پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۷۹۶
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳
معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران با اشاره به اجرای پایش 2 نوع محصول استراتژیک کشاورزی با استفاده از سامانه سنجش از راه دور گفت: این طرح در 4 استان کشور در حال اجرا شدن است.
شعار سال: دکتر محمد همایون صدر با اشاره به برنامه‌های سازمان فضایی در حوزه کشاورزی و محیط زیست، افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده طرح کلان ملی «پایش محصولات کشاوری از طریق تکنولوژی‌های سنجش از راه دور» را در دستور کار قرار دادیم.

وی با بیان اینکه این طرح با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در حال پیگیری است، یادآور شد: پایلوت اجرای این طرح آغاز شده تا بتوانیم در آینده پروژه‌های دیگر این طرح را به دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی واگذار کنیم؛ برای این منظور در اولین گام، این پروژه با وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است.

صدر، از اجرای این پروژه در 4 استان کشور تا پایان امسال خبر داد و یادآور شد: این پروژه بر روی محصولات استراتژیک «گندم» و «جو» اجرایی خواهد شد.

معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران تاکید کرد: در این طرح ملی محصولات کشاورزی گندم و جو از زمان کاشت تا برداشت با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای سنجش از دور مورد پایش و ارزیابی قرار خواهد گرفت.

وی در عین حال با تاکید بر اینکه این پروژه با آمارهایی که در سایت‌های جهانی چون سازمان فائو ارائه می‌شود، متفاوت است، خاطرنشان کرد: این طرح با به کارگیری فناوری سنجش از دور، دقت اطلاعات را بالا خواهد برد.

صدر تاکید کرد: تا پایان سال جاری 7 پروژه کلان از این طرح ملی را تعریف و برای اجرا به بخش خصوصی و دانشگاهی واگذار می‌کنیم تا با همکاری این دو بخش بتوان سالانه به پایش محصولات کشاورزی با دقت بالا پرداخت.

وی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه همکاری سازمان فضایی ایران با وزارت جهاد کشاورزی برای پروژه پایش محصولات کشاورزی با استفاده از فناوری‌های سنجش از دور ادامه داد: این پروژه تا پایان سال، با همکاری بخش خصوصی و متخصصان دانشگاه‌های کشور، در سراسر کشور به اجرا در خواهد آمد.

صدر با بیان اینکه در قالب تفاهم‌نامه، پروژه‌های مربوط به خشکسالی، افت سطح آب دریاچه‌های کشور و دیگر موارد زیست محیطی تعریف شده است، ادامه داد: برای اجرای این طرح با چندین دانشکده و وزارت جهاد کشاورزی، وارد مذاکره شدیم؛ در عین حال توان بخش خصوصی را هم بررسی کردیم. این پروژه هم‌اکنون به صورت آزمایشی در 4 استان شروع شده و قرار است با پایان فاز آزمایشی، کار به بخش خصوصی و متخصصان دانشگاهی واگذار شود.

معاون سازمان فضایی ایران همچنین افزود: در حال مذاکره هستیم تا پروژه‌های مربوط به خشکسالی، افت سطح آب دریاچه‌های کشور و دیگر موارد زیست محیطی را با مشارکت هم اجرا کنیم.

 رشد جمعیت جوامع و بالا رفتن سطح زندگی، ضرورت بهره‌گیری از روش‌های علمی را به منظور تهیه مواد غذایی بیشتر و با کیفیت‌تر را ایجاب می‌کند. این روش‌ها علاوه بر ایجاد و افزایش مواد غذایی باید ساده و راحت باشند.

استفاده از روش‌ها و تکنیک‌های جدید در بخش کشاورزی علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید، آثار چشمگیری بر حفظ منابع طبیعی دارد. از جمله این تکنیک‌ها که می‌توان در بخش کشاورزی بطور وسیع در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت استفاده کرد، سنجش از راه دور و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و GIS است.

اولین ماهواره‌ای که برای جمع آوری اطلاعات درباره منابع زمین طراحی شد، ماهواره «لندست» بود که در سال 1972 میلادی به فضا پرتاب شد.

در ایران فعالیت سنجش از دور از سال 1354 به صورت طرح ماهواره در سازمان برنامه و بودجه وقت شروع شد و با مشارکت آمریکایی‌ها یکی از اولین ایستگاههای گیرنده زمینی در مردآباد کرج ساخته شد.

سامانه اندازه‌گیری اطلاعات سطح زیر کشت محصولات استراتژیک بر اساس تلفیقی از فناوری‌های نوین ماهواره‌ای سنجش از دور، توسعه سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، فناوری انتقال اطلاعات و امور مربوط به شناخت و مدل سازی فرایند تولید محصولات کشاورزی طراحی شده است.

با اجرای این پروژه سطح زیر کشت محصولات کشاورزی اندازه گیری شده و رشد و تولید این محصول از ابتدا تا انتهای فصل مورد پایش قرار می‌گیرد و نقشه‌های 10 روزه‌ای مربوط به شاخص‌های تولید محصولات مورد مطالعه تولید خواهد شد.

با استفاده از این سامانه‌ها تضمین تولید برنج و پیش‌بینی ارزیابی خسارات در مزارع برنج و کنترل آفات با استفاده از فناوری ماهواره‌های سنجش از دور به راحتی امکان پذیر خواهد بود.

از روش‌های سنجش از دور برای می‌توان برای برآورد خسارت‌ها و نوع بیماری‌های گیاهی و میزان گسترش علف‌های هرز در مزرعه استفاده کرد. مراحل مختلف رشد گیاه شامل مراحل گیاهچه‌ای، پنجه‌دهی، ساقه‌دهی، گل‌دهی، دانه‌دهی، رسیدگی فیزیولوژیک و زمان برداشت با استفاده از این روش براحتی قابل پیگیری است.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 28 دی 1395، کد مطلب: 95102717528، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین