پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۴۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۰
مردم خراسان جنوبی پس از سالها بار دیگر شاهد بارش برف و سفید پوش شدن این استان هستند این درحالیست که بارش برف موجب خوشحالی و شادی مردم و حضور گسترده آنان در پارکها و بوستانها شده است.

شعارسال: مردم استان خراسان جنوبی پس از سالها امسال برای اولین بار شاهد بارش برف و سفید پوش شدن این استان هستند و بارش برف و باران موجب خوشحالی مردم این استان کویری شده است.

استان خراسان جنوبی ۱۸ سال خشکسالی پی درپی را تجربه کرده و اثرات خشکسالی موجب شده تا بیش از ۴۷۰ روستای این استان با تانکر آبرسانی شوند و بیش از ۷۰ درصد قنوات استان نیز خشک شده‌اند.

اثرات خشکسالی همچنین بر خالی از سکنه شدن برخی روستاها نیز تأثیر گذاشته و مسئولان نیز خبر از کاهش منابع آب زیر زمینی و افت سفره‌های آب زیر زمینی داده و عنوان شده که بسیاری از دشت‌های استان نیز به حالت ممنوعه در آمده است.

استان خراسان جنوبی به عنوان یکی از کم بارش ترین استان‌های کشور است و این موجب نگرانی کشاورزان و مسئولان استان شده است اما بارندگی‌های اخیر در این استان کویری روزنه‌ای امید برای کشاورزان استان شده است.

بارش اولین برف زمستانه پس از گذشت سالها موجب خوشحالی و شعف بسیاری از مردم این استان شده و بسیاری از شهروندان را به خیابان‌ها کشیده است.

بنا بر پیش بینی سازمان هواشناسی خراسان جنوبی بارش باران و برف از روز گذشته در برخی نقاط استان آغاز شده است و تا پایان امروز نیز ادامه خواهد داشت.

شور و شعف را می‌توان در بغض‌های کهنه کشاورزی قامت خمیده یافت که برای این رحمت الهی نماز شکر گذارده است.

شادی مردمان خراسان جنوبی را می‌توان در برق چشمان دختربچه‌ای خلاصه کرد که برای طلوع خورشید و بازی با آدم برفی بی قراری می‌کند.

نشاط را می‌توان در لا به لای حرف‌های پیرمردی یافت که با دیدن این برف و باران یک شبه، برنامه‌ای مدون برای شب‌های باقی مانده از عمرش را چیده است.

بارش برف امید روستاییان را سفید رنگ کرد

یکی از روستاییان توابع بیرجند  اظهار کرد: بارش برف از دیروز در روستا آغاز شد و زمین را کاملاً پوشانده است.

محمد سلیمی پور با بیان اینکه امید است بارش باران و برف در دو ماه باقی مانده زمستان ادامه داشته باشد، افزود: بارش برف شب گذشته امید بسیاری از روستاییان را رونق داد.

وی در بیان احساسش نسبب به تماشای دومین برف زمستانی، بیان کرد: از آغاز شروع بارش برف چندین مرتبه نماز شکر به جای آورده‌ام.

سلیمی پور ادامه داد: هرچند زمین خراسان جنوبی به دلیل خشکسالی های چند ساله به شدت تشنه است اما همین میزان برف و باران نیز جای شکر بسیار دارد.

وی اظهار کرد: بارش برف و باران تنها به دست خداوند است و از مسئولان نیز کاری بر نمی‌آید و ما عقیده داریم خداوند بندگانش را در بی آبی و عطش رها نمی‌کند.

برف بازی شهروندان در سرما

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی، با بیان اینکه از بارش برف در شب گذشته بسیار خوشحال هستم، گفت: امیدوارم این بارش‌ها در روزهای آینده نیز ادامه داشته باشد.

زهرا رجب زاده ادامه داد: دخترم تنها پنج سال دارد و از دیشب برای برف بازی و آدم برفی بی قراری می‌کند چرا که این اولین باری است که برف را می‌بیند.

وی با بیان اینکه بارش برف و باران در شب گذشته بسیاری از مردم و شهروندان را خوشحال کرده است، افزود: این شادی به اندازه‌ای است که بسیاری از مردم برای تماشای برف سر به کوه‌های اطراف شهر درآورده‌اند.

رجب زاده با اشاره به سرد بودن هوا در مناطق کوهستانی خراسان جنوبی، اظهار کرد: شادمانی مردم برای برف بازی بر این سردی پیشی گرفته است.

وی ادامه داد: امید است درهای رحمت خداوند در بارش برف و باران بیش از این گشوده شود چراکه این بارش‌ها زندگانی بسیاری از مردم را نجات می‌دهد.

بارش ۸ سانتی متری برف در استان

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی بیان کرد: در شهرستان زهان بارش هشت سانتی متری برف را داشته‌ایم.

علیرضا خندان رو با اشاره به بارش برف و باران در ۲۴ ساعت گذشته بیان کرد: طی این مدت شهرستان درمیان با بارش ۳.۵ سامتی متر برف رو به رو بوده و ۴.۲ میلیمتر نیز آب حاصل از این بارندگی‌ها را داشته است.

وی ادامه داد: همچنین آب حاصل از بارش باران و برف در شهرستان بیرجند ۳.۵ میلی متر، حاجی آباد ۱۲ میلی متر، زهان ۷.۹ میلی متر، آرین شهر هفت میلی متر و محمدشهر نیز سه میلی متر بوده است.

خندان رو اظهار کرد: همچنین در ۲۴ ساعت گذشته، شهرستان زهان با بارش هشت سانتی متری برف، حاجی آباد سه سانتی متر و درمیان نیز ۳.۵ سانتی متر رو به رو بوده است.

یخبندان در راه است

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی از تشکیل یخبندان در ۲۴ ساعت آینده خبر داد و گفت: کاهش دما و تداوم سرما را در ۲۴ ساعت آینده پیش بینی می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سامانه بارشی به طور موقت از استان خارج شده است، افزود: روز دوشنبه، ورود سامانه ضعیف برف و باران را به استان خواهیم داشت.

خندان رو از بارش پراکنده برف و باران در نیمه شمالی خراسان جنوبی در ۲۴ ساعت آینده خبر داد و گفت: طی روز جاری ناپایداری‌های جوی کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به وضعیت دمای استان در ۲۴ ساعت گذشته بیان کرد: شهرستان‌های طبس و درمیان با ۱۳ درجه سانتی گراد بالای صفر گرم‌ترین و سربیشه با شش درجه زیر صفر سردترین مناطق بوده‌اند.

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی ادامه داد: همچنین دمای هوا در مرکز استان در ۲۴ ساعت گذشته حداقل چهار و حداکثر ۱۱ درجه سانتی گراد بوده است.

بارش برف و یخ زدگی جاده‌های روستایی استان

فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی  با اشاره به وضعیت جاده‌ها و محورهای مواصلاتی استان گفت: با توجه به بارش برف طی ۲۴ ساعت گذشته در قسمتی از جاده‌های روستایی یخ زدگی و لغزندگی را داریم.

سرهنگ حسین رضایی از تشکیل مه صبحگاهی در برخی از محورها خبر داد و افزود: محور قاین، بیرجند، سربیشه، گردنه درمیان و محورزیرکوه حدفاصل اسفدن تا حاجی آباد را مه صبحگاهی فراگرفته است.

وی ادامه داد: همچنین محور قهستان و زهان دارای لغزندگی بوده و توجه و رعایت نکات ایمنی از سوی رانندگان را می‌طلبد.

از مسافرت غیر ضروری پرهیز کنید

همچنین پلیس راه استان خراسان جنوبی با اشاره به باز بودن راههای استان اما از رانندگان خواسته است از سفرهای غیر خودداری کنند.

سرهنگ رضایی اظهار کرد: خوشبختانه در ۲۴ ساعت گذشته حادثه‌ای در محورهای مواصلاتی خراسان جنوبی رخ نداده است.

وی خواستار رعایت نکات ایمنی از سوی رانندگان شد و بیان کرد: از رانندگان درخواست می‌شود برای در روزهای زمستانی تجهیزات لازم اعم از زنجیر چرخ، سوخت کافی و لاستیک آج دار داشته باشند و ضمن رعایت سرعت مطمئنه فاصله طولی استاندار را رعایت کنند.

نجات ۱۵ آسیب دیده در محورهای برفی

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی، از حضور هشت اکیپ امداد رسانی در محورهای استان خبر داد و گفت: این تیم ها از ساعت ۴:۳۰ روز گذشته تا صبح روز جاری در محورها تردد داشته اند.

احمد بخشی ادامه داد: این اکیپ ها شامل ۳۵ نیرو و ۱۴ خودرو بوده و در محورهای حاجی آباد، قاین، سربیشه و حاجی آباد حضور داشته اند.

وی با بیان اینکه پنج حادثه در محورهای مواصلاتی برف گیر به وقوع پیوسته است، گفت: سه حادثه در محور زیرکوه- حاجی آباد، یک حادثه در محور قاین و یک حادثه در محور سربیشه رخ داده است.

بخشی از نجات ۱۵ آسیب دیده در این حادثه ها خبر داد و گفت: در حال حاضر اکیپ های هلال احمر در حال آماده باش هستند.

خراسان جنوبی ۱۸ سال خشکسالی را برای نوشیدن جرعه‌ای باران پشت سر گذاشت و بارش هشت سانتی متری برف شادی بسیاری از مردمان را هدیه آورد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 26دی1395، کدخبر: 3877323: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین