پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۴۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۹
جنگ یمن ماه های واپسین دومین سال خود را پشت سر می گذارد و ائتلاف سعودی بی رحمانه و با حمایت کشورهای غربی، به ویژه ایالات متحده، رنجی وصف ناشدنی را به مردم این کشور فقیر تحمیل کرده است.
شعار سال:

نهادهای کمک رسانی بین المللی می گویند بحران یمن از جمله مواردی است که در سال ۲۰۱۶ مورد توجه رسانه ای قرار نگرفته است، اما این بار آسوشیتدپرس روایتی دردناک و نزدیک را از آنچه بر کودکان یمنی می گذرد، منتشر کرده است:

در حالی که نخستین پرتوهای طلوع خورشید از پنجره بیمارستان به داخل می تابید، محمد علی ۱۹ ساله خبردار شد که پسرعموی دو ساله اش از گرسنگی مرده است، اما او برای حفظ جان «مهند»، برادر کوچکترش که ممکن است نفر بعدی باشد، سعی می کند قوی باشد.

محمد علی دست برادر پنج ساله اش را که به سختی نفس می کشد و پوست به استخوانش چسبیده است را در دست دارد. او می گوید: من پسرعمویم را به خاطر سوءتغذیه از دست داده ام، نمی توانم برادر کوچکم را هم از دست بدهم.

آنها تنها چند نفر از تعداد بی شماری یمنی هستند که در پی جنگی داخلی که توسط ثروتمندترین کشورهای جهان عرب ایجاد شده است، برای پیدا کردن غذا دچار مشکلند و از قحطی رنج می برند. خانواده محمد در شمال یمن زندگی می کنند که زیر اداره نیروهای شیعه حوثی است که در جنگ با نیروهای دولت [مستعفی] و ائتلاف به رهبری عربستان و پشتیبانی آمریکا به سر می برند.

ائتلاف سعودی یک نبرد هوایی گسترده ای را از مارس ۲۰۱۵ علیه حوثی ها به راه انداخته است و تا کنون در عقب راندن آنها از صنعا و بیشتر بخش های شمال کشور ناکام بوده است. ائتلاف برای جلوگیری از مسلح شدن حوثی ها، از ارسال کمک جلوگیری می کند و همین امر باعث افزایش ۶۰ درصدی قیمت مواد غذایی شده است.

بسیاری از یمنی ها در بهترین دوران هم به زحمت می توانستند از پس هزینه های زندگی بر بیایند. اکنون آنها به ندرت می توانند خودشان را سیر کنند.

پدر محمد به عنوان کارگر فصلی در بخش کشاورزی کار می کند که فقط چند دلار در روز درآمد دارد. محمد هم با آغاز جنگ، مدرسه را رها کرد و به کارهای موقت ساختمانی و کشاورزی روی آورد. آنها پیش از جنگ هفته ای یک بار گوشت یا مرغ می خوردند، اما الان اگر خوش شانس باشند می توانند کمی ماهی برای تغذیه داشته باشند. رژیم غذایی عمده آنها از نان، برنج و چای تشکیل شده است.

اوایل ماه جاری، محمد و برادرش سفری یک ساعته در جاده ای خراب و ناامن را برای رسیدن به نزدیک ترین بیمارستان در شهر عبس پشت سر گذاشتند. شرایط جسمی محمد در طول دو سال گذشته بدتر و بدتر شده است، اما آنها نتوانسته اند درمانش کنند.

بنابر گزارش های یونیسف نزدیک به ۲.۲ میلیون کودک یمنی از سوء تغذیه رنج می برند که نزدیک به ۴۶۲ هزار نفر از آنها، همچون محمد دچار سوءتغذیه شدید هستند که آنها را در مقابل بیماری های قابل پیشگیری همچون اسهال و سینه پهلو آسیب پذیر می کند.

رجات مدهوک، سخنگوی یونیسف در یمن می گوید که این نهاد از درمان ۲۱۵ کودک مبتلا به سوءتغذیه شدید پشتیبانی می کند و در عین حال ویتامین مکمل را برای میلیون ها نفر دیگر فراهم می کند، اما این عملیات هم به خاطر عدم دسترسی به سرمایه و دسترسی محدود به مناطق درگیر نبرد، با مشکل مواجه است.

جنگ خسارت زیادی به تاسیسات بهداشتی کشور وارد کرده است. تعدادی بیمارستان و درمانگاه بمباران شده اند، در حالی که بقیه مجبور شده اند به خاطر درگیری ها درهایشان را ببندند. کمتر از یک سوم جمعیت ۲۴ میلیونی یمن به تاسیسات بهداشتی دسترسی دارند که باعث می شود دست کم هر هفته ۱۰۰۰ کودک یمنی به خاطر بیماری های قابل پیشگیری جان خود را از دست می دهند.

محمد امیدوار است برادرش نفر بعدی نباشد.

او می گوید: نمی توانم ببینم که حال برادرم روز به روز بدتر می شود. هیچ کاری از دستم بر نمی آید.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی پارسینه، تاریخ انتشار: 13 دی 1395، کدخبر:www.parsine.com    331030
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
0
0
خدایا مددی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین