پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۲۴۷
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
پس از گذشت یک سال از سفر دولت یازدهم به کردستان همچنان چشم ها در انتظار دستاورد این سفر است و اما آنچه دیده می شود وعده هایی است که زخم مردم را نه تنها درمان بلکه عمیق تر کرده است.
شعارسال: یک سال از سفر هیئت دولت به استان کردستان گذشت و در طول این مدت بارها صحبت از اجرایی شدن مصوبات رئیس جمهوری بوده این در حالی است که تناقض هایی در اجرایی کردن مصوبه ها وجود دارد.

از یک طرف رسانه های نزدیک به دولت خبر از تحقق وعده ها می دهند و به نوعی چشم بینای مردم را نادیده می گیرند و از طرف دیگر مابقی رسانه ها یا از نبود اعتبار می گویند یا مدیریت ضعیف و دیگر موارد.

اما آنچه در این بین باید در نظر گرفت این است که این سفر با ضعف هایی همراه بود هم از جانب دولتمردان و هم از جانب مسئولان استانی که باعث شد خیلی از نکات مهم و کلیدی غبار فراموشی به خود گیرند.

در چهارم مرداد ماه سال گذشته هیئت دولت در حالی به استان کردستان سفر کرد که خبرها حاکی از دست پر بودن برای کردستان داشت چرا که این سفر همزمان با جشن هسته ای شکل گرفت این در حالی است که به گفته اکثر فعالان سیاسی اعتباری که به استان تعلق گرفت همان سرانه کشوری بوده است و اینکه حتی به صورت کامل هم تخصیص نیافت. گرچه صحت این صحبت ها نامعلوم است اما شواهد موجود تا حدی مهر تأیید بر آن می گذارد.

ضعف مسئولان اجرایی در برجسته سازی مشکلات و پیگیری نکردن مصوبات با گرفتن اعتبارات لازم برای آنها را می توان از جمله معضلات تحقق مصوبات سفر رئیس جمهوری برای توسعه استان دانست.

مصوبات سفر رئیس جمهوری به کردستان در بخش های راه، بهداشت و درمان، کشاورزی، ورزشی، صنعت، علمی و آموزشی، انتقال آب، فاضلاب و سایر بخش های زیربنایی بود. حال در این میان باید دید چند درصد از این مصوبات مختص شهرستان ها می باشد و اینکه مهم ترین پروژه ها کدام بوده و درصد تحقق هر کدام چقدر است؟ که پاسخ به این سؤال باید از جانب مسئولان صورت گیرد گرچه تاکنون پاسخی قابل توجه به مردم داده نشده است.

* مصوباتی مانده روی کاغذ

از شهرستان های استان از لحاظ موقعیت جغرافیایی، قروه به عنوان دروازه ورودی استان دارای اهمیت استراتژیکی است به طوری که سالانه پذیرای مهمانان مختلف برای حضور در استان کردستان است.

حال نگاه به مصوبات سفر رئیس جمهوری برای این شهرستان امری است ضروری و باید دید کدامین بخش بیشترین درصد توجه را به خود گرفته است.

تکمیل دانشکده صنعت و معدن با پیش بینی تخصیص 60 میلیارد ریال و بهره برداری در سال 94، تکمیل استخر با اختصاص 10 میلیارد ریال که پیش ببینی شده بود در تیر ماه 95 به بهره برداری می رسد، کمک 10 میلیارد تومانی به ایجاد زیرساخت های گردشکری، ایجاد واحدهای زنجیره ای فولاد در کردستان و اکتشاف معادن در پهنه های قروه و دهگلان با مساحت 3 هزار و 500 کیلومتر مربع، تأمین سرمایه در گردش موردنیاز واحدهای تولیدی بدون سقف، تأمین10 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای واحدهای تولیدی و صنعتی، تسریع در اخذ مجوز کمیسیون ماده 215 آبرسانی، ایجاد واحدهای زنجیره ای فولاد در کردستان با ظرفیت دو میلیون تن توسط ایمیدرو با مشارکت بخش خصوصی از جمله مصوباتی بود که در سفر دولت یازدهم ابلاغ شد.

از مصوبات مذکور گرچه بخشی مختص قروه و بخشی مشترک است اما آن طور که «محمدرضا میمنت آبادی»؛ معاون عمرانی فرماندار قروه می گوید هیچکدام به مرحله اجرا نرسیده و درصد تحقق آنها صفر می باشد.

پیگیریهای خبرنگار کردپرس برای دریافت اطلاعات بیشتر در این خصوص بی نتیجه ماند چرا که هیچکدام از مسئولان امر حاضر به همکاری و دادن اطلاعات نبودند و فقط به گفتن این جمله که «مصوبه ای به شهرستان ابلاغ نشده و تحققی در این زمینه صورت نگرفته» اکتفا کردند.

این جمله خود نشان از یک ضعف سیستمی دارد که چرا وقتی مصوبه ای برای شهرستان در نظر گرفته می شود پیگیری های لازم صورت نمی گیرد که حتی از دادن اطلاعات و شفاف سازی برای مردم امتناع می کنند.

* یک طرف؛ نبود اعتبار

«دولت بودجه چندانی ندارد که بتواند پروژه هایی را تکمیل و یا احداث کند. پس توقع داشتن از دولت چندان مناسب نیست.» این را «وجیه اله امینی»؛ یک فعال اجتماعی می گوید. وی معتقد است دولت تدبیر و امید خوب پیش رفته آن هم با توجه به خزانه خالی که دارد.

گفته های این فعال اجتماعی را «خجسته کرمی»؛ دیگر فعال مدنی، تأیید کرده و به خبرنگار کردپرس می گوید:«سفر هیئت دولت به کردستان خوب پیش رفته و برنامه ها اجرا می شود اما در بلند مدت، لذا نباید انتظار روند سریع داشته باشیم.»

این فعال مدنی بر این باور است که سیستم اقتصادی دولت ضعیف است گرچه نباید وعده های بی سرانجام دهد اما وقتی بودجه نیست حرفی نمی ماند و دست خالی هم نمی شود کاری کرد.

آن طور که از صحبت های این فعالان بر می آید گویا نبود اعتبار مانع اصلی تحقق مصوبات رئیس جمهوری است.

این در حالی است که شهروندان قروه ای چنین نظری ندارند و بی توجهی مسئولان را مشکل اصلی می دانند.

* یک طرف؛ ضعف مدیریت

این معضل را اگر انکار کنیم در واقع مضحک ترین کار دنیا را کرده ایم. چرا که این مسئله ای است که یقه توسعه را گرفته و گاهی چنان محکم می شود که به تنگی نفس می رسد.

در همین زمینه یک شهروند قروه ای که نمی خواهد نامش برده شود به خبرنگار کردپرس گفت:«قرار بود در سفر هیئت دولت به پروژه های ناتمام قروه پرداخته شود، وضعیت پروژه های نیمه تمام قروه روز به روز در حال وخامت است و این مسئله ای است که بارها و بارها در رسانه ها به آن اشاره شده و مسئولان اعلام کرده اند که رسیدگی می شود اما همه پیگیری ها در حد همان تیترهای شعاری مانده اند و سال به سال هم ضعف مدیریت بیشتر می شود.»

به گفته وی مصوباتی که رئیس جمهوری در سفر خود اعلام کرده بود هیچکدام اجرا نشده است و مدیران اجرایی شهرستان هم نگاهی به دلیل این اتفاق نکرده اند و به قولی این کار را اولویت خود نمی دانند.

این درست همان نکته ای است که «رضا.م» یکی دیگر از شهروندان قروه ای که خود دکترای سیاسی دارد و یک اصلاح طلب است، آن را تأیید می کند و روند مدیریت دولت کنونی را قبول ندارد.

وی می گوید:«دولت بودجه ای که در سفر خود به استان کردستان داد در حدی نبود که انتظار می رفت و جالب اینجاست که مسئولان هیچکدام لب به اعتراض در این مورد نگشودند و حال بعد از یک سال هیچ دستاوردی را ندارند.»

اکثر شهروندان بر این باورند که هیچ کدام از مشکلات اصلی قروه در سفر رئیس جمهوری عنوان نشده از جمله تکمیل پروژه بلوار غدیر که چند قرن را به خود دیده است، یا پروژه های کشاورزی و آبرسانی و ...

این شهروندان قروه ای معتقدند که دولت بودجه دارد اما برای کارهای ناچیز و غیرمربوط هزینه می کند. «شادی نوری»؛ که یک دانشجوی پزشکی است می گوید:«ما شهیدان را دوست داریم اما آیا هزینه ای که برای نصب تمثال های شهدا در شهر شده لازم است؟ بهتر است شهرداری به جای این هزینه های نامورد به اتمام پروژه غدیر و مابقی پروژه ها بپردازد.»

به گفته «نوری» پروژه بلوار غدیر شاید در حوزه راهسازی باشد و در مصوبات رئیس جمهوری آمده باشد اما آنچه دیده می شود سکوت مسئولان در این بلوار است که خاک می خورد.

از طرفی «خالد مولودی»؛ که یک مغازه دار است در این زمینه به خبرنگار کردپرس می گوید:«من مصوبات سفر هئیت دولت را می دانم اما علت اجرا نشدن آنها برایم نامعلوم است؛ اگر بودجه نیست پس چرا مصوبه کرده اند و اگر بودجه هست این همه تعلل برای چیست؟»

وی با اشاره به مصاحبه رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان در خبرگزاری ایرنا، بیان کرد:«در مصاحبه این مسئول مقدار هزینه به همراه تاریخ بهره برداری اعلام شده بود اما تا کنون خبری نیست و این در حالی است که کمتر از یک سال به عمر دولت یازدهم باقی مانده است.»

به گفته «مولودی» همه مسئولان باید صراحتاً پاسخگوی مردم در این زمینه باشند.

* یک طرف؛ بی برنامگی

کارشناسان معتقدند معضل و چالش اصلی در جامعه نبود یک برنامه ریزی درست برای انجام کارهای مدیریتی و ... است. تحقق مصوبات هیئت دولت در شهرستان هم یکی از این موارد است که از ضعف برنامه ریزی رنج می برد.

از یک طرف مسئولان امر هنگام سفر هیئت دولت به جای برجسته سازی موارد اصل به فرعیات پرداختند و از طرف دیگر بعد از اعلام مصوبه، پیگیر مسایل نبودند و با تیترهای درشت شعاری، مردم را در توده خیالی ذهن خود رها کردند.

وقتی مسئولان در فرمانداری قروه چرایی ابلاغ نشدن مصوبات را پیگیر نیستند دیگر اجرایی کردن آنها را باید به خاک سپرد. مسئولانی که مدام از تلاش برای توسعه سخن می گویند اما در واقعیت پای عملشان می لنگد و با بهانه نبود بودجه، هم خود و هم مردم را به دیار سکوت دعوت می کنند.

شاید نبود اعتبار درست باشد اما این مردم که خود شاهد بوده اند و وعده های تخصیص بودجه را شنیده و دیده اند، دیگر حقیقت را باور ندارند و دلیل این امر هم نداشتن برنامه و یک نگاه قوی بر تدوین پروژه هاست.

این درست حکایت همان پروژه های نیمه تمامی است که دولت دهم کلنگ آنها را بدون برنامه بر زمین زد و دولت یازدهم با دست خالی قول اتمام آنها را داد. هردوی این ها به نبود برنامه در کارها اشاره دارد.

دولت قبل کلنگ ها را بر زمین زد و دولت کنونی هم پرونده پروژه های نیمه تمام را روی میز دید، در این میان استان ها و شهرهای کشور در رنج اجرا شدن به سر می برند.

مطالبات شهروندان قروه ای در عین حال که به شکل ایراد پروژه های مختلف خُرد نمی شود اما موارد قابل توجهی را در لایه های مختلف پنهان کرده است. این مردم خواهان ایجاد اعتدال، رفاه و برقراری فضای مسالمت آمیز به دور از نابهنجاری های فرهنگی هستند.

با این وصف توسعه شهرستانی مثل قروه که در دل خود معادن سنگ و طلا دارد و به عنوان قطب کشاورزی استان معرفی می شود در ابهام است چرا که امید داشت به سفر رئیس جمهوری و زنجیره ای از آرزوها را برای خود بافته بود.

حال باید منتظر ماند و تدبیر دولت برای این مطالبات را دید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری کردپرس، تاریخ انتشار: 14 مرداد 1395، کدخبر: 110825 ، www.kurdpress.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین