پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۰۰۸
تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
کرسی های صحیفه سجادیه در مساجد یکی از آثار ارزشمند کنگره بین المللی امام سجاد(ع) محسوب می شوند و دوره آموزش« آشنایی با صحیفه سجادیه» کانون فرهنگی هنری سید احمد(ع) باغ شهر فین نمونه ای از این حرکت اثرگذار است.

شعار سال:با توجه به سیاست ابلاغی شش سال قبل ستاد عالی به دبیرخانه های استانی کانون های فرهنگی هنری مساجد مبنی بر برنامه ریزی، پیگیری و اجرای مناسبت بزرگداشت ائمه اطهار(ع)، برنامه بزرگداشت شخصیت والای امام سجاد(ع) به استان هرمزگان محول شد.

دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان به محض دریافت این ابلاغیه، اقدام به راه اندازی اتاق فکر(هیات اندیشه ورز) در راستای بررسی پتانسیل و ظرفیت های موجود بومی منطقه ای با حضور نخبگان فرهنگی استان کرد که برآیند و خروجی آن برگزاری همایش ملی امام سجاد(ع) با محوریت مقالات علمی بود.

این رخداد فرهنگی معنوی از سال دوم دامنه فعالیت خود را با اجرای برنامه وزین «همایش علمی آموزشی و فرهنگی سفیران ولایت» ویژه جوانان نخبه کانون های فرهنگی هنری مساجد با بهره گیری از اساتید برجسته کشوری در قم گسترش داد.

رایزنی های و پیگیری های مستمر و شبانه روزی تیم برگزار کننده، مسئولان مربوطه را مجاب نمود تا ابعاد این حرکت مهم در حوزه ترویج معارف اهل بیت(ع) از مرزهای ایران اسلامی(ملی) عبور کند و تشعشع آن، 12 کشور قاره های مختلف جهان(بین المللی) را فرا بگیرد.

امروز ماحصل این حرکت جهادی در حوزه ترویج معارف اهل بیت(ع)، تربیت بیش از 2000 مبلغ جوان فرهنگ سجادیه در سراسر استان هرمزگان و بخشی از استان کرمان، فراهم نمودن آشنایی مردم 10 استان کشور و 12 کشور دنیا با فرهنگ سجادیه، تاسیس موسسه فرهنگی اندیشه های اسلامی سجادیه در بندرعباس، ایجاد مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در قم، راه اندازی مرکز حفظ صحیفه سجادیه در بشاگرد و برگزاری دوره های آموزشی «آشنایی با صحیفه»، «صحیفه خوانی» و قرائت ادعیه صحیفه در مساجد سراسر استان هرمزگان و برنامه های معرفی امام سجاد(ع) و صحیفه در مساجدی در اقصی نقاط کشور که با نام آن حضرت مزین هستند، است.

مجتبی قنبری، مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری سید احمد(ع) باغ شهر فین می گوید: دوره آموزشی « آشنایی با صحیفه سجادیه» از اول آذرماه سال جاری به همت هسته پژوهش این کانون و با همکاری 13 کانون فرهنگی هنری بخش فین در مسجد امامزاده سید احمد(ع) آغاز و به مدت 2 ماه ادامه داشت.

وی با بیان اینکه بیش از 60 نفر از اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد بخش فین در این دوره آموزشی حضور داشتند، افزود: از این تعداد 45 نفر خواهر و 15 نفر نیز از برادران عضو کانون ها بودند.

قنبری ادامه داد: پس از برگزاری دوره، شرکت کنندگان در آزمون کتبی شرکت کردند که به 15 نفر از آنها گواهینامه پایان دوره صحیفه سجادیه اعطا شد.

وی عنوان کرد: مراسم اختتامیه این دوره پنجشنبه 14 بهمن ماه جاری با حضور امام جمعه بخش فین و جمعی از مسئولان محلی برگزار و از نفرات برگزیده این دوره تجلیل به عمل خواهد آمد.

علی علامه زاده، دبیر کنگره بین المللی امام سجاد(ع) اعلام کرد: پس از شش دوره برگزاری موفق کنگره و اجرای برنامه های متنوع و اثرگذار، امروز اقشار مختلف مردم استان هرمزگان و بسیاری از استان های کشور و حتی برخی از کشورهای خارجی با سیره علمی و عملی امام سجاد(ع) و آثار ارزشمند و گرانبهای آن حضرت نظیر صحیفه سجادیه و رساله الحقوق آشنا می باشند.

وی افزود: هفتمین کنگره بین المللی امام سجاد(ع) در سال آینده با محوریت «رساله الحقوق» برگزار می شود و از چندی پیش برنامه ریزی ها برای انجام کارهای علمی بخش مقالات با بهره گیری از ظرفیت حوزه و دانشگاه آغاز شده است.

علامه زاده در معرفی کتاب ارزشمند صحیفه سجادیه خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب(حفظه الله) در این رابطه می فرماید: «توصیه مى‌کنم که بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید. با تدبر خواهید دید که هریک از دعاهاى این صحیفه سجادیه و همین دعاى مکارم الاخلاق، یک کتاب درس زندگى و درس اخلاق است».

وی عنوان کرد: از سال دوم برگزاری کنگره، حرکت مبارکی ویژه اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان آغاز شد و هر ساله بیش از 400 جوان نخبه مسجدی در قالب اردوی فرهنگی زیارتی به شهر مقدس قم اعزام و به مدت چهار روز در محضر علما و اساتید برجسته با ابعاد مختلف سیره امام سجاد(ع)، صحیفه سجادیه و رساله الحقوق آشنا می شوند.

دبیر کنگره بین المللی امام سجاد(ع) تصریح کرد: هر ساله نیروهای جدیدی به این همایش علمی آموزشی(سفیران ولایت) اعزام می شوند که تا کنون بیش از 2000 مبلغ فرهنگ سجادیه تربیت شده است.

وی افزود: این افراد پس از بازگشت نیز به صورت مجازی از آموزش های مرتبط بهره مند می شوند و در طول سال برنامه های آموزشی برای نیروهای مسجدی در رابطه با صحیفه سجادیه و رساله الحقوق برگزار می کنند و این جریان امروز به موجی بزرگ در هرمزگان تبدیل شده که امیدواریم استان های دیگر را نیز فرا گیرد.

مقام معظم رهبری در نماز جمعه هفتم اسفند ماه سال 71 در نماز جمعه تهران فرمودند: «صحيفه سجاديه را اگر مطالعه کنيد و جنبه دعايى کلمات را نديده بگيريد، هر دعاى آن يک درس عالى از معارف اسلامى و قرآنى است. اگر کسى خطبه اميرالمؤمنين عليه الصلاة والسلام در توحيد را که خطبه اول نهج البلاغه است، جلوي خودش بگذارد، يا دعاى اول صحيفه سجاديه را که در تحميد است- حمد الهى است- جلوي خودش بگذارد، مى بيند اين دو مثل هم اند و فرقى با هم ندارند. خطبه اند و درس اند. اميرالمؤمنين عليه الصلاةوالسلام در مقابل جمعى از مردم ايستاده و معارف الهى را بيان کرده و امام سجاد عليه الصلاةوالسلام دعا کرده و به زبان دعا، همان معارف را بيان فرموده است».

صحیفه سجادیه، یکی از جامع‌ترین و ارزنده‌ترین منابع فرهنگی ناب اسلامی است که در میان آثار به‌جا مانده از این امام از همه مهم‌تر است. این کتاب شریف، دومین کتابی است که در صدر اسلام تدوین شده است و از جهت اهمیت پس از قرآن و نهج البلاغه قرار دارد و «اخت القران»، «زبور آل محمد» و «انجیل اهل بیت» لقب گرفته است.

مهمترین بعد صحیفه سجادیه جنبه عبادی و ملکوتی این کتاب است. این کتاب راه بیان تمام آنچه را که انسان در راز و نیاز با خدا می‌خواهد، نشان می‌دهد.

گفتنی است، کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) هرساله در سالروز شهادت امام چهارم در ۲۵ محرم از سوی دبیرخانه کانون‌های مساجد هرمزگان و با حمایت دفتر نماینده ولی فقیه در استان و استانداری هرمزگان، ستاد عالی کانون‌های مساجد کشور و سایر نهادهای فرهنگی و با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی در بندرعباس برگزار می‌شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری شبستان، تاریخ 11بهمن 95 ، کد مطلب: ۶۰۵۵۵۷: www.shabestan.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین