پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۰۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اختصاص یک تا ۱۰ هکتاری زمین به موسسان مدارس طبیعت، اظهار کرد: در چشم انداز ۱۰ ساله، این مدارس می‌توانند بازار کار ۲۰۰ هزار نفری برای فارغ التحصیلان حوزه محیط زیست و بستر توسعه اقتصاد کشور را ایجاد کنند.

شعار سال:


محمد درویش در دومین همایش ملی کودک و طبیعت (مدرسه طبیعت) که صبح امروز در دانشگاه شهید رجائی با حضور عبدالحسین وهاب‌زاده، ایده پرداز مدرسه طبیعت در ایران و جمعی از فعالان حوزه مدرسه طبیعت برگزار شد، گفت: امیدوارم دانشگاه رجائی بازوی مشورتی علمی و یار و یاور مکتب مدارس طبیعت باشد و به بالندگی آن کمک کند.

وی افزود: باید ببینیم چرا به سمت مدارس طبیعت رو آورده‌ایم و چرا سازمان حفاظت محیط زیست، مدارس طبیعت را راهکاری جدی برای کاهش بسیاری از بداخلاقی‌ها نسبت به محیط زیست می داند؟ همه راه‌ها را برای کاهش این بداخلاقی‌ها در حوزه محیط زیست رفته‌ایم؛ محیط‌بانان را تا دندان مسلح کرده‌ایم. قوانین سخت گیرانه اعمال کرده‌ایم، اما هیچ یک از اینها عملا نتیجه نداد. این نشان می‌دهد که باید اتفاق دیگری در این سرزمین بیفتد تا هموطنان را تبدیل به ایران‌بان کنیم.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در برخی نقاط دنیا از جمله اسکاندیناوی، ژاپن و ایالات متحده آمریکا طرح مدارس طبیعت انجام می‌شود، اظهار کرد: ما می‌توانیم از این تجربیات استفاده کنیم و در این مسیر حرکت کنیم.

درویش افزود: چرا در "بختگان" که جزو ارزشمندترین تالاب‌های کشور و یکی از بی‌نظیرترین تالاب‌ها در جهان محسوب می‌شود و همزمان آب شور و شیرین در آن جریان دارد، چنین وضعیتی اتفاق افتد؟ چرا به سمت توسعه کشاورزی ناپایدار با ساخت سدها رفتیم که در نتیجه آن ۵۰ هزار نفر از کشاورزان دچار تنش اجتماعی جدی شوند. علاوه بر این در تالاب گاوخونی اصفهان نیز چنین وضعیتی حاکم است. در هورالعظیم، هور الهویزه، حوزه دریاچه ارومیه با بحران‌های جدی روبرو هستیم.

*در حوزه محیط زیست شاهد برخی بی‌اخلاقی‌ها برای منافع شخصی، استانی و قومیتی هستیم

درویش با اشاره به اینکه ۱۰ جنگل‌بان، دو قرق‌بان و ۱۱۹ محیط‌بان در راه حفاظت از محیط زیست شهید شدند، گفت: بیش از ۲۰۰۰ نفر معلول و مجروح در مسیر حفاظت از محیط زیست و طبیعت ایران داریم و تجربه‌ها نشان داده است که استیلای چکمه و زور نیز نتوانسته مشکلات ما را حل کند. در شرایط حاضر متاسفانه شاهد برخی بی اخلاقی‌ها در حوزه محیط زیست برای منافع شخصی، استانی و قومیتی هستیم. همه این نابخردی‌ها ریشه در این دارد که نتوانستیم نسلی را پرورش دهیم که عاشق سرزمین خود باشد.

*انتقاد درویش از سیاسی کاری برخی سمن‌ها

وی با تاکید بر اینکه همه ما در این وضعیت مقصر هستیم و باید تلاش کنیم در مسیر درست قرار گیریم، گفت: اگر در مسیر درست حفاظت از محیط زیست و از طریق تاسیس و گسترش مدارس طبیعت قرار گیریم، در این صورت محیط زیست ارزش معنوی بسیاری پیدا می‌کند و دیگر ضد ارزش‌ها، ارزش جلوه نمی‌کند. متاسفانه در شرایط حاضر، سمن‌های محیط زیست کشور متاثر از رویه سیاسی به جای اینکه به مرام محیط زیستی خود پایبند باشند، از دسته‌های سیاسی حمایت می‌کنند. این در حالیست که مدارس طبیعت می‌تواند پاسخ شایسته‌ای برای تربیت نسلی فارغ از این ادبیات باشد تا حکمرانی مطلوب اتفاق افتد.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه باید به سرمایه گذاری‌های اجتماعی اعتقاد داشته باشیم، اظهار کرد: ضروری است در چنین شرایطی مشارکت‌های مردمی و فعالیت کنشگران و تشکل‌های محیط زیست را فارغ از رگه‌های امنیتی رشد دهیم. دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست از رشد کنشگران طبیعت و کسانی که در زمینه مدارس طبیعت فعالیت می‌کنند، حمایت می‌کند.

به گفته درویش، طبق بخشنامه‌ای که به ادارات کل منابع طبیعی استان‌ها ابلاغ شده، قرار است با همکاری دفتر مشارکت سازمان محیط زیست به واجدین شرایط که قصد تاسیس مدارس طبیعت را دارند یک  تا ۱۰ هکتار زمین داده شود. همچنین طی رایزنی‌هایی که با برخی بانک‌ها داریم، سعی داریم وام‌هایی با سود کم برای تاسیس این مدارس اختصاص یابد.

وی با اشاره به گفت‌وگوی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با وزیر آموزش و پرورش کشور در مورد مدارس طبیعت اظهار کرد: آقای آشتیانی قول داده‌اند که با جدیت به مدارس طبیعت بپردازند. همه اینها چراغ‌های سبزی است که آینده را امیدوار کننده‌تر نشان می‌دهد. دفتر مشارکت‌های سازمان محیط زیست پذیرای انتقادات و پیشنهادات همه در این زمینه است.

مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به زودی دستورالعمل روند ایمنی مدارس طبیعت آماده می‌شود، اظهار کرد: امیدواریم سال دیگر در چنین زمانی جشن دویستمین مدارس طبیعت را داشته باشیم. توسعه مدارس طبیعت می‌تواند بستر رشد مشاغل سبز را نیز ایجاد کند.

درویش در پایان افزود: مدارس طبیعت در چشم انداز ۱۰ ساله، بازار کار ۲۰۰ هزار نفری برای فارغ التحصیلان حوزه محیط زیست، کشاورزی و آب ایجاد می‌کند. بنابراین این مدارس می‌توانند بستر توسعه اقتصادی کشور را نیز فراهم کنند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار 16 دی 1395، کد مطلب: 95101610118: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
0
0
سمن ها رو خودتون ساختید حالا بکشید دیگه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین