پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۰۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۹
رئیس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی با اشاره به اقدام ها برای احیای نگین آبی آذربایجان گفت: از مهمترین مصوبه های این ستاد کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی در حوضه آبریز دریاچه با انتقال آب با لوله های پلی اتیلنی از منبع تامین تا مزرعه است.
شعارسال: فرهاد سرخوش روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به هدر رفت بالای آب در انتقال سنتی آب رودخانه ها افزود: بازده انتقال آب با لوله های پلی اتیلن در مقایسه با روش روباز و سنتی ۱۰۰ درصد افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه در سال های ۹۳ و ۹۴ در مجموع ۴۱۴ کیلومتر عملیات انتقال آب با لوله پلی اتیلن به اجرا درآمده است، افزود: ۱۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان های آذربایجان غربی که در حوضه آبریز دریاچه ارومیه واقع شده، تحت پوشش انتقال آب مدرن قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح انتقال آب با لوله پلی اتیلن به ازای هر یک هزار کیلومتر خط انتقال، ۳۰ هزار هکتار از زمین های کشاورزی واقع در حوضه آبریز تحت پوشش قرار می گیرد، افزود: در سال جاری نیز اجرای ۷۰۰ کیلومتر خط انتقال آب با لوله در حال مطالعه است که بلافاصله پس از انجام مراحل مطالعه، وارد فاز عملیاتی می شود.

حجم آب دریاچه ارومیه با تدبیر دولت روحانی از ۵۰۰ میلیون مترمعکب در دوران بحرانی و زمان آغاز به کار دولت یازدهم به ۲ میلیارد مترمکعب در زمان حاضر رسیده است.

۴۱۲ کیلومتر لایروبی رودخانه های اصلی منتهی به دریاچه ارومیه، ساماندهی سردهنه های رودخانه ها، انسداد یکهزار و ۲۰۰ چاه غیرمجاز و اصلاح آبیاری در ۶ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی از اقدام های زودبازده دولت یازدهم برای تثبیت وضعیت این دریاچه بوده است.

ستاد احیای دریاچه ارومیه در گام نخست مطالعاتی برای احیا این دریاچه آغاز کرد اما در سریع ترین زمان ممکن طرح های ۴۰ گانه نهایی برای احیای دریاچه ارومیه بر روی میز اعضای ستاد احیا قرار گرفت و این ستاد کارهای عملیاتی خود را برای احیای بزرگترین پهنه آبی داخلی کشور شروع کرد.

انتقال آب بین حوضه ای، تثبیت آب موجود در حوضه دریاچه ارومیه، استفاده از آبیاری های نوین در بخش کشاورزی با توجه به سهم بیش از ۹۰ درصدی این بخش از مصرف آب و فعالیت های فرهنگی، آموزشی و ترویجی از جمله این اقدام های عملیاتی است.

در قالب طرح احیای دریاچه ارومیه قرار است این دریاچه ظرف مدت ۱۰ سال به سطح تراز اکولوژیک خود یعنی یک هزار و ۲۷۴ متر از سطح آب های آزاد برسد؛ تراز این دریاچه با وجود کاهش ۲۸,۵ درصدی بارندگی در سال جاری، طی روز گذشته به یکهزار و ۲۷۰ متر و ۵۵ سانتی متر رسیده که در مقایسه با روز مشابه سال قبل ۱۱ سانتی متر افزایش داشته است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایانا، تاریخ انتشار: 11 بهمن 1395، کدخبر: ۴۰۱۱۸، www.iana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۹
0
0
داغونش کردید رفت
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین