پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۹۳۴
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۰۱
چرا بعضی از افراد مرورگری را به دیگری ترجیح می‎دهند؟ در این مطلب با دلایل، جنبه‎ها و ویژگی‎هایی از این مرورگرها آشنا می‌شوید که قبلا در نظر نگرفته بودید.

شعار سال: به نقل از دیتا لینک، گوگل کروم و فایرفاکس از بهترین مرورگرهای اینترنتی سال‌های اخیر چه در سیستم دسکتاپ و چه موبایل بوده است. در این مطلب به بررسی نقات قوت و ضعف هر یک از این مرورگرها از دید کاربران می‌پردازیم.

* چرا کاربران عاشق فایرفاکس هستند

خیلی از افراد یک نوع رابطه عشق-نفرت با فایرفاکس برای سالیان متوالی داشتهاند. اولین تجربهی آنها با این مرورگر به شکل یک مرورگر دارای تبهای مختلف بود که باعث شد از اینترنت اکسپلورر گریزان شوند (آن زمان اسم این مرورگر Firebird بود). همچنین این افراد عاشق این هستند که فایرفاکس پایبند به اصولش بوده است و ایدههای جدید را امتحان کرده است. البته این مرورگر با کامل ترین بودن فاصله دارد، ولی برای دوست داشتن چیزهای زیادی را در خود میبیند.

* تنظیمات و اینترفیس قابل سفارشی شدن

یکی از بزرگترین مزیتهای فایرفاکس این است که شما واقعا میتوانید تجربهی گردش در وب خود را سفارشی کنید، بسیار به مراتب بیشتر از هر مرورگر وب دیگر، از جمله کروم. سفارشی سازی در دو سطح است: اینترفیس و تنظیمات. در رابطه با اینترفیس: شما میتوانید نوار آدرس و دکمهها را به اطراف بکشید و آن‎‎ها را هرچند بخواهید دوباره مرتب کنید، مفخی کردن مواردی که دوست ندارید نیز آسان است. مهم تر از آن ولی، قابلیت نصب «تمهای کامل» است که میتوانند به طور کامل ظاهر مرورگر شما را تغییر دهند، حتی تا جایی که چیزی از نظر ظاهری شبیه به کروم، اپرا، Maxthon و هر چیز دیگر در اختیار داشته باشید.

در رابطه با تنظیمات: شما میتوانید با آزادی تمام به هر تنظیماتی در فایرفاکس از طریق صفحهی about:config (و تمامی تنظیمات را به راحتی میتوان جستجو کرد) دسترسی داشته باشید. کروم با صفحهی chrome://flags خود چیز مشابهی در اختیار دارد، ولی قابل جستجو یا به همین میزان پیشرفته نیست، که اندکی میتواند دردآور باشد.

* ویژگیهای کاربر پسند

یکی از مزایای فایرفاکس این است که دارای دو ویژگی مفیدی است که کروم تنها از طریق اکستنشنها میتواند دارای آن باشد (و حتی آن موقع هم عملکرد شبیه سازی شده به تمیزی و یکدستی فایرفاکس نیست). این دو ویژگی عبارتند از گروههای زبانهای (Tab Groups) و حالت مطالعه (Readingh mode).

قابلیت اول، ویژگی است که موزیلا واقعا در آن سنگ تمام گذاشته است، هم از نظر بصری و هم اجرا. با این ویژگی، شما میتوانید تبهای خود را در «مجموعههای» متفاوتی مرتب کنید و آزادانه بین آنها هر زمان خواستید جابجا شوید. چنین چیزی برای سازماندهی و نظم داشتن و مبارزه با حواس پرتی بسیار عالی است.

قابلیت Tab Groups در نسخهی فایرفاکس ۴۵ به عنوان یک قابلیت داخلی حذف شده است و به اکستنشن مجزایی تبدیل شده است که میتوانید آن را نصب کنید. حالت مطالعه هر چیزی که در صفحه است را حذف میکند، از جمله تبلیغات، سایدبارها، و تصاویر، تا شما بتوانید تنها بر هر پست یا مقالهای که میخوانید تمرکز داشته باشید. همچنین این حالت رنگ متن و پس زمینه را تغییر میدهد تا چشمان شما راحتتر باشند.

* استفاده سبک از منابع سیستمی

کروم در رابطه با استفادهی سنگین از منابع سیستمی شهرت بدی دارد. رم سیستم را انگاری میخورد، میزان مصرف پردازنده اوج میگیرد و در نتیجه در دستگاههای پرتابل خیلی زود باتری تمام میشود. منصف باشیم، فایرفاکس هم زمانی که بحث مصرف منابع سیستمی به وسط میآید یک قدیس نیست، ولی در مقایسه با کروم یقینا کمتر حریص و بیشتر مواظب اوضاع است.

جنبههای منفی این هستند که فایرفاکس زمان شروع آهسته تری دارد (چون کروم دائما در پس زمینه فعال است) و سرعتهای آهستهتر بارگذاری صفحات (چون چرخههای پردازنده را نظیر کروم نمیدزدد). یک نکتهی دیگر مرتبط با منابع که باید اشاره شود این است که بارگذاری تبها در فایرفاکس آهسته است، یعنی زمانی که شما تبهای جدید را باز میکنید، تا زمانی که آنها را انتخاب نکنید بارگذاری نمیشوند. چنین چیزی باعث میشود زمانی که شما چندین تب را فورا باز میکنید، کامپیوتر شما کم نیاورد.

* حریم شخصی و متن باز

موسسهی موزیلا یک سازمان غیر انتفاعی است، یعنی آنها نظیر گوگل به دنبال سودآوری نیستند. در نتیجه، فایرفاکس اهمیتی به جمع آوری دادههای شخصی شما یا بررسی عادات وب گردی شما نشان نمیدهد. به حریم خصوصی شما احترام میگذارد و میخواهد از چشمان فضول در امان باشید. از طرف دیگر، کروم تنها در رابطه با جمع آوری دادهها است. برای بسیاری از افراد، این دلیل به تنهایی کافی است تا از این مرورگر استفاده نکنند، و اگر شما نیز جزو آنها هستید، پس فایرفاکس محلی است که به آن رو میآورید.

علاوه بر این، از تمامی مرورگرهای مهم، فایرفاکس تنها مرورگری است که متعهد به فلسفهی نرم افزار متن باز است. بزرگترین مزیت این تعهد؟ هر فردی میتواند هر زمان به این کد نگاهی داشته باشد بنابراین کمتر احتمال وجود شرارتهای مخفی وجود خواهد داشت.

* چرا کاربران عاشق کروم هستند

کروم میتواند گاهی اوقات یک چیستان باشد. دلایل زیادی برای تنفر از آن وجود دارد، که به بعضی از آنها در بالا اشاره شد، ولی چنان مرورگر خوش ساختی است که افراد زیادی حس به دام آن افتادن را دارند و مجبور به استفاده از آن هستند چون چیزی که نیاز دارند را جای دیگر ارضاء نمیکند.

* وجود اکستنشنهای مفید بسیار

دلیل اول برای محبوبیت مداوم کروم تعداد بیشمار اکستنشنهایی است که برای آن وجود دارد، و تنها مسئله کیفیت و کمیت این اکستنشنها نیست، بلکه قضیه این حقیقت است که بسیاری از آنها منحصرا برای کروم هستند چون توسعه دهندگان نمیتوانند برای حفظ سایر نسخهها مورد اذیت قرار گیرند.

واقعیتش را بخواهید چنین چیزی بسیار تاثیر عمیقی دارد. شما دهها اکستنشن ضروری برای افراد دارید، دستهای از اکستنشنها برای بالا بردن بهرهوری کارها، و اکستنشنهایی که مدیریت تب را آسان میکنند. و روند چنین چیزی هم آهسته نمیشود، گواه این حرف اکستنشنهای فوق العادهای است که امسال عرضه شدند.

هیچ مرورگر دیگری قادر به شکست دادن کروم در حوزهی اکستنشنها نیست. در حقیقت، مرورگرهای دیگر در واقع در حال کار بر روی روشهایی به منظور نصب اکستنشنهای کروم هستند تا بتوانند از عقب افتادن جلوگیری کنند. همین زمان است که شما متوجهی برنده شدن کروم میشوید.

* اینترفیس تمیز و عملکرد نافذ

فایرفاکس هر زمان که دوست داشته باشید اجازهی سفارشی ساختن اینترفیس را میدهد، ولی شاید برای همین دلیل است که کروم اجازهی دخالت در اوضاع را به شما نمیدهد چون مطمئن است که اینترفیسی که دارد آنقدر خوب است که باید باشد. در واقع، زمانی که شما از همان ابتدای نصب این دو مرورگر را مقایسه میکنید، دست یافتن به این نظر که کروم به نسبت دیگری تمیزتر و صیقل یافته تر است آسان میباشد.

انتخاب آن آسانتر و استفاده از آن مبتکرانهتر است علاوه بر اینکه حس میشود سریعتر هم است.اگر دوست ندارید دخالتی در اوضاع داشته باشید، پس کروم انتخاب عالی است. همین عامل هم است که باعث میشود کروم انتخابی بهتر برای افرادی باشد که زیاد فنی نیستند، چون احتمال تصادفی خراب کردن اوضاع کمتر میشود.

ما قبلا اشاره کردیم که فایرفاکس منابع سیستمی کمتری به نسبت کروم استفاده میکند، ولی برای اینکه کروم به پردازنده و رم شما فشار میآورد و مقدار زیادی را به خود اختصاص میدهد، دلیلی وجود دارد: تمامی اینها به این مرورگر اجازه میدهد سرعت فوق العاده بالایی داشته باشد، که سبب روانتر شدن تجربهی کاربری میشود. هرچیزی بهایی دارد و این شما هستید که بخواهید تصمیم نهایی را بگیرید. عملکرد مهم است، ولی همه چیز نیست.

* امنیت فوق العاده بالا

اگر قصد استفاده از کروم را دارید، باید تا حد زیادی این فرض را داشته باشید که گوگل هر حرکت شما را مد نظر داشته و جاسوسی شما را میکند. نه اینکه واقعا گوگل در حال جاسوسی شما باشد، ولی با توجه به مقدار دادهای که جمع آوری میشود، شما باید انتظار حریم خصوصی را داشتن بی خیال شوید.

به هرحال، نکتهی جالب ماجرا این است که کروم زمانی که بحث مسائل مربوط به بد افزار، جاسوسی، و یا هرگونه از حملات دیگر اینترنتی به وسط کشیده میشود، به نسبت فایرفاکس مرورگر امنتری است. به عنوان مثال، کروم زمان همگام سازی بین دستگاههای مختلف دارای رمز نگاری مبدا به مقصد است، در حالی که فایرفاکس چنین چیزی را ندارد.

ولی نکتهی مهمتر اینکه، پردازشهای کروم در یک سندباکس اجرا میشوند، یعنی این پردازشها به فایلها و اطلاعات در سطح سیستمی دسترسی ندارند. اگر یک وب سایت قصد اجرای یک کد مخرب را داشته باشد، این کد در بین حدود سندباکس نگه داری میشود و اثرات بادوامی نخواهد داشت.

* توسعه وب بسیار پیشرفته

یکی از دلایل بزرگی که محبوبیت کروم دوام یافته است این است که توسط گوگل توسعه یافته است. از آنجایی که توسعه دهندگان خود گوگل قویا در تحول وب دخیل هستند، کروم طبیعتا پیشرفتهترین پیشرفتها را در خود میبیند. به عنوان مثال، کروم در پذیرش استانداردهای وب بسیار سریع عمل میکند انگاری چند وقتی میشود این استانداردها وجود داشتهاند. یک مثال پذیرش WEBP است، یک استاندارد جدید برای تصاویر که درحال محبوب شدن است. مثال دیگر: زمانی که یوتیوب اولین بار ویدیوهای ۶۰ fps را معرفی کرد، تنها کروم امکان مدیریت و اجرای آنها را داشت.

ولی کروم همچنین ابزار توسعهی وب بسیار شگفت انگیزی دارد، که برای همین است که این مرورگر انتخاب اکثر برنامه نویسان و طراحان حرفهای وب است. فایرفاکس دارای Firebug است، ولی DevTools گوگل بی نظیر است. این اکستنشنهای توسعهی وب کروم فقط جذاب هستند و آن وجودیت و ماهیت اصلی را در خود ندارند.

* کروم در برابر فایرفاکس: انتخاب، انتخاب شما است

هیچکس نمیتواند به جای شما تصمیم بگیرد. هر شخصی که بگوید یک مرورگر به طور عینی از مرورگر دیگری بهتر است یا شخصی بدون صداقت یا فردی خام است. همه چیز به کامپیوتر شما ختم میشود، با مرورگر خود چکار میکنید، و به چه نوع اصولی پایبند هستید. اگر نسبت به حفظ حریم شخصی در محیط آنلاین اهمیت میدهید، امکان بیشتر سفارشی کردن را دوست دارید، و میخواهید از منابع تا جای ممکن تا حد کمی استفاده کنید، پس فایرفاکس را انتخاب کنید. اگر سرعت، امنیت و اکستنشنهایی میخواهید که جای دیگری پیدا نمیشوند، گوگل انتخاب شما میتواند باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه تحلیلی خبری پونه زار، تاریخ 21 دی 95، کد مطلب: 49497: www.pounezar.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین