پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۵۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۷
شورای فنی استان فارس در حالی تشکیل شد که زلزله اخیر 4 روستای خنج که طی آن علاوه بر منازل تعدادی از ساختمان های اداری نیز دچار آسیب دیدگی شد، بحث داغ آن بود.

شعارسال: استاندار فارس در اين جلسه گفت: با تمام كساني كه در بروز خسارات اخير در روستاهاي خنج و تخريب ناشي از آن مقصر بودند، برخورد خواهد شد.

سيد محمد علي افشاني افزود: با توجه به آن كه اين زلزله حدود 5 ريشتر بود ما توقع داشتيم كه ديوارها حتي يك ترك كوچك هم برندارد چرا كه طبق اصول استاندارد، ساختمان ها بايد در مقابل زلزله هاي 7 ريشتري مقاومت داشته باشند.

وي اضافه كرد: اما متاسفانه در اين زلزله شاهد آسيب ديدگي بسياري از اماكن بوديم كه بخش زيادي از آن ها را ساختمان هاي دولتي تشكيل مي داد.

افشاني ادامه داد: با توجه به نظارت هايي كه بر ساخت و سازهاي شخصي صورت مي گيرد اين ساختمان ها مقاومت بيشتري دارند البته هنوز اين نظارت در ساخت و سازهاي روستايي شكل نگرفته در حالي كه بايد اين مهم در روستاها نيز انجام شود.

استاندار فارس اظهارداشت: باتوجه به تخريب هاي صورت گرفته به ويژه در ساختمان هاي دولتي مسئولين امر بايد هر چه سريع تر اين موارد را بررسي كنند و با متخلفين برخورد صورت خواهد گرفت زيرا آيين نامه ساخت ساختمان مربوط به ديروز و امروز نيست و قاعده اين بود كه اين موارد از گذشته رعايت مي شد تا امروز ما با چنين مواردي روبه رو نمي شديم.

وي ادامه داد: چرا بايد ديوار ساختمان اداري كه هنوز در حال ساخت است فرو بريزد؟ مردم نبايد تاوان چنين اشتباهي را بدهند بلكه بايد كسي خسارت بدهد كه سازنده چنين ديواري است و تا زماني كه برخورد صورت نگيرد همه راحت مي خوابند و نسبت به انجام درست وظيفه خود عمل نمي كنند.

افشاني گفت: در اين گونه حوادث زماني كه خسارتي به وجود مي آيد، بايد احتمال وجود فساد را نيز بدهيم زيرا مگر مي شود ناظر، بالاي سركار باشد و استانداردها نيز رعايت شود و اين اتفاقات بيفتد و بعد فكر كنيم همه چيز تصادفي و اتفاقي بوده است! در اين حادثه نيز بايد گزارشي كامل از جانب مسئولين گرفته شود و تمامی كساني كه به هر طريق در خسارات زلزله مقصر بودند معرفي و براي آن ها پرونده تشكيل شده و پاسخگو باشند تا ديگران نيز ياد بگيرند كار خود را درست انجام دهند.

استاندار فارس در ادامه پيرامون معايب و خطرات استفاده از بلوك هاي پلي استايرن در ساخت و سازها گفت: در خصوص استفاده از اين نوع مصالح بايد ابتدا نظام مهندسي ساختمان نظر كارشناسي خود را ارايه دهد و پس از آن در شوراي فني بررسي و استاندارد نيز نظر خود را اعلام كند زيرا برخي در اين صنعت سرمايه گذاري كرده اند و گاه ممكن است با رفع برخي نقص ها موضوع حل شود.

افشاني افزود: اين كه در يك ساختمان به عنوان مثال سيم كشي مشكل دارد و باعث حادثه مي شود ارتباطي با استفاده از بلوك هاي پلي استايرن و ساير موارد ندارد بلكه مقصر برق كاري است كه نكات ايمني را رعايت نكرده و اگر كل حوزه مهندسي و ساخت و ساز همه موارد را رعايت كردند و بعد اين بلوك ها موجب خسارت شود آن موقع بايد به دنبال حذف آن باشيم.وي ادامه داد: البته اين به معناي دفاع از استفاده از اين بلوك ها نيست و اگر آسيبي از اين نظر به مردم برسد مقصرين آن بايد پاسخگو باشند و خسارت را جبران كنند. اگرچه جان آدم ها با هيچ چيزي قابل جبران نيست.وي از برگزاري جلسات آينده شوراي فني استان به رياست معاون عمراني استاندار خبر داد.

اما استاندار فارس در واكنش به برخي از دستورهاي اين جلسه نيز گفت: برخي از موارد مطرح شده در اين جلسه در حد طرح در شوراي فني استان نيست و شاهديم موردي كه هم كارفرما و هم پيمانكار نسبت به آن معترض هستند و آن را قبول ندارند در اين شورا مطرح مي شود اين در حالي است كه ابتدا بايد موارد بررسي و تعيين تكليف شود و بعد در شوراي فني تصميم گيري نهايي صورت گيرد.

افشاني گفت: از سوي ديگر وقتي كارها مشروط شوند دو مشكل به وجود مي آيد؛ ابتدا كار معطل مي ماند و در كنار آن احتمال فساد نيز وجود خواهد داشت، به همين دليل هيچ كارشناسي نبايد كار را مشروط كند و كارها بايد به صورت دقيق و كامل انجام شود.رئيس سازمان برنامه و بودجه استان فارس نيز گفت: در حال حاضر ما از نظر تعداد مشاورين حوزه فني در كشور رتبه سوم را در ميان استان هاي ديگر داريم.

تاجگردون با بيان اين كه يكي از وظايفي كه قانونگذار و نظام فني و اجرايي به عهده شوراي فني گذاشته استفاده از ظرفيت هاي بخش هاي غير دولتي است افزود: در اين رابطه تا كنون با 5 انجمن غير دولتي از جمله انجمن پيمانكاران نفت، برق و مديريت پروژه تفاهم نامه هايي منعقد كرديم و هدف ما تقويت اين انجمن ها و استفاده از راهنمايي آن ها در بخش هاي تخصصي است.وي اظهار داشت: درخصوص برگزاري همايش هاي تخصصي نيز تا كنون 7 همايش فني در سطح ملي و استاني با كمك حوزه هاي غير دولتي برگزار كرده ايم. مدير كل مديريت بحران استان فارس نيز در اين جلسه گفت: در زلزله روز جمعه خنج، حادثه كمتر از 16 ساعت مديريت و مستند سازي شد و آسيب ها و مشكلات آن بررسي گرديد تا ديگر شاهد بروز چنين مواردي نباشيم.

فياض پور افزود: اين زلزله در 4 روستاي خنج رخ داد كه حدود 400 واحد مسكوني در آن ها وجود دارد.

وي اضافه كرد: از اين تعداد منازل مسكوني 196 واحد طي چند سال اخير توسط بنياد مسكن مقاوم سازي شده بود كه آسيب نديدند و حدود 200 واحد ديگر 30 تا 60 درصد آسيب ديدند و جز اتاقكي كه 4 تبعه افغان در آن جان باختند هيچ خانه اي به طور كامل آوار نشد.

فياض پور گفت: همچنين با توجه به احتمال پس لرزه چنين تشخيصي داده شد كه 181 واحد ديگر در معرض خطرند و به همين دليل چادرهايي در اختيار ساكنان اين واحدها قرار گرفت و به زودي تيمي متشكل از كارشناسان تمامي دستگاه ها به منطقه اعزام و آسيب شناسي واقعي صورت خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار، يكي از مواردي كه در اين جلسه مورد بررسي قرار گرفت استفاده از بلوك هاي پلي استايرن بود. عضو هيات مديره سازمان نظام مهندسي ساختمان فارس در اين رابطه گفت: بلوك هاي پلي استايرن با توجه به مواد اوليه نفتي داراي خطرات و معايب بسياري از جمله سرعت آتش سوزي، انتشار گازهاي سمي و آسيب به محيط زيست است البته در موردي قرار شد برخي از معايب آن رفع شود و بلوك هاي توليد شده به گونه اي باشد كه كندسوز و مقاوم باشد. خواجه پور با اشاره به زلزله خيز بودن كشور و به ويژه استان فارس افزود: استفاده از اين نوع مصالح باعث مي شود كه اگر زلزله رخ دهد علاوه بر آوار شدن اماكن، آتش سوزي نيز به آن اضافه شود و درخواست ما اين است كه حداقل براي ساخت ساختمان هاي دولتي، بيمارستان ها، مدارس و مراكز مهم از اين مصالح استفاده نشود.در ادامه قرار شد نظام مهندسي نظر كارشناسي خود را به همراه دلايل مربوطه در خصوص عدم استفاده از بلوك هاي پلي استايرن به كميته مصالح ساختمان شوراي فني ارايه دهد تا تصميمات لازم در اين رابطه اتخاذ شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری خبرآنلاین، تاریخ انتشار: 20دی1395، کدخبر: 621246: www.khabaronline.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین