پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۳۴
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۹
در این گزارش تلاش شده است که تلاش های معاونت امور زنان ریاست جمهوری برای تغییر یک قانون از نظر حقوقی مورد بررسی قرار بگیرد.

شعار سال: در هفته های گذشته بود که خبری منتشر شد که از تلاش های مولاوردی معاون امور زنان ریاست جمهوری برای تغییر یک قانون خبر می داد.

قانون اجازه همسر برای خروج از کشور، یکی از بحث هایی است که اخیرا نگاه برخی از جریان ها و رسانه ها به آن جلب شده است. شاید بتوان آغاز این بحث ها را زمانی دانست که بحث عدم اجازه همسر نیلوفر اردلان فوتبالیست عضو تیم ملی فوتبال بانوان ایران رسانه ای شد.

مهدی توتونچی همسر اردلان که از مجریان ورزشی است اعلام کرده بود که به دلیل آنکه فرزندشان نیاز به مراقبت دارد، رضایت ندارد که همسرش به مسابقات خارج از کشور برود.

پس از این مسئله بود که برخی از جریانات حملات رسانه ای خود را به مهدی توتونچی آغاز و مدعی شدند این تصمیم توتونچی که منجر به عدم حضور همسرش در مسابقات می شود به ضرر منافع ملی تمام خواهد شد. البته پس از این حملات بود که تیم ملی فوتبال زنان بدون حضور نیلوفر اردلان قهرمان آسیا شد.

حال پس از مدتی مولاوردی معاونت امور زنان ریاست جمهوری که سابقه طولانی در نشست و برخواست با بعضی از جریانات حاشیه دار داشته است، به دنبال اصلاح قانون خروج از کشور افتاده است.

بر همین اساس در گفتگوهایی با متخصصان علوم دینی و حقوقی به بررسی ابعاد این تصمیم جدید معاونت امور زنان پرداخته ایم.

*جامعه دینی قوانین دینی هم نیاز دارد

بتول محمدی مدیر حوزه علمیه امام خامنه ای کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار صبریه با اشاره به حقوق زن در عقد ازدواج اظهار داشت: برخی از حقوق به عنوان شرط ضمن عقد می تواند به زن انتقال یابد همانطور که حق اشتغال و یا طلاق می تواند شامل این قانون شود.

وی با اشاره به برخی تلاش ها برای تغییر قانون خروج زن از کشور افزود: اگر مقرر است که خروج زن از کشور بدون اجازه شوهر به یک قانون تبدیل شود، باید بر اساس شرع باشد و حق تشخیص این مسئله نیز با شورای نگهبان است. محمدی تاکید کرد: چنین مسائلی تابع نظرات شخصی نیست و تنها شرع در این رابطه تصمیم ساز است.

این مدرس حوزه علمیه یادآور شد: اگر یک جامعه، دینی را پذیرفته پس باید به قوانین آن به صورت تام پایبند باشد و در چهارچوب آن حرکت کند.

وی به اظهارات مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان اشاره کرد و گفت: بانوان مسئول باید چهارچوب شرع و قانون خود را دریابند و نباید بر اساس نفع و ضرر شخصی افراد صحبت کنند.

مدیر حوزه علمیه امام خامنه ای گفت: هر دولتی این اجازه را ندارد که تبصره ها را بدون نظر نمایندگان شورای نگهبان ایجاد کند و قطعا شورای نگهبان در این مسئله صافی آخر خواهد بود.

محمدی با بیان اینکه ملت ایران دارای اعتقادات خاص خود هستند، افزود: نباید قانون جمهوری اسلامی ایران را با سایر کشورها مقایسه کرد و هر ملت بر اساس اعتقادات مذهبی و آداب و سنن دینی خود حرکت می کند.

وی ادامه داد: در برخی کشورها شاید برخی آزادی های ظاهری و استقلال فردی تصنعی وجود داشته باشد اما آسیب های اصلی آن به خانواده باز می گردد.

*قانون تمکین زوجه در شرع سابق طولانی دارد

جواد پور کرمی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار صبریه به صحبت های مولاوردی مبنی بر اینکه این قانون مربوط به سال 51 است اشاره کرد و گفت: این قانون در شرع سابق طولانی دارد و یکی از مصادیق عدم تمکین هم خروج زوجه از کشور بدون اجازه زوج است.

پور کرمی تاکید کرد: دولت در هر موردی می تواند قانون تصویب کند و آن را به اجرا بگزارد تنها در صورتی که به تایید شورای نگهبان برسد و در این صورت لازم الاجراست. وی اضافه کرد: در بحث خروج زوجه از کشور هدف خروج و مسافرت نیز برای اذن مهم است.

*قانون اجازه سو استفاده را نمی دهد

جواد پور کرمی گفت: البته به استناد اصل 40 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران زوج نمی تواند از حق خود یعنی اذن خروج زوجه از کشور سو استفاده کند. وی با اشاره به تدبیرات دینی برای جلوگیری از سوء استفاده زوج از حقوق خود، بیان داشت: قاعده لا ضرر در اسلام نیز مانع سوء استفاده مرد از حق اذن خروج زوجه با اجازه زوج خواهد بود.

این استاد دانشگاه یادآور شد: این حق در قانون برای مرد مقرر شده است، اما زوج به هیچ عنوان حق سوء استفاده از آن را ندارد و در این مورد می توان به مصادیق اشاره کرد.

پورکرمی به مسئله عدم اجازه خروج بانوی ورزشکار فوتبالیست از سوی همسرش اشاره کرد و گفت: این مورد مثال خوبی برای سوءاستفاده مرد از حق خود است.

این وکیل پایه یک دادگستری بیان داشت: شوهر در هرصورتی نمی تواند مانع از خروج زن شود و این حق مطلق نیست و استثنائات دینی برای آن قرار دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: همانطور که در بحث موضوع بسیار حساسی همچون طلاق، قانون و شرع هم راه هایی برای جلوگیری از سوءاستفاده از حقوق زوج مقرر کرده اند، در این مورد هم قانون و شرع می توانند راه های مناسبی را پیش بینی کنند.

پورکرمی افزود: این حق در حین عقد ازدواج هست و زوجه می تواند این حق را برای خود قائل شود.

این کارشناس مسائل حقوق خصوصی بیان داشت: تنها مرجع تشخیص استثناءها قانون و عرف جامعه است.

این وکیل پایه یک دادگستری گفت: درمورد ورزشکاران خانم منافع ملی در میان است و گاه منافع ملی بر حق اشخاص اولویت دارد.

پورکرمی به حق اذن پدر برای خروج دختران از کشور هم اشاره کرد و افزود: به استناد ولایتی که پدر بر فرزند دارد می تواند مانع خروج او شود اما اگر دختر رشیده باشد این حق از پدر گرفته می شود و پدر نمی تواند به دلائل نامتعارف مانع خروج او از کشور شود.

این کارشناس مسائل حقوق خصوصی ادامه داد: در واقع با اهلیت پیدا کردن مولی علیه این حق پایان می پذیرد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت خبرگزاری مرصاد، تاریخ انتشار: 16 آبان 1394، کد مطلب: 246361:www. mersadnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین