارد.

وحید حسنی گفت: مالکین واحدهایی که املاک آنها در طرح تعریض قرار دارند سالهاست بلا تکلیف هستند و بعلت اینکه شهرداری حاضر به تملک این واحدها نیست و اجازه ترمیم و ساخت هم به آنان نمی دهد این خیابان در حال تبدیل شدن به یک خیابان متروکه است.

آنچه مسلم است اینکه نهاوند سالهاست که تغییر چندانی در مبلمان شهری ندارد و بافت فرسوده آن در اکثر نقاط این شهر موجب شده بارها و بارها مسئولان ارشد استان در بازدیدهای خود ریخت شهری نهاوند را نامناسب بدانند.

نهاوند شهری است که اکثر خیابانهای آن یکطرفه شده اما هنوز مشکل ترافیک آن حل نشده و برای تغییر وضعیت موجود نیاز به یک انقلاب در مدیریت شهری و تغییر ملبمان شهری دارد


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ ، کد مطلب: 2512728: mehrnews.comwww.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین