پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۵۳۴
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۵۹
پرسنل درمانی بیمارستان قروه در حالی از بهبود وضعیت صحبت می کنند که کمبود امکانات و پزشک در کنار وضعیت نامناسب بهداشتی و گلایه های شهروندان و بی توجهی به نظام سلامت قابل لمس است.
شعارسال: چندین سال است که پرونده اعتراض مردم از تنها بیمارستان قروه باز شده و هر بار توسط مسئولان بیمارستان و شبکه بهداشت سرپوش گذاشته می شود. شهروندان قروه ای بارها خواهان رسیدگی به وضعیت نامطلوب بیمارستان شهید بهشتی قروه بودند. این در حالی است که شکایت ها به مسئولان مرتبط هم رسیده بود اما گویا چتر بی توجهی قدرت پوشش محکم تری داشت.

خبرنگار مهر چندین بار در تماس با مسئولان شبکه بهداشت و بیمارستان خواستار پاسخ گویی در این زمینه بود اما مدام به طریقی این درخواست رد می شد و هیچ کدام حاضر به مصاحبه نبودند. این در حالی است که اکثر کارمندان بیمارستان و شبکه بهداشت از وضعیت نامناسب بیمارستان آگاه بوده به طوری که خودشان هم برای درمان های حساس خود به خارج از شهرستان می روند.

چندی پیش در پی انعکاس اعتراض های مردمی به فرماندار شهرستان قروه بالأخره چتر بی توجهی و سرپوش گذاشتن بسته شد و در یک بازدید سرزده پرده از واقعیت ها برداشته و حکم تأیید به اعتراض های مردمی رسید.

بررسی از وضعیت ظاهری بیمارستان ‌شهید بهشتی قروه نشان می‌دهد در برخی مواقع شهروندان نه‌ تنها گله‌مندی صحیحی دارند بلکه مشکلات حادتر ازآنچه تصور می‌شود، است. تاجایی که برخی شهروندان معتقدند ضعف های خدمات رسانی در بسیاری از مواقع موجب تشدید بیماری فرد و آسیب های جدی روحی به همراهان وی می شود.

نحوه پذیرش در اورژانس، برخورد نامناسب کادر بیمارستانی و درمانی، ویزیت دیرهنگام و بی برنامه از بیماران، کمبود پزشک و پرسنل درمانی، وضعیت نامناسب بهداشت محیط بیمارستان و خدمات دهی به بیمار و همراهان، دوری بیمارستان از سطح شهر و پایین بودن ضریب امنیت، دوری آزمایشگاه از محیط اصلی بیمارستان و کمبود امکانات درمانی، تشخیص اشتباه و درمان نادرست، نیامدن پزشک آنکال برای مواقع ضروری و ... از جمله مهم ترین مواردی است که در گلایه های شهروندان به چشم می خورد.

* لمس کمبودها در بخش اورژانس

در بازدید میدانی سرزده ابتدا بخش اورژانس است که رصد می شود و در مرحله نخست فیش های مانده در نوبت جلو دید رژه می روند و مردمی که بیشتر از یک ساعت در صف انتظار نشسته اند. اینجا نبود نظارت در نوبت دهی، کمبود پزشک که نسبت به حجم بیماران پاسخ گو نیست در کنار وضعیت بد بهداشتی از جمله کهنگی و کثیفی ملحفه ها و روتختی ها صدای اعتراض ها را به گوش می رساند.

در اتاق سرم تراپی بانوی جوانی دیده می شود که خطوط در هم چهره اش نشان از نارضایتی دارد. «ملحفه تخت ها پر از خرده بسکویت و لکه های خون و... بود. وقتی اعتراض کردم مسئول نظافت به تکاندن تخت ها پرداخت و هنگامی که با اعتراض جدی تر من مواجه شد در جوابم گفت من که بسکویت نخورده ام، بیماری که اینجا خوابیده بود خورده است. وقتی پافشاری من را برای تعویض ملحفه دید از اتاق بیرون رفت و یک ملحفه مثلاً شسته شده آورد که از چند جا سوراخ بود. توقع میره در شهری که تنها یک بیمارستان داره و همه مردم ناچارند از آن امکانات استفاده کنند حداقل به بهداشت و نظافت و نظم بیمارستان بیشتر رسیدگی بشه.»

در بخش دیگر اورژانس اعتراض از نیامدن پزشک آنکال برای بررسی وضعیت کودک بیماری بود که داشت از درد به خودش می پیچید. سوپروایزر بخش مدعی بود که با پزشک آنکال تماس گرفته شده و دستورات لازم را داده اند و صبح بیمار را ویزیت خواهند کرد. اینجا این سؤال می ماند که نتیجه درد کودک چه می شود و باید تا صبح با زجر بماند؟ پزشک آنکال در صورت نیاز ضروری باید به بیمارستان مراجعه کند و در دسترس باشد این در حالی است که اکثر اوقات خبرها حاکی از نیامدن به موقع پزشک آنکال بر بالین بیمار و در نهایت بحرانی شدن وضعیت دارد.

هرچند تلاش های «پرویز کولانی» برای برقراری تماس مجدد با پزشک آنکال بی نتیجه ماند و سوپروایزر بخش همچنان مقاومت می کرد اما اعتراض های مردم نشان از تعهد ضعیف پزشکان به قوانین بیمارستان و وظایف خود دارد.

در این میان عده ای هم بودند که گرچه اعلام رضایت از نحوه خدمات رسانی داشتند اما بر این باور بودند که یک پزشک پاسخگوی نیاز این تعداد بیمار نیست و باید در این خصوص فکری کرد و از طرفی عده ای دیگر می گفتند که خدمات دهی بسته به شیفت پرسنل متفاوت است! حال این ابهام پیش می آید که انجام وظیفه مگر به شخص باز می گردد یا قانونی که باید همه ملزم به تبعیت از آن باشند!؟

* ضعف بهداشتی در بخش اصلی

در بخش بستری گویا وضعیت به مراتب بدتر است. نخستین مسئله وضعیت بد بهداشت محیط می باشد که حال یک بیمار را بدتر می کند. همراهان بیماران در بخش بستری از وضعیت بد بهداشتی معترض هستند. این گفته ها هنگام بازدید قابل مشاهده و ملموس بود. این در حالی است که سوپروایزر بخش و پرسنل بسیار ساده از این معضل حیاتی گذشته و مقصر را مسئول بهداشت محیط بیمارستان می دانستند! در اکثر بیمارستان ها سوپروایزر و انترن بخش، مسئول اصلی به حساب می آیند و باید نظارتی دقیق داشته باشند اما در بیمارستان شهید بهشتی قروه چنین به نظر نمی رسد و نوعی بی تفاوتی و مقصر را دیگری دانستن دیده می شود و عده ای هم قدیم ساخت بودن بیمارستان را دلیل وضعیت نامناسب بهداشت می دانند و هیچ کدام از این گفته های توجیهی قابل درک و قبول نمی باشند چرا که بهداشت باید بر درمان اولویت داشته باشد.

* نبود نظارت

تمامی این مشکلات به دلیل نبود یک سیستم نظارتی دقیق است که صورت می گیرد. سال هاست بیمارستان قروه در بی ثباتی برای رئیس به سر می برد و مدام در روند جابجایی اتوبوسی برای کرسی ریاست قرار دارد و شاید همین معضلی است برای اینکه نظارت ها ضعیف و بی برنامه صورت می گیرد.

در همین رابطه «صادق ابراهیمی»؛ مدیر شبکه بهداشت و درمان قروه که پس از اطلاع یافتن از بازدید فرماندار، خود را به بیمارستان رسانیده بود اظهار داشت: متأسفانه اکثر پزشکان حاضر به آمدن برای ریاست بیمارستان با حقوق مدنظر نیستند و همین باعث می شود بیمارستان برای داشتن رئیس بلاتکلیف باشد. اینجا این سؤال پیش می آید که چرا قانونی تعیین نمی شود برای انتخاب ریاست بیمارستان که چند ساله باشد و تا پایان چند سال مدنظر تغییر نکند؟

* مشکلات ریشه ای

بار دیگر و پس از گذشت چهار روز از بازدید سرزده اولیه از بیمارستان، برای پیگیری تغییر وضعیت بار دیگر فرماندار قروه راهی این مکان بهداشتی و درمانی شد. هرچند وضعیت به نسبت چند روز گذشته بهتر شده بود اما همچنان مردم در بخش اورژانس از دوری راه بیمارستان و خارج از شهر بودن آن که گاهی اوقات ضریب امنیت را پایین می آورد، از دوری آزمایشگاه بیمارستان، از کمبود پزشک و پرسنل و امکانات درمانی و اینکه برای بعضی از درمان ها و آزمایش ها باید به خارج از شهرستان بروند معترض بودند.

در بخش بستری هم وضعیت بهداشتی تا حدودی نسبت به قبل بهتر شده بود اما به درصد مطلوب نرسیده بود.

به گفته «صادق ابراهیمی»؛ مدیر شبکه بهداشت و درمان قروه رعایت نکردن قانون طرح تحول نظام سلامت که خود می توانست عامل پیشرفت وضعیت درمانی باشد در کنار برخی مشکلات مرتبط با تخصیص اعتبارات برای شهرستان، حال و روز رسیدگی به بیمارستان را بدتر کرده است.

وی از خرابی دستگاه های درمانی همچون سی تی اسکن خبر داد و اعلام کرد که به دانشگاه علوم پزشکی برای تخصیص اعتبار تعمیر درخواست داده شده است و در انتظار پاسخ می باشند.

ابراهیمی به وجود ۱۵۰ تخت و ۴۵ پزشک متخصص و ۲۰ پزشک عمومی در بیمارستان قروه اشاره کرد و کمبود تخت و پرسنل درمانی را معضلی برای خدمات دهی به بیماران دانست.

فرماندار قروه در این بازدید در گفت و گو با خبرنگار مهر خواستار بررسی مشکلات و رسیدگی به وضعیت بهداشتی بیمارستان توسط مسئولان مرتبط شد و رضایت بیماران را عامل بهبودی بهتر و سریع تر آنان دانست.

«پرویز کولانی» با اشاره به اینکه باید مقوله بهداشت و درمان را جدی گرفت، افزود: در هر کشوری مسئله بهداشت در اولویت می باشد به گونه ای که رعایت اصول بهداشتی بسیار حیاتی در نظر گرفته شده است.

با بررسی ها و پیگیریهای جدی فرماندار قروه مردم انتظار دارند هرچه سریع تر مشکلات بیمارستان رفع شود و مسئولان مرتبط علوم پزشکی نگاه ویژه به این منطقه داشته باشند و به نوعی اقتصاد سلامت شهرستان را حافظ و نگهدار باشند.

امید می رود بیمارستان شهید بهشتی قروه این بار تکانی به خود داده و از منبر بدبینی مردم پایین آمده و سکاندار سلامتی و بهداشت شهروندان باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 5 دی 1395، کدخبر: 3858262 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین