پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۴۷۶۹
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۴
موضوع بسته‌بندی به قدمت خود کالا، نگهداری و جابجایی آن است، در واقع بسته‌بندی یک عنصر تزئینی و تشریفاتی نیست بلکه یک ضرورت تولیدی، ترویجی و تجاری است.
شعارسال: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان ، با بیان این مطلب اظهار کرد: برخی از فرهنگ‌ها و شرکت‌ها یا کارگاه‌ها توجه زیادی به بسته‌بندی دارند و متأسفانه برخی هم به آن کم توجه هستند. بی‌تردید یکی از عناصر مهم زنجیره تولید تا مصرف همین بسته‌بندی است که در برندسازی، زیبایی‌شناسی، نگهداری کالا و در نهایت تجاری‌سازی آن نقشی مهم و کلیدی دارد.

علی مالمیر با اشاره به وضعیت بسته‌بندی صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: وضعیت بسته‌بندی صنایع‌دستی مطلوب نیست و می‌تواند با توجه به ظرفیت‌های موجود در استان بهتر از این باشد.

وی گفت: نبود بسته‌بندی در این حوزه همواره به عنوان یکی از نقاط ضعف صنایع‌دستی به حساب می‌آید البته شرایط امروز نسبت به گذشته بهبود یافته اما همچنان کارهای زیادی در این عرصه لازم است که باید انجام دهیم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان ادامه داد: بسته‌بندی صنایع‌دستی به عنوان صنایع‌سبز باید سبز باشد و اگر بخواهد با صنایع پلاستیکی و غیرزیست‌محیطی بسته‌بندی شود، کسی خریداری نمی‌کند و بهتر است برای بسته‌بندی از خود صنایع‌دستی استفاده شود به عنوان مثال از قلم‌کاری برای بسته‌بندی صنایع‌دستی استفاده شود.

وی با اشاره به مشکلات بسته‌بندی صنایع‌دستی بیان کرد: مشکلات موجود در حوزه صنایع‌دستی برخی عمومی و برخی دیگر خاص هستند به طوریکه از جمله مشکلات خاص این حوزه می‌توان به تنوع فراوان محصولات، نبود فرهنگ متناسب، نشناختن ضرورت‌ها و نبود مطالعات و پژوهش‌های تخصصی در این حوزه یاد کرد.

مالمیر افزود: آغاز و توسعه صنعت بسته‌بندی در ایران قدمتی کمتر از نیم قرن را به همراه دارد به طوریکه توسعه صنعت و فرهنگ صنعتی با توسعه بستهبندی عجین است. نقش بستهبندی در بازارسازی و بازاریابی قابل کتمان نیست ضمن آن که توسعه و تحول این صنعت با درآمد سرانه و نرخ جی.ان.پی سالیانه و شرایط سیاسی، اجتماعی جامعه، فرهنگ عمومی، حجم، نوع و کیفیت صادرات رابطه مستقیم دارد.

وی اضافه کرد: در ضمن میزان توسعه و جایگاه اقتصادی، اجتماعی کشورهای همجوار و نیز نوع بستهبندی وارداتی نقش بسزایی در تحول صنعت بستهبندی دارد. فرهنگ صنعت بستهبندی در تولید، مصرف، بازارسازی، بازاریابی، ایجاد استانداردها و صنایع بازیافت و ... باید بازنگری شود و از طریق قانونی و کمکهای تشکلهای مدون و با روش‌های جذبی و در مواقعی اجباری، توسعه یابد.

مالمیر همچنین عنوان کرد: امروزه ما شاهد آن هستیم که تمایل و امکان سفر رفتن به شدت گسترش یافته و این مسافرت‌ها بیشتر با هدف رسیدن به مقاصد روستایی که دارای آب‌وهوایی مطبوع و فارغ از تنش‌های موجود در زندگی شهری است، صورت می‌گیرد.

وی یادآور شد: یکی از رسوم مسافرت و سفر رفتن نزد ما ایرانیان خرید سوغات و محصولات محلی و تولیدی در مقصد است که به بخشی جدایی‌ناپذیر از سفرها تبدیل شده است. محصولات خریداری شده مانند هر کالای دیگری برای اهدافی که پیش‌تر ذکر شد، نیاز به بسته‌بندی دارند، حال می‌توان با اعمال استانداردهایی در بسته‌بندی محصولات محلی و ایجاد شرایطی که باعث سهولت حمل‌ونقل می‌شود، موجب فروش و استقبال بیشتر مسافران از این محصولات شد.

مالمیر تصریح کرد: علاوه بر سهولت حمل‌ونقل، استفاده از بسته‌بندی در عرضه محصولات باعث افزایش نظارت سازمان‌های ذیربط در صنایع‌دستی و محصولات محلی می‌شود که موجب اطمینان‌خاطر بیشتر مسافران از سالم بودن و استاندارد است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین با بسته‌بندی محصولات از ورود افراد سودجو در این بخش جلوگیری می‌شود در واقع ایجاد انحصاری مدیریت‌شده، علاوه بر حفظ بازار افراد محلی باعث جلوگیری از ورود افراد سودجو در تولید محصولات موردنظر می‌شود که این امر سبب استمرار مشاغل در این حوزه خواهد شد بنابراین می‌توان با اتخاذ تصمیماتی در طراحی بسته‌بندی محصولات به استراتژی‌های تبلیغاتی خاصی برای یک محصول و منطقه گردشگری دست یافت.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ، تاریخ انتشار: 11 دی 1395، کدخبر: 9510-2094-5، www.hamedan.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین