پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۷۶۹
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۴
رؤیای صفورا جعفری بازی در جام جهانی فوتبال است شب قبل از 55 گُله شدنم، دوستان یادآوری کردند که اگر فردا گل بزنی پنجاه و پنجمین گلت را زده‌ای. این واقعاً خوشحالم کرد و تصمیم گرفتم فردا گلم را بزنم.
شعارسال: متأسفانه فوتبال زنان جانیفتاده. خیلی‌ها هنوز از ما می‌پرسند مگر یک خانم هم فوتبال بازی می‌کند؟ کاش خبرنگارها فقط فوتبال مردان را نبینند و جایگاه مناسبی برای فوتبال زنان هم در نظر بگیرند.

با 55 گلش طی سه سال رکورددار شد، هافبک چپی که توانست رکورددار گلزنی شود. روزی که 55 امین گلش را زد هیچ‌وقت از یاد نمی‌برد، روزی که همگروهی‌هایش شماره پیراهن او را به تن کردند، آن روز همه شده بودند شماره 55. هم شماره او. صفورا جعفری، عضو تیم ملی فوتبال زنان و تیم آینده‌سازان نجف‌آباد که خیلی زود توانست یک گل دیگر هم بزند و 56 گله شود. 26 ساله است. این روزها تقریباً ورزش مهم‌ترین مسأله زندگی‌اش است به‌جز فوتبال دانشجوی کارشناسی ارشد تربیت‌بدنی هم هست. اهل فسا از استان فارس است: «از سال 82 فوتبال را شروع کردم و سال 86 به تیم ملی فوتبال جوانان دعوت شدم از آن سال به بعد عضو تیم ملی فوتسال هم شدم آن موقع هم فوتبال بازی می‌کردم و هم فوتسال.» از آن سال‌ها به بعد فوتبال شد، همه زندگی صفورا با تیم‌های برق شیراز و شهرداری بم بازی کرد و توانست با تیم شهرداری بم قهرمانی لیگ را مزه مزه کند.

«شب قبل از 55 گُله شدنم دوستان یادآوری کردند که اگر فردا گل بزنی 55 گلت را زدی. این واقعاً خوشحالم کرد و تصمیم گرفتم فردا گلم را بزنم. بچه‌ها گفتند لباس 55 را بده بپوشیم. اولش خیلی ترسیدم گفتم اگر نتوانم این گل را بزنم باعث ناامیدی همه‌شان می‌شوم. ولی خوشبختانه گل را زدم، بعدازآن بچه‌ها لباس 55‌شان را که اسم و شماره من رویش حک‌شده بود نشان دادند.»

شلوغ و پرانرژی است. به قول خودش صبح‌ها هم‌تیمی‌هایش با شلوغ‌کاری‌های او از خواب بیدارمی شوند. در خوابگاه هفت نفر هستند، هفت‌دختر فوتبالیستی که باهم زندگی می‌کنند و این روزها شده‌اند بهترین دوستان هم: «بقیه بومی هستند و در خانه‌هایشان. ما هفت نفر خوابگاهی روزهای خوبی باهم داریم بعد از هر بازی کلی تحلیل داریم و اوقات خوش.»

شش ماهه دوم سال برای آنها این‌طور می‌گذرد، هرروز یک ساعت و نیم دو ساعت تمرین و جمعه‌ها هم‌بازی. یک جمعه میزبان‌اند و یک جمعه میهمان. شش ماه بعدی سال وقت استراحت است، خیلی‌ها درس می‌خوانند و برخی هم سرکار می‌روند، مثل او که در شش ماه دوم در دانشگاهها مربیفوتسال است هر چند بدش نمیآمد در رشته حسابداری که رشته اولش است هم کار کند اما تاکنون کار مناسبی در این زمینه پیدا نکرده . دو ماه مانده به برگزاری لیگ دوباره تمرین‌های سفت‌وسخت آغاز می‌شود. البته این‌طور هم نیست که در شش ماه استراحت فوتبال بازی نکنند مگر می‌شود، فوتبال توی خونشان است: «با اینکه لیسانسم در رشته حسابداری است برای فوق‌لیسانس تصمیم گرفتم تربیت‌بدنی بخوانم با این رشته راحت‌ترم و دو بار در هفته هم برایش به شیراز می‌روم.»باانرژی زیاد حرف می‌زند: «اینطور هم نیست که همه وقتم را به فوتبال اختصاص بدهم هر شب کتاب هم میخوانم و موسیقی هم گوش میدهم. این روزها کتابهای بیشعوری و پدر پولدار و بیپول را میخوانم گاهی هم دور هم جمع میشویم و درباره کتابهایی که خواندهایم بحث میکنیم.»

* لیگ فوتبال بانوان در سکوت خبری

لیگ بانوان کلی اتفاقات جالب دارد که شاید حتی شنیدنی‌تر از اتفاقات لیگ مردان باشد اما معمولاً کمتر کسی درباره‌اش می‌داند و انعکاس زیادی هم در رسانه‌ها ندارد. چرا.

صفورا سری تکان می‌دهد و این نکته را تأیید می‌کند: «متأسفانه فوتبال زنان جا نیفتاده، خیلی‌ها هنوز از ما می‌پرسند مگر یک خانم هم فوتبال بازی می‌کند. این سال‌ها اوضاع کمی بهتر شده، البته اصفهان خوشبختانه شهری است که خبرنگارها سر زمین می‌آیند و خبرها را پوشش می‌دهند و استارت توجه به فوتبال زنان در آنجا زده‌شده، کاش خبرنگارها فقط فوتبال مردان را نبینند و جایگاه مناسبی برای فوتبال زنان هم در نظر بگیرند.» لیگ فوتبال زنان 12 تیم برتر دارد که به گفته صفورا همان اوایل راه به خاطر مشکلات مالی تعدادی از آنها انصراف می‌دهند: «امسال قرار بود لیگ منظم‌تر برگزار شود ولی بازهم مشکلاتی به وجود آمد و سه تا از تیم‌ها ملوان انزلی، استقلال تهران و اردبیل همان اوایل انصراف دادند. حتی شرکت‌های بزرگ هم حاضر نیستند از فوتبال زنان حمایت کنند، درحالی‌که پولش اصلاً به‌اندازه لیگ مردان نیست. زنان ما هنوز در عرصه ورزش بااینکه واقعاً بااستعدادند جایگاه مناسبی ندارند.» این روزها اگر کسی به صفورا بگوید مگر زنان هم فوتبال بازی می‌کنند. صاف و پوست‌کنده نشانشان می‌دهد که بله زنان هم فوتبال بازی می‌کنند آن‌هم درست‌وحسابی و به قول خودش حرفه‌ای: «همین‌که با من بازی می‌کنند می‌گویند نه بابا خیلی خوب بلدی. آن‌وقت است که به آنها می‌گویم فهمیدید فوتبال زنانه و مردانه ندارد. اگر همه بازی ما را ببینند برایشان جا می‌افتد، معمولاً کسانی این حرف‌ها را می‌زنند که بازی‌های ما را ندیده‌اند.» خوشحال است از خانواده‌ای آمده که همیشه مشوقش بوده‌اند. خانواده‌ای که پدر و برادرش ورزشکارند، اما متأسفانه خیلی از استعدادها با همین حرف‌ها که فوتبال مال زن‌ها نیست از عرصه دورمانده‌اند.صفورا از آن بچه‌هایی بود که از بچگی توی خیابان فوتبال بازی می‌کرد از همان زمان هم باعلاقه فوتبال را دنبال می‌کرد و وقتی تیم موردعلاقه‌اش می‌باخت مدرسه نمی‌رفت، وقتی هم‌ تیمش می‌برد با شیرینی به مدرسه می‌رفت هرچند با شیطنت می‌گوید ترجیح می‌دهد نگوید طرفدار کدام تیم معروف است. بااین‌همه تیم موردعلاقه باشگاهی‌اش در دنیا بارسا و در جام جهانی ایتالیاست.

* اتفاقاتی می‌افتد که هیچ‌کس از آن خبر ندارد

«بعضی بازیکنان زن چنان دربازی‌ها می‌درخشند، چنان تکنیکی دارند که نمی‌توانید باور کنید، خیلی بیشتر از بازیکنان مرد؛ اما هیچ‌کس از آنها خبر ندارد. گاهی آنقدراین بازیکنان مشکلات مالی دارند که نمی‌توانند تمام‌وقت برای فوتبال وقت بگذارند و مجبورند بروند سرکار دیگری.» این‌ها را صفورا با ناراحتی می‌گوید.«اگر مردی اندازه من در این پست گل زده بود، الان اسمش در دنیا پیچیده بود من فقط در سه سال این تعداد گل زده‌ام اگر می‌خواستم از همان ابتدای فوتبالم تعداد گل‌هایم را حساب کنم، احتمالاً رکورد عجیب‌وغریبی پیدا می‌کردم. هرچند خودم هم گل‌هایم را نشمرده‌ام و حسابش از دستم دررفته؛ اما این را می‌دانم که در بیشتر بازی‌هایم معمولاً یک گل زده‌ام و من تنها کسی نیستم که این موفقیت‌ها را داشته‌ام.»

چندی پیش در اردوی تیم ملی و قبل از آن‌هم مالزی برای بازی‌های آسیایی شرکت کرده است و سابقه بازی در چند بازی ملی را دارد: «چند وقتی است خانم پاتریشیا گونزالس اسپانیایی به‌عنوان مربی تیم ملی آمده و قرار است بزودی دربی آینده‌سازان نجف‌آباد و ذوب‌آهن اصفهان را هم ببیند. اصفهان خیلی تیم خوبی دارد و همیشه جزو برترین‌های لیگ بوده، امیدوارم بچه‌های زیادی از بینشان انتخاب شوند.» آیا صفورا بازهم عضو تیم ملی خواهد بود: «تصمیم با مربی است و ممکن است، حتی بازیکنان قدیمی را خط بزند این‌طور نیست کسی عضو ثابت تیم ملی باشد و همه‌چیز به نظر مربی بستگی دارد.»

* آرزوی لژیونر شدن و بازی در جام جهانی

بزرگ‌ترین آرزوی این دختر فوتبالیست این است که روزی در جام جهانی بازی کند و روزی هم لژیونر شود هرچند تأکید می‌کند دست یافتن به هردو آرزویش کمی غیرممکن به نظر می‌رسد.

«بازی در جام جهانی نیاز به برنامه‌ریزی جدی در 4 سال دارد؛ که هنوز از این برنامه‌ریزی خبری نیست. دوست دارم لژیونر هم بشوم و بیرون از ایران بازی کنم این تجربه خیلی خوبی است و من را با تکنیک‌های جهانی آشنا می‌کند اما شرایط لژیونر شدن هم دشوار است خیلی از کشورها حجاب ما را قبول نمی‌کنند ولی اگر شرایطم را بپذیرند باکمال میل بازی می‌کنم.» او همین‌طور امیدواراست امسال با تیم اصفهان برنده لیگ شود و چون هنوز 7 بازی به پایان لیگ مانده‌حسابی به این قهرمانی امیدوار است. «امکانات فوتبال آقایان خیلی زیاد است، اگر نصف این امکانات را به ما بدهند فوتبال بانوان خیلی حرف برای گفتن دارد، ما گاهی در زمین‌های چمنی بازی می‌کنیم که پر از چاله‌وچوله است و بدون اینکه به کسی بخوریم پایمان می‌پیچد و مصدوم می‌شویم فقط به خاطر بدی زمین.»

صفورا 56 گل زده اما هنوز روزهای زیادی برای بازی حرفه‌ای‌اش در پیش دارد. آیا روزی خواهد رسید که همه درباره او و دیگر فوتبالیست‌های زن حرف بزنند؟ آیا بالاخره روزی می‌رسد که کسی نپرسد مگر زن‌ها هم فوتبال بازی می‌کنند؟ روزی که اتفاقات لیگ زنان هم درست مثل لیگ مردان خبرساز شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 2 بهمن 1395، صفحه 16، شماره: 6413.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین