پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۴۲۶
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
طرح ساخت پل خلیج فارس که از سال ۸۹ در جزیزه قشم هرمزگان شروع شده، به دلیل مشکلات عمده‌ای چون منابع مالی، تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است. هرچند ساخت این پل از سال‌های پیش از انقلاب مدنظربوده، اما عملیات اجرایی آن بعد از انقلاب اسلامی و 6 سال پیش شروع شده و قرار است با اتمام آن انقلاب ترانزیتی در منطقه ایجاد شود، چرا که طول این پل از جزیره قشم تا سرزمین اصلی ۱۸هزار متر طراحی شده است.
شعار سال:
طرح ساخت پل خلیج فارس که از سال ۸۹ در جزیزه قشم هرمزگان شروع شده، به دلیل مشکلات عمده‌ای چون منابع مالی، تاکنون به بهره‌برداری نرسیده است. هرچند ساخت این پل از سال‌های پیش از انقلاب مدنظربوده، اما عملیات اجرایی آن بعد از انقلاب اسلامی و 6 سال پیش شروع شده و قرار است با اتمام آن انقلاب ترانزیتی در منطقه ایجاد شود، چرا که طول این پل از جزیره قشم تا سرزمین اصلی ۱۸هزار متر طراحی شده است.
*مشخصات طرح
طرح شبکه جامع ارتباطی قشم در چهار بخش ساخت پل بزرگ خلیج فارس، ساخت بندرگاه کاوه، 86 کیلومتر بزرگراه و 92 کیلومتر راه‌آهن اجرا می‌شود. محل ساخت پل حد فاصل بین بندر لافت و پهل (جزیره قشم و سرزمین اصلی) است. توسعه بندر کاوه از 2پست به 5پست اسکله برای پذیرش کشتی‌های پست پاناماکس در 3 فاز تکمیل لنگرگاه کاوه، ساخت لنگرگاه تجاری در طول دیواره ۳۰۰ متری اسکله کاوه و توسعه اصلی لنگرگاه از طریق ساخت 2 دیواره ۴۰۰ متری اسکله همراه با احیای زمین‌های محدوده‌بند است.

همچنین ساخت بزرگراه از بندرکاوه تا بزرگراه سراسری در بندر شهید رجایی به طول تقریبی ۱۱۰ کیلومتر و ساخت خط آهن از بندرکاوه تا راه‌آهن سراسری در بندرشهید رجایی به طول تقریبی ۱۱۰ کیلومتر است. در خصوص مزایای شبکه جامع ارتباطی قشم با محوریت پل خلیج‌ فارس می‌توان به کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، حداقل به میزان ۳۰درصد، ‌کاهش زمان سیر کالا به میزان ۴۰ درصد، ‌افزایش درآمد سرانه ساکنان و دست‌اندرکاران اقتصادی در قشم، کاهش فقر و افزایش رفاه اقتصادی و اجتماعی، افزایش درآمد ملی از طریق پذیرش نقش ترانزیتی و مبادلاتی و ایجاد تحول تاریخی در خلیج‌فارس از حیث صنعتی و تجاری اشاره کرد.

*دولت صفر تا ۱۰۰ طرح‌ها را به ما واگذار کند
چندی پیش «حمیدرضا مؤمنی» مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در تشریح آخرین وضعیت راه‌اندازی پل خلیج ‌فارس اعلام کرد که درخواستی را به معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه داده‌ایم که براساس آن یا دولت تضامین لازم را به مناطق آزاد بدهد که خود فاینانسور خارجی بیاورد یا اینکه از صفر تا ۱۰۰ طرح‌ها را به ما واگذار کند تا کار را پیش بریم. بر همین اساس، معاون اول رئیس‌جمهوری دستوری به رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داده که براساس آن، کل اجرای صفر تا صد طرح‌ها به منطقه آزاد قشم واگذار شود تا این منطقه بتواند با جذب سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی کار را پیش برد.
 وی اضافه کرد که در طرح جامع حمل و نقل و شبکه ارتباطی خلیج فارس یک پل، یک ریل قطار و نیز بندر کاوه دیده شده که بر این اساس اگر این طرح تکمیل شود، کریدور جنوب به شمال راه‌اندازی شده و هند، چین و قشم به سرزمین اصلی، شمال ایران و اروپا متصل خواهد شد و در این صورت بخش اعظم مأموریت ما در حمل و نقل دریایی و زمینی نیز به سرانجام می‌رسد. مؤمنی خاطرنشان کرد که شبکه خلیج‌فارس به ۸۵۰ میلیون یورو اعتبار نیاز دارد که مربوط به راه‌آهن، اتوبان، بندر کاوه و خود پل خلیج‌ فارس است.
تاکنون 220 میلیارد تومان در این طرح هزینه شده و اعتبارات امسال آن 35میلیارد تومان بود که تنها 5.2 میلیارد تومان را دریافت کرده‌ایم. مدیرعامل منطقه آزاد قشم با تأکید بر اینکه در منطقه آزاد سرمایه‌گذار می‌خواهیم و فاینانسور نمی‌خواهیم، بیان کرد که برای پل خلیج فارس سرمایه‌گذارانی از اروپا، چین و روسیه اعلام آمادگی کرده‌اند.

*پیشرفت 17 درصدی پل خلیج‌فارس
درهمین حال، «علیرضا اختری»، مدیر طرح پل بزرگ خلیج فارس نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه ساخت پل خلیج فارس و بزرگراه به ترتیب 17 و 1.7 درصدپیشرفت فیزیکی دارد، کمبود منابع بخصوص مشخص نبودن منابع مالی و نبود تضمین فاینانس را از مشکلات طرح جامع ارتباطی خلیج فارس عنوان کرد و افزود: این مسائل باعث شده تا در حال حاضر هیچ فعالیتی روی این طرح انجام نشود.

وی اظهارداشت: تاکنون 220 میلیارد تومان از طرف دولت به‌عنوان سهم 15 درصدی طرح در بخش حوضچه‌های ساخت کیسون یا کایسون (سازه‌هایی برای جلوگیری از داخل شدن آب به محیط کار) و همچنین ساخت و نصب کیسون‌ها در بخش خارج آب و... با پیشرفت فیزیکی 18.5 درصد که عموماً به خود پل مربوط می‌شود، هزینه شده است. مدیر طرح پل بزرگ خلیج فارس با اشاره به اینکه مجری این طرح سازمان منطقه آزاد قشم است، تأکید کرد: پس از مشخص شدن طرف قرارداد خارجی یا داخلی این طرح و اطمینان از میزان سرمایه آن، 3 سال برای تکمیل و راه‌اندازی این طرح لازم است.


با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 8 دی 1395، شماره روزنامه: 6393، شماره صفحه: 19
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین