پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۴۹
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶
جمعی از مسئولان و کارشناسان حوزه محیط زیست و سلامت کشور در ارتباط با بحث تغییرات اقلیم و چالش های پیش روی ایران در مقابل این پدیده مهم جهانی به گفت و گو نشستند.

شعارسال: برنامه مناظره با موضوع آینده زیست بوم ایران؛ تغییرات اقلیم و چالش های محیط زیست با حضور بداغ جمالی، دبیر کل انجمن هواشناسی ایران و عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست، زهرا ریاضی مشاور کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر تهران و دبیر کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، علی اکبر شمسی پور دانشیار دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران و مدیر گروه جغرافیای طبیعی و علی نعیمی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، قربانی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و تورج فتحی کارشناس محیط زیست به روی آنتن رادیو گفت و گو رفت.

بداغ جمالی در ابتدا با بیان اینکه تغییر اقلیم مانند یک بیماری برای سیاره زمین است، گفت: همانطور که اگر انسان به بیماری اش واقف نباشد و باور نداشته باشد، نمی تواند درمان را شروع کند، اگر بحث تغییرات اقلیم کره زمین و بیماری آن را نپذیریم نمی توانیم برای درمان آن کاری کنیم.

دبیر کل انجمن هواشناسی ایران در خصوص واکنش ها به تغییر اقلیم اظهار کرد: متاسفانه بعضاً مشاهده می کنیم، با پاک کردن صورت مسئله می خواهیم از رویارویی با چنین معضل جهانی فرار کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه تغییر اقلیم و مسائل زیست بوم با چالش هایی در ایران مواجه هستیم، گفت: در اولویت نبودن و عدم توجه کافی دولت ها به مسئله محیط زیست و تغییرات اقلیم، نبود سازماندهی منسجم در سطح ملی و پرداختن به مسئله تغییرات اقلیم، هماهنگ نبودن فعالیت‌های بیرونی نمایندگان ملی در سازمانهای مختلف بین المللی، عدم توجه مسئولان سیاسی و وزارت خارجه به فرصتها و جایگاه‌های بین المللی، نبود ارتباط تشکیلاتی و سیستماتیک بین دستگاه‌های دولتی، دانشگاه ها و سازمانهای مردم نهاد و بخش خصوصی از جمله مهمترین مشکلات در مقابله با پدیده تغییرات اقلیم است.

عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست وابسته به سازمان حفاظت محیط زیست ایران ادامه داد: وقتی به دنیا نگاه می کنیم از دهه 1980 به موضوع تغییر اقلیم توجه شده، زیرا جهان به این نتیجه رسید که اتفاقی در حال وقوع است که حیات بشر و همچنین در سطح کلان، زیست بوم را تحت تاثیر قرار می دهد.

رشد بی رویه صنعت ناهمسان و ناهمگون و مدیریت نشده باعث تغییر در زیست بوم شده است

در ادامه برنامه، زهرا ریاضی نیز با تصریح بر این موضوع که تغییرات زیست بوم، حیات موجوداتی که در آن اکولوژی زندگی می کنند را تحت تاثیر قرار می دهد، بیان کرد: این تغییرات برای موجودات تبعاتی را ایجاد می کند که شیوع بیماری ها از جمله این تبعات است، همچنین کشاورزی را با مشکلاتی مواجه می کند که در نهایت برای سلامت بشری آسیب زا است.

مشاور کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: ایران نیز تحت تاثیر تغییرات اقلیم قرار دارد که برخی عوامل مانند انتشار گازهای گلخانه ای و رشد بی رویه صنعت ناهمسان و ناهمگون و مدیریت نشده باعث تغییر در زیست بوم شده اند.

دبیر کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: تهران به نوعی آئینه بین المللی کشورمان است و طبیعتاً کسی که به تهران می آید و آلودگی هوا را می بیند، متوجه وضعیت بد کشور می شود.

علی اکبر شمسی پور دانشیار دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران همچنین در برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو، با تصریح بر اینکه در حال حاضر شرایط شکننده ای را در خصوص زیست بوم های ایران تجربه می کنیم، گفت: متاسفانه خیلی به این واقعیت نپرداخته ایم که این موضوع باعث تا چه حد آسیب به کشورمان می شود.

این دانشیار دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در خصوص تغییر اقلیم و زیست بوم ایران خاطرنشان کرد: در این حوزه با مباحث متنوعی روبرو هستیم. ایران در محدوده عرض های جغرافیایی حاره قرار دارد؛ محدوده‌ای که نوار بیابانی کره زمین را تشکیل می دهد و در واقع یک منطقه خشک و کم آب است.

وی با بیان اینکه حضور ایران در منطقه خشک و بیابانی را باید به عنوان یک واقعیت بپذیریم، گفت: عناصر و عوامل مختلفی این شرایط خشک و بی آبی ایران را تعدیل می کنند مانند رشته کوه هایی که در ایران وجود دارد یا دو دریای بزرگی که در شمال و جنوب ایران قرار دارد.

شمسی پور افزود: تنوعی از شرایط آب و هوایی و محیطی در ایران وجود دارد که باعث کمتر شدن خشکی و کمبود آب شده است. تالاب ها و اکوسیستم ایران بین عرض های جغرافیایی معتدله در عرض های میانی و بالا و بین حاره قرار گرفته است و در واقع ایران یک "کریدور" برای مهاجرت پرندگان و تبادل زیست بوم ها است.

علی نعیمی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی نیز در ادامه، در تعریف زیست بوم اظهارکرد: زیست بوم محیطی است که مجموعه‌ای از جانداران با شرایط طبیعی داخل آن توقف پیدا کرده وزندگی می کنند. متاسفانه در ایران با اتفاقاتی که افتاده است، با بحران های بسیار زیادی مواجه هستیم و روز به روز هم این شرایط تشدیدتر می یابد .

وی اضافه کرد: غالباً بحث تغییر اقلیم به عنوان عامل محرک تمام بحران ها مطرح می شود در حالی که تغییر اقلیم یک بخش تاثیر گذار روی مخاطرات است ولی مخاطرات اصلی را خود انسان و فعالیت های انسان در سطح کره زمین ایجاد می کند.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در کشور ما جدای از تغییر اقلیم، سوء مدیریت منابع آب و خاک نیز عامل تشدید کننده است. آمارهای نگران کننده ای از فرسایش خاک که ثروت ملی هستند، وجود دارد. همچنین تغییر کاربری ها باعث تغییر اکوسیستم ها و به همان نسبت باعث تغییر زیست بوم ها می شود. اینها بحث هایی است که در حوزه مخاطرات زیست بوم ایران می توان به آنها اشاره کرد و پرداخت.

قربانی عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در این برنامه رادیویی، به علل مشکلات و خطرات در حوزه زیست بوم و محیط زیست اشاره کرد و گفت: به دلایل عدم توجه ویژه به زیستگاه و پراکندگی منابع انسانی و منابع مالی نتوانستیم از تغییرات اقلیمی و محیط زیست در کشور جلوگیری کنیم.

وی افزود: یکی از دلایل این مسئله نبود مطالعه و برنامه جدی در این حوزه است. در بسیاری از نقاط کشور، مبنای رشد و توسعه، کشاورزی و دامداری است در حالی که باید برای مردم آن مناطق اقتصادی جایگزین و به صرفه تعریف کنیم. با توجه به اینکه به سمت فضای بحران آب پیش می رویم، اگر این مسئله جدی گرفته نشود، در آینده با مشکلاتی مواجه می شویم.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی به فعالیت دیگر کشورها نیز اشاره کرد و گفت: دو سال است که ترکیه با یک برنامه طراحی شده و بسیار دقیق مانع ورود بسیاری از ابرهای باران زای برف زا به کشورمان است و ما هیچ تذکر و برنامه‌ای برای این عملکرد زیرکانه و برنامه محور ترکیه نداشتیم و حتی در کنار اینها فرش قرمز نیز پهن کردیم.

در ادامه تورج فتحی کارشناس محیط زیست با تصریح بر اینکه اثرات تغییر اقلیم در کشورمان اجتناب ناپذیر است، گفت: شاید یکی از مهمترین اثرات تغییر اقلیم، خشکسالی است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد خشکسالی نه قانون مشخصی داریم و نه اینکه نمایندگان طرحی را به تصویب رسانده‌اند.

کارشناس محیط زیست به واکنش برخی نمایندگان در خصوص خشکسالی اشاره کرد و گفت: برخی اعلام می کنند در قانون مدیریت بحران، خشکسالی را به نوعی بحران فرض کرده ایم در حالی که به لحاظ کارشناسی، خشکسالی یکی از پدیده هایی است که در کشورمان وجود داشته است و خواهد بود و بنابراین نمی توانیم به صورت بحران و مقطعی مانند سیل و زمین لرزه به آن نگاه کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 5 آذر 1395، کدمطلب: 95090503115 ،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین