پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۸۹۲۶
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۳
«آقای رحیمیان عزیز، اینجا و امروز جمع شده‌ایم از زحمات ۷۰ سال فعالیت شما قدردانی کنیم و من دلم نمی‌خواهد که حرف‌های غم‌انگیز بزنم، اما نمی‌توان شاهد بود که در برابر دیدگان‌مان ایران به سوی خشکسالی قطعی و دایمی می‌رود.

شعارسال: الان ۷۵ درصد مساحت کشور را خشکسالی گرفته است و برای ما حسرت ملی بر جای خواهد گذاشت. جناب رحیمیان وقتی شما در ۷۰ سال پیش کار خود را شروع کردید ایران سرزمینی پرآب بود و غذای خود را از مزرعه‌های پراکنده در جای جای ایران به دست می‌آورد اما امروز وضع فرق کرده است.»

آنچه خواندید بخش‌هایی از سخنان عیسی کلانتری، وزیر اسبق کشاورزی و دبیرکل خانه کشاورز است که یکشنبه‌شب در مراسم بزرگداشت دکتر علی رحیمیان اصفهانی که همکارانش در انجمن صنایع خوراک دام و طیور و آبزیان ایران او را بنیانگذار خوراک دام، طیور و آبزیان می‌دانند بیان شد.

کلانتری گفت: ایران کشوری پرآب بود اما ما نالایق‌ها آب‌های آن را هدر دادیم و ایران را به سوی ویرانه شدن سوق دادیم و از خداوند می‌خواهم آن روز را نبینم که همه ایران خشک شده و آبی برای مصارف کشاورزی و حتی آب خوردن نباشد.

مشاور معاون اول در مسایل آب ادامه داد:‌ ایران ۸۸ میلیارد مترمکعب آب تجدیدپذیر دارد که در حال حاضر ۹۷ میلیارد مترمکعب از آن برداشت می‌شود، در حالی که مطابق دانش و منطق نباید بیش از ۴۰ درصد آب‌های تجدیدپذیر در هر مقطعی مورد استفاده قرار گیرد. یعنی به جای اینکه فقط از ۳۶ میلیارد مترمکعب آب‌های تجدیدپذیر استفاده شود ۹۷ میلیارد مترمکعب برداشت می‌شود که ۲.۷ برابر حد مجاز است. در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی اضافه برداشت از منابع تجدیدپذیر نداشتیم. از ۲۰۰ میلیارد مترمکعب آب شیرین که انباشت میلیون‌ها سال بود چیزی باقی نمانده است.

دبیرکل خانه کشاورز ادامه داد:‌ قانون مصوب مجلس برای برنامه ششم توسعه ضربه آخر به منابع آب ایران است. در حالی که اضافه برداشت از منابع تجدیدپذیر ارقام بسیار بالایی است در قانون برنامه ششم تصویب شده است سالانه فقط ۱۶ میلیارد مترمکعب آب صرفه‌جویی شود و این فاجعه است. این وضعی که پدیدار کرده‌ایم و این شرایطی که آب‌های تجدیدپذیر ایران با آن مواجه شده است به معنای تحویل دادن زمین سوخته به نسل آینده است. او خطاب به مسعود پزشکیان نایب‌رییس اول مجلس که در مراسم حاضر بود گفت آقای پزشکیان برای اصلاح قانون کاری انجام دهید.

محمدعلی شاعری رییس کمیسیون کشاورزی مجلس نیز که در مراسم تجلیل از دکتر علی رحیمیان اصفهانی حاضر و سخنرانی کرد گفت این برای نخستین بار در قانون‌های توسعه است که صرفه‌جویی منابع آب تجدیدپذیر به صورت قانونی به دولت تکلیف شده است. درست است که این گام کوچکی است اما برای اولین بار این گام برداشته شده و ما در مجلس آمادگی داریم که قانون لازم برای صیانت از مابع آب تصویب کنیم.

شاعری ادامه داد: در قانون برنامه ششم مصوف شده است ۶۰۰ هزار هکتار از اراضی زراعی بادی از روش آبیاری قطره‌ای آبیاری شود و این هم یک گام در مسیر سیانت از منابع آب ایران است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی ساعت 24 ، تاریخ انتشار خبر 11 بهمن 1395، کدمطلب: 235925 ،www.saat24.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین