پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۴۱۲
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶
شرکت کنندگان در نخستین نشست کارگروه آب و کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به محدودیت منابع آب، از مردم خواست این تحدید را جدی بگیرند و با برنامه های مدیریت آب همراهی کنند.

شعارسال: معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی روز سه شنبه در این نشست بر ضرورت آگاه سازی عموم از برنامه های در حال اجرا در زمینه مدیریت آب و وضعیت موجود منابع آبی تاکید کرد و گفت: باید از ظرفیت رسانه ها و تشکل های مردمی برای همراه سازی مردم استفاده کنیم.

محمدصادق پورمهدی با اشاره به اینکه پیش از این موضوع تعادل بخشی منابع آبی در نشست های شورای حفاظت از منابع آب استان پیگیری شده است، موضوع آب را حیاتی دانست و گفت: توجه به ملاحظات زیست محیطی در استفاده از آب ضروری است و از این رو نماینده محیط زیست در این کارگروه عضو شده است.

وی با اشاره به رابطه منابع آبی با مهاجرت و نرخ رشد جمعیت، اظهارکرد: اگر مصرف آب را مدیریت نکنیم، آب زندگی ما را مدیریت می کند.

* کاهش 1.8 میلیارد مترمکعبی مصرف آب کشاورزی برای احیای دریاچه ارومیه

مدیرکل مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوزه آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه هم در این نشست با اشاره به اینکه منابع آب آذربایجان شرقی در حوزه آبریز سپید رود با هشت استان، در حوزه ارس با 2 استان و در حوزه ارومیه با 2 استان دیگر مشترک است، ضرورت توجه به تقسیم آب و محیط زیست را یادآور شد.

سیدمرتضی موسوی با اشاره به اینکه کاهش سالانه هشت درصدی مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه در راستای برنامه احیای این دریاچه برنامه ریزی شده است، گفت: با توجه به گذشت سه سال از شروع این برنامه در سال جاری باید شاهد کاهش 24 درصدی مصرف آب در این حوزه باشیم.

وی اعلام کرد: بر اساس هدف گذاری برنامه احیای دریاچه ارومیه، باید یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب در مصرف آب بخش کشاورزی این حوزه کاهش یافته و 370 میلیون متر مکعب از آب سدهای در حال بهره برداری به دریاچه ارومیه رهاسازی شود.

موسوی با اعلام اینکه سهم بخش کشاورزی آذربایجان شرقی از شبکه انتقال آب زرینه رود 18.5 درصد کاهش می یابد، اظهارکرد: قرار نیست حوزه کشاورزی آسیب ببیند بلکه این کاهش مصرف باید از طریق مدیریت مصرف آب، تغییر الگوی کشت و توسعه روش های نوین آبیاری اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به پایین بودن سرانه آب در استان آذربایجان شرقی، گفت: چون منابع آب جدید وجود ندارد این سرانه رو به کاهش است و باید به مدیریت مصرف به ویژه در حوزه آبریز دریاچه ارومیه توجه جدی داشته باشیم .

*ضرورت کاهش تصدی گری دولت در مدیریت مصرف آب

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان شرقی هم بر کاهش تصدی گری دولت و استفاده از توان بهره برداران در مدیریت مصرف آب تاکید کرد و گفت: باید تعلق خاطر بهره برداران به تاسیسات افزایش یابد .

غلامرضا هاشمی با اعلام اینکه شبکه اصلی انتقال آب به 2 هزار و 500 هکتار از اراضی دشت گلفرج امسال تکمیل می شود، گفت: با توجه به اینکه منابع درآمدی در شهرستان جلفا افزایش یافته است، تمایل بهره برداران به تداوم فعالیت در بخش کشاورزی کاهش یافته و از یکهزار هکتار اراضی تحویل شده در این دشت تنها 3 هکتار زیر کشت رفته است.

وی با بیان اینکه اعتبار قابل توجهی برای اجرای شبکه های انتقال هزینه می شود، بر جلوگیری از هدررفت سرمایه گذاری ها تاکید کرد.

*نیازهای حوزه کشاورزی در مدیریت مصرف آب لحاظ شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی هم گفت: برنامه ریزی های مرتبط با حوزه کشاورزی بدون توجه به آمایش سرزمین خسارت زاست.

کریم مهری با اعلام اینکه برای تمامی شهرستان ها و روستاهای استان الگوی کشت تعریف شده است، اظهارکرد: اگر آب مدیریت نشود بخش کشاورزی بیشترین آسیب را می بیند.

کارگروه های آب و کشاورزی استان ها در راستای ماده 11 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی و به منظور هماهنگی فعالیت های 2 وزارت خانه نیرو و جهاد کشاورزی در زمینه مدیریت منابع آبی شکل گرفته است .

استاندار یا معاون استاندار رئیس این کارگروه و رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان دبیر کارگروه های استانی آب و خاک هستند.

در راستای کاهش مصرف آب، جهاد کشاورزی موظف به اصلاح شیوه های آبیاری و شرکت های آب منطقه ای مکلف به اجرای شبکه های اصلی انتقال و تحویل آب در بهترین منطقه ممکن برای بهره بردار هستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: 7دی1395، کدخبر: 82363646: www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین