پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۵۳۵
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲
این‌بار هم صداوسیما به روال قبلی، یکطرفه به موضوع پرداخته و نتیجه و تلقی مثبت از برجام را حتی بسیار کم روایت نکرده است.

شعارسال: خبرگزاری‌صداوسیما از دیشب به مناسبت یکسالی برجام، مستند گزارشی را با عنوان یکسالی در بخش‌های‌خبری ازجمله 21 و 14 پخش کرده است. بی‌تردید خانم‌ رنجبر و احتمالا سایر همکاران عزیز، رنج و زحمت زیادی بابت تهیه این مستند نسبتا طولانی متحمل شده‌اند.

راهبرد غالب‌ مستند، بزرگنمایی نقض برجام با استفاده از تاکیتیک نقل و قول یعنی استفاده از مصاحبه‌ها و سخنرانی مسئولان دوطرف ایرانی و غربی بود. در اینکه آمریکا به تعهدات خود پایبند نیست و برجام را در مواردی نقض کرده و در بسیاری از موضوعات هم با اعمال‌ فشار بر کشورها و موسسات اقتصادی، عملا مانع‌ اجرایی شدن برجام شده است، شکی نیست اما به لحاظ رسانه‌ای، همان‌گونه که گفته شد راهبرد غالب گزارش، بزرگنمایی _ نقض _ برجام با استفاده از تاکیتیک نقل _ و _ قول یعنی استفاده از مصاحبه‌ها و سخنرانی مسئولان دو طرف ایرانی و غربی در بی‌نتیجه بودن توافقنامه بوده است.

نکته مهم این است این‌بار هم صداوسیما به روال قبلی؛ یکطرفه به موضوع پرداخته و نتیجه و تلقی مثبت از برجام را حتی بسیار کم روایت نکرده است.

باتوجه به اهمیت موضوع و وظیفه رسانه بویژه رسانه ملی، دغدغه و زحمات دوستان، قابل قدردانی و درک است؛ اجرای همه بندهای برجام، باید مدام مطالبه، روشنگری، پیگیری و واقع‌نمایی شود اما بزرگنمایی قسمت منفی برجام و روایت سیاه حتی به نقل از مسئولان، آنهم در پرونده مهم هسته‌ای که مقام معظم رهبری هم در مواردی آن را مدیریت و از مسئولان دیپلماسی کشور قدردانی کرده است، امیدزدا و مغایر با انصاف است و این سئوال را ایجاد می‌کند که این درست که برجام نتایج مورد انتظار را نداشته اما آیا هیچ دستاوردی نداشته است؟

بدیهی است کار سیاسی هم قواعد و اصولی دارد که نباید هیچیک از کنشگران سیاسی و رسانه‌ای بویژه رسانه ملی آن را فراموش کنند.

پیش ازاین، در مورد پوشش‌خبری درگذشت مرحوم هاشمی هم نوشته‌ام؛ رسانه‌ها نقش آموزش موازی دارند؛ به مردم آموزش دهیم همیشه درمورد همه موضوعات، به اخلاقیات پایبند باشند و منصفانه قضاوت کنند.

لطفا قبل از قضاوت، گزارش را ببینید....

یادداشت: اکبر نصراللهی، استاد علوم ارتباطات اجتماعی و مدیرکل پیشین نظارت سازمان صداوسیما

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار: 27دی1395، کدخبر: 448345: www.ilna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین