پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۳۹۰
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۱
دکتر مرضیه فلاح تفتی می گوید: میدان را خالی نمی‌کنیم. مرضیه فلاح تفتی یکی از پزشکان داوطلبی است که سال‌هاست با سازمان داوطلبان همکاری دارد. او متولد‌ سال ١٣٤١ در بمبئی هندوستان است؛ ‌
شعارسال:سال ٥٩ در دانشگاه بمبئی شروع به تحصیل می‌کند و بعد از فارغ‌التحصیل‌شدن از دانشگاه در ‌سال ١٣٦٦ با توجه به اصرار همسر به ایران می‌آید و کار طبابت را از ‌سال ١٣٧٠ شروع می‌کند. دکتر فلاح تا به حال نزدیک به ٧٢٠نفر را به‌صورت رایـگان ویزیت کرده و پزشک معتمد جمعیت هلال‌احمر شهرستان تفت است. او در گروه مهارت واحد داوطلبان به مردم بی‌بضاعت داوطلبانه خدمت می‌کند. «شهروند» در ادامه با این پزشک داوطلب درباره فرهنگ داوطلبی و تجربیات و پیشنهادهایش گفت‌وگو کرده است.

* چرا پزشکی؟

علاقه زیادی به علم پزشکی داشتم و به همین علت این رشته را انتخاب کرده و به‌عنوان پزشک عمومی از دانشگاه بمبئی فارغ‌التحصیل شدم و حدود ٢٥‌سال است که به کار طبابت مشغولم. همچنین پزشک معتمد جمعیت هلال‌احمر تفت، پزشک معالج درمانگاه‌های وابسته به شبکه بهداشت و درمان شهرستان تفت با سمت رئیس مرکز و درحال حاضر در ستاد مبارزه با بیماری‌های شهرستان تفت مشغول به خدمت هستم.

* سابقه آشنایی شما با جمعیت به چه زمانی برمی‌گردد؟ چند وقت است که با هلال همکاری دارید؟

از سال ١٣٧٩ با هلال‌احمر آشنا شدم و حدود ١٦‌سال است که عضو جـمعیت هلال‌احمر هستم و در گروه مهارت فعالیت می‌کنم. از ابتدا تاکنون به‌عنوان پزشک معتمد به صـورت داوطلبانه با این جمعیت همکاری دارم؛ همچنین هر بیماری که هلال‌احمر معرفی می‌کند به صورت رایـگان ویـزیت می‌کنم، حتی خیلی‌وقت‌ها نیاز به نامه‌نگاری از سوی واحد داوطلبان هم نیست و صرفا با معرفی تلفنی، مددجو را پذیرش خواهم کرد.

* شما با چه انگیزه‌ای وارد فعالیت‌های خیرخواهانه و عام‌المنفعه شده‌اید؟

هر انسانی ذاتا علاقه‌مند است در هر شغل یا مقامی که باشد بتواند به همنوعان خود کمک کند و من هم به علت علاقه‌مندبودن درخصوص کمک به همنوعانم وارد فعالیت‌های خیرخواهانه جمعیت شدم و خدمات پزشکی را به اقشار آسیب‌پذیر و کم‌توان جامعه ارایه می‌دهم.

* تاکنون در فعالیت و برنامه‌های نوع‌دوستانه و خیرخواهانه هلال مشارکت کرده‌اید؟

در برنامه‌های مختلفی شرکت داشته‌ام که ازجمله آنان می‌توان ارایه خدمات پزشکی و ویزیت رایگان بیماران و دانش‌آموزان مناطق محروم در قالب طرح‌هایی ازجمله همای رحمت در ماه مبارک رمضان، ارمغان مهر در آستانه بازگشایی مدارس و فرشتگان رحمت در آستانه نوروز باستانی و... اشاره کرد. همچنین به‌عنوان پزشک کاروان سلامت داوطلبان در مناسبت‌های مختلف به روستاها و مناطق محروم شهرستان رفته‌ام، البته حضور در منطقه زلزله‌زده بم به‌عنوان پزشک داوطلب جمعیت، مشارکت و همکاری در اجرای پروژه‌های داوطلبی را نیز می‌توان نام برد.

* به‌نظر شما به چه کسی «داوطلب هلال» می‌گویند؟

«داوطلب» یعنی یک دنیا عطوفت و مهربانی، به‌نظر من داوطلب کسی است که با تمام وجود بخشی از وقت، تخصص، مهارت یا حتی دارایی خود را برای یک هدف مشخص در اختیار دیگران قرار می‌دهد و بدون هیچ چشمداشت مادی در راه خدمت به نیازمندان و اقشار آسیب‌پذیر جامعه با انگیزه الهی گام برمی‌دارد که هیچ‌کس جز خدای متعال نمی‌تواند اجر آنها را بدهد.

نام هلال می‌تواند در جامعه برای افراد مختلف یادآور خاطرات گوناگونی باشد. هلال‌احمر یک نهاد بشردوستانه و عام‌المنفعه است که اتکا بر خدمات داوطلبانه یکی از اصول اساسی آن به‌شمارمی‌رود و باید با تکیه بر این خدمات رسالت خود را تداوم بخشد. هلال‌احمر ارگان پیشرو در ارایه خـدمات امـدادونجات در حوادث و سوانح است. هلال‌احمر ارایه‌دهنده خدمات توانبخشی و یک سازمان حمایتی است و می‌توان گفت که پل ارتباطی بین نیاز نیازمند و توان توانمند به حساب می‌آید.

* پیشنهاد شما برای معرفی فعالیت‌های داوطلبان در سطح جامعه چیست؟

به‌نظر من نقش داوطلبان، نقش ویژه‌ای است. داوطلبان همیشه باید در بین مردم باشند، در مورد هلال‌احمر و خط‌مشی‌ها با مردم صحبت و سازمان داوطلبان و فعالیت‌هایش را به همگان معرفی کنند. حلقه اتصال نیاز نیازمندان و توان توانگران را برای بی‌نیازان جامعه توصیف کنند تا این حلقه بهتر و بیشتر بتواند به وظیفه‌اش عمل کند. البته اطلاع‌رسانی در رسانه‌ها و مطبوعات هم می‌تواند به آگاهی مردم کمک شایانی کند. خوشبختانه درحال‌حاضر جمعیت هلال‌احمر از این‌نظر پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای داشته که ان‌شاءالله روزبه‌روز بر کیفیت آن افزوده شود.

* به‌عنوان یک داوطلب فعال چه انتقاد یا پیشنهادی برای بهبود فعالیت‌های خیرخواهانه و خدمات داوطلبانه دارید؟

متاسفانه بسیاری از مردم فکر می‌کنند جمعیت هلال‌احمر تنها در حوادثی مثل سیل و زلزله حضور دارد و از خدماتی که این نهاد ارایه می‌کند، اطلاع چندانی ندارند. برای آشنایی بیشتر مردم با خدمات ارایه‌شده در جمعیت هلال‌احمر بهتر است از ارتباط‌های رسانه‌ای استفاده شود. این راه به‌نظر می‌رسد کمک بزرگی در راستای شناسایی و شناخت مردم با زحمات داوطلبان و خیرین هلال‌احمر به عامه مردم باشد. در این صورت خیرین بیشتری با جمعیت هلال‌احمر و فعالیت‌های خیرخواهانه و عام‌المنفعه آشنا خواهند شد. پیشنهاد می‌کنم هیچ‌وقت کاری را جز برای رضای خدا انجام ندهیم. تفضل خدا برای دستان باز و بخشنده است. دستانی که هنر بخشیدن به دیگران را داشته باشد.

همکاری به‌عنوان یک پزشک آن هم به‌صورت داوطلبانه حتما همراه با خاطرات بوده...

از شروع همکاری‌ام با هلال‌احمر خاطرات زیادی دارم اما چیزی که من بارها آن را تجربه کرده‌ام لبخند یک فرد بیمار است، زمانی که به‌عنوان پزشک داوطلب در کاروان سلامت به اتفاق داوطلبان پرانرژی و باتجربه جهت انجام خدمات پزشکی به سالمندان، کودکان و زنان بی‌سرپرست نیازمند عازم روستاهای محروم شهرستان می‌شویم این امر باعث تجدید روحیه در آن عزیزان خواهد شد و آنها فکر نمی‌کنند که فراموش شده‌اند و وقتی یک بیمار لبخند می‌زند انگار همه دنیا را به من داده‌اند؛ آن زمان است که همه‌چیز لذت‌بخش است، چون ما در این فضا باید همیشه روحیه خوبی داشته باشیم، هرگز میدان را خالی نکنیم و از همه نظر آماده باشیم.

* صحبت پایانی؟

هلال‌احمر سازمان بی‌طرفی است که همه به‌صورت داوطلبانه و به شوق کمک به همنوعان خود وارد آن می‌شوند. من به تمامی کسانی که شب‌وروزشان را بدون هیچ چشم‌داشتی برای کارهای داوطلبانه وقف این جمعیت کرده‌اند، خدا قوت می‌گویم. در پایان جا دارد این مطلب را اضافه کنم خدمتی که برای مددجویان در هر زمینه‌ای انجام می‌شود باید درجهت رضای خداوند متعال باشد و طوری باید عمل کنیم که آنها باورکنند ما هستیم که برای رسیدن به سعادت ابدی به کمک کردن نیازمندیم و موظف به انجام کارهای خیر هستیم، اگر چنین باشد نتیجه کار خیلی شیرین‌تر خواهد شد. من نیز تا هر زمان که کارایی داشته باشم، در هلال‌احمر می‌مانم و خدمت می‌کنم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی صبح تفت، تاریخ انتشار: 18 دی 1395، کدخبر: - ، www.sobhetaft.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین