پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۱۴۱
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱
سال هاست که بخش تولید خراسان جنوبی از مشکلاتی که پیش پای سرمایه گذار وجود دارد رنج می‌برد و گفته می شودکه در استان قانون به عنوان ابزاری برای چالش بخش تولید استفاده می شود.

شعارسال: جمعی از تولیدکنندگان خراسان جنوبی طی برگزاری جلسه‌ای در اتاق بازرگانی بیرجند، خواستار رفع ریشه ای مشکلاتشان شدند.

این گونه که پیداست سال‌هاست که واحدهای تولیدی از مشکلاتی مانند مالیات، ارزش افزوده و مشکلات بانکی رنج می‌برند و اما این بار درد دیگری بلای جانشان شده است.

از حرف هایشان پیداست که بسیاری از تولیدکنندگان از عدم تکریم و احترام از سوی مسئولان دولتی و عدم حمایت دولت از بخش خصوصی رنج می‌برند و خواستار رسیدگی به وضعیت کنونی هستند.

برخی از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران که به گفته خودشان از این وضعیت به ستوه آمده‌اند و اعلام کرده‌اند در صورت ادامه این شرایط، خراسان جنوبی را ترک خواهند کرد.

*روحیه صنعتی در خراسان جنوبی وجود ندارد

مدیرعامل یک شرکت صنعتی در این جلسه با بیان اینکه در افغانستان چند کارخانه راه اندازی نموده است، گفت: به اندازه ای که در خراسان جنوبی اذیت شدم، در افغانستان اذیت نشدم.

علی آبادی ادامه داد: متاسفانه در خراسان جنوبی روحیه صنعتی، کارآفرینی و اشتغال معنی نداشته و تنها برای کار دولتی ساخته شده است.

وی با اشاره به مشکلات پیش روی صنعت در خراسان جنوبی، اظهار کرد: برای اخذ یک پروانه در استان باید شش ماه پیگیری کنیم در صورتی که در سایر استان‌ها در مدت دو هفته می‌توان آن را اخذ کرد.

علی آبادی با اشاره به خشکسالی های پیاپی در خراسان جنوبی، بیان کرد: با توجه به میانگین پایین بارندگی در سال، نباید مالیات به خراسان جنوبی تعلق گیرد.

وی ادامه داد: باید تفاوتی با کسی که در خراسان جنوبی سرمایه گذاری می‌کند با تولیدکنندگان دیگر استان‌ها، وجود داشته باشد.

وی یکی از مشکلات خراسان جنوبی را نداشتن جمعیت دانست وافزود: این باعث کم بودن مصرف کننده در استان شده است.

علی آبادی با تاکید بر اینکه باید چاره ای برای ایجاد بازار برداشته شود، گفت: باید به بازار افغانستان که در همسایگی خراسان جنوبی است به عنوان یک فرصت نگاه شود.

وی همچنین رکود بازار و کاهش نقدیندگی را یکی دیگر از چالش های واحدهای تولیدی استان برشمرد و ضمن گلایه از برخی بانک‌ها گفت: بایستی پرداخت وام با بهره پایین به واحدهای استان تعلق گیرد تا انگیزه ای برای سرمایه‌گذاران در استان ایجاد شود.

*سایه سیاه مشکلات دارایی در واحدهای تولیدی

وی اظهار کرد: برخی ادارات خراسان جنوبی سد راه تولید بوده و برخی دستگاه‌های خدمت رسان به دلیل اینکه کارخانه در سطح شهر قرار ندارد، از ارائه خدمات خودداری می‌کنند.

مدیرعامل این شرکت تاکید کرد: باید مشکلات دارایی و دیگر موانع تولید حل شود تا همین واحدهای تولیدی که تعدادشان انگشت شمار است، در استان بمانند.

وی ارزش افزوده را از دیگر مشکلات اصلی پیش روی تولید استان دانست وگفت: اگر قرار است شرایط به همین گونه پیش برود، باید تولید و بخش خصوصی را تعطیل کنیم.

علی آبادی ادامه داد: در شرایط کنونی که بی آبی بر کشاورزی لطمه زده است باید صنعت ومعدن را تقویت کنیم در غیر این صورت تا ۵۰ سال آینده خراسان جنوبی خالی از سکنه می‌شود.

*قانون ابزاری برای چالش تولید

مدیرعامل یکی دیگر از شرکتهای صنعتی در این جلسه با بیان اینکه درد صنعت از الان نیست و از قدیم بوده است، گفت: با آمدن تحریم‌ها شرایط اقتصادی ما بی نهایت به هم ریخت و بازارها قفل شد.

ساجد ادامه داد: بانک‌ها و سیستم دولتی به جای اینکه به ما کمک کنند، بلای جان ما شده و مقابل ما ایستادند.

وی با بیان اینکه قانون کشور ما، پارچه ۱۴۰ هزار تیکه است، افزود: در بسیاری از شهرها از قانون برای کمک به تولید استفاده می‌شود اما متاسفانه در شهرهای کوچک از قانون به عنوان ابزاری جهت چالش و توقف تولید کنننده استفاده می‌کنند.

بانک‌ها و سیستم دولتی به جای اینکه به ما کمک کنند، بلای جان ما شده و مقابل ما ایستادند ساجد اظهار کرد: شرایط اقتصادی ۹۱ همه را دچار چالش کرد و نتیجه‌اش رکود وخوابیدن واحد تولیدی است.

وی با اشاره به هزینه گزاف کار آفرینی بیان کرد: دولت نمی‌تواند هزینه کارافرینی را بدهد بنابراین اگر دست به دست به دست هم ندهیم، کای از پیش نمی‌رود.

ساجد، دارایی را از دیگر مشکلات پیش روی تولیدکنندگان دانست و گفت: سازمان اقتصاد و دارایی بسیار سلیقه ای عمل می‌کند و مشکلات و چالش‌ها را می‌بیند اما از درآمد کسب نکرده، مالیات می‌گیرد.

مدیرعامل یک شرکت تولیدی هم در این جلسه با بیان اینکه دردولت و نظام اشتیاقی برای راه اندازی تولید نیست، گفت: این اشتیاق در سال های گذشته از بین رفته است.

یوسفی با اشاره به نرخ بیکاری در خراسان جنوبی، بیان کرد: باید با رفع مشکلات واحد های تولیدی زمینه اشتغال در استان فراهم شود.

وی خراسان جنوبی را مشهور به بهشت معادن دانست و گفت: وظیفه سازمان صنعت معدن وتجارت این است که مشکلات تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران را تسهیل کند.

وی با اشاره به اخذ تعرفه های دولتی از واحدهای تولیدی، بیان کرد: در بیرجند از واحدهای در حال ساخت تعرفه صنعتی اخذ می‌شود واین در حالی است که در سربیشه از واحد در حال ساخت، تعرفه آزاد می‌گیرند.

وی ادامه داد: در خراسان جنوبی ۶۰ کیلومتر که از مرکز استان فاصله می‌گیریم، قوانین سلیقه ای عمل می‌شود و این مهم باید مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.

*زخم های بی درمان بخش دولتی بر واحدهای تولیدی

نماینده یک واحد تولید کاشی هم در این جلسه با بیان این که مشکلات واحدهای صنعتی با بخش دولتی دو نوع است ذکر کرد و افزود: تعدادی از آنها ملّی است که یا در ارتباط با قوانین است و باید توسط نمایندگان پیگیری و اصلاح شود و یا به دستورالعمل و بخشنامه های دولت مربوط می‌شود که می‌بایست با پیگیری مقامات استان در سطح وزارتخانه‌ها حل شود.

نوربخش عنوان کرد: بسیاری از مشکلات تولیدکنندگان استانی است که باید با فرهنگ سازی مرتفع شود.

وی ادامه داد : برخی از کارگزاران و مجریان روح قوانین و بخشنامه‌ها را درک ننموده و با بخشی نگری و صرفاً ملاحضات سازمانی ضربه هایی به تولید، اشتغال و بطور کلّی سرمایه گذاری می زنندکه به سادگی قابل جبران نیست.

نوربخش افزود: متأسفانه اکثر افراد دیدگاه ملّی و حتی بعضاً دیدگاه استانی نداشته و با عملکردی که محدود به نگرش سازمانی می‌شود مانع پیشرفت استان و دلگرمی علاقمندان به سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال می‌گردند.

برخی از کارگزاران و مجریان روح قوانین و بخشنامه‌ها را درک ننموده و با بخشی نگری و صرفاً ملاحضات سازمانی ضربه هایی به تولید، اشتغال و بطور کلّی سرمایه گذاری می زنندکه به سادگی قابل جبران نیست وی بیان داشت: اگر پای درد دل هر یک از کار آفرینان بنشینید کتابی از درد دل را در برابرتان خواهند گشود که با اندکی توجه و سعه صدر مسئولین و کارگزاران، اکثر آنها قابل حل است، کما اینکه برخی از همین مسئولین و عوامل دولتی ضمن رعایت قانون و دستورالعمل های مربوط موجب پیشرفت امور و دلگرمی علاقمندان می‌گردند.

*اتاق مشاورین حل مشکل تولیدکنندگان تشکیل شود

نائب رئیس کمسیون صنعت، معدن اتاق بازرگانی بیرجند با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه صنعت و معدن استان، بیان کرد: تاکنون اتقافات خوبی در ستاد رفع موانع تولید و در راستای اقتصاد مقامتی افتاده است.

صباغ زاده خواستار هم نشینی واحدهای تولیدی با مسئولان ذیربط شد و افزود: باید با پایش مشکلات موجود در واحدهای تولیدی آن‌ها را رفع کنیم.

وی با تاکید بر اینکه رکودهای موجود در واحدهای تولیدی باید شناسایی شوند، افزود: باید مشکلات موجود را شناسایی کرده و برای حل آن‌ها چاره اندیشی کنیم.

صباغ زاده ادامه داد: در شرایط کنونی مسئولان ذیربط برای حل مشکلات واحدهای تولیدی و بنگاه های اقتصادی به طور جد وارد میدان عمل شدند و این فرصتی مناسب برای بیان مشکلات است.

نائب رئیس کمسیون صنعت، معدن اتاق بازرگانی بیرجند با بیان اینکه خواستار تشکیل اتاق مشاورین برای رفع مشکلات واحدهای تولید شد و افزود: باید یک یا دو نفر مشاور مطلع ورزیده در این اتاق‌ها باشند تا بنگاه‌ها در رفع مشکلات از آن‌ها کمک گیرند.

وی با بیان اینکه اتاق بازرگانی باید بیش از پیش وارد میدان شود، تاکید کرد: کمیسون صنعت و معدن تصمیمات جدی تری برای رفع مشکلات تامین اجتماعی و مالیات بگیرد.

صباغ زاده ادامه داد: همچنین باید نشست های تخصصی برای بخش صنعت و معدن برگزار شود و نتایج آن‌ها نیز در کمیسیون صنعت و معدن بررسی شود.

*واحدهای تولیدی راه حل مشکلات را پیشنهاد دهند

نائب رئیس کمسیون صنعت، معدن اتاق بازرگانی بیرجند بیان کرد: به دنبال این هستیم که فضای تولید را آهسته آهسته درست کنیم و به سمت انسجام برسانیم.

وی با اشاره به عوامل مشکل زا برای واحدهای تولیدی خراسان جنوبی گفت: ساختار بروکراسی اداری در دولت و سطوح بدنه کارشناسی استان یکی از عوامل پیش رو است.

صباغ زاده ادامه داد: واحد های تولیدی نامه ای با اتاق بازرگانی بیرجند بنویسند و در قالب آن مشکلات خود را بیان کرده و روش های حل آن را نیز بازگو کنند.

اینگونه که پیداست مشکلات سرمایه‌گذاران روز به ر وز فزونی می‌یابد و فشار دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها نیز بر آن‌ها بیش از گذشته تحمیل می‌شود. شاید خراسان جنوبی سرنوشتی تلخ را پیش رو دارد چرا که از دیرباز با قهر طبیعت رو به رو رو بوده و این طور که پیداست چندی بعد در صورت عدم رفع مشکلات سرمایه گذاری، با قهر سرمایه‌گذاران نیز رو به رو خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار خبر 24 آذر 1395، کدمطلب: 3850058 ،www.mehrnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین