پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۹۷۹۸
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۵
دادستان کل کشور اعتیاد را نخستین آسیب تهدیدکننده دانست و گفت: نیروی انتظامی در مبارزه با مواد مخدر موفق نبود و در ترسیم تابلوی واقعی کشور کوتاهی کرد.
شعارسال: حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری روز چهارشنبه در نشست سراسری رؤسای پلیس مبارزه با مواد مخدر در محل ستاد ناجا، افزود: شاخص‌ها را که جمع‌بندی کنیم می‌بینیم کشف مواد، شمار معتادان، آسیب‌های ناشی از اعتیاد و تعداد پرونده‌های قضایی افزایش یافته است لذا در مبارزه با مواد مخدر موفق نبودیم.

وی خطاب به رؤسای پلیس مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: همه شما درباره آثار مواد مخدر اشراف کامل دارید و می‌دانید که ضرر مواد مخدر از جنگ و حمله مسلحانه بیشتر نباشد، کمتر نیست.

وی ادامه داد: جنگ خانه و زندگی و جان مردم را به خطر می‌اندازد و مواد مخدر هم جان جوانان را به مخاطره می‌اندازد، زندگی نکبتباری را برای خانواده آن فرد فراهم می‌کند. اموال و ثروت مردم را می‌گیرد و چهره شهرها را زشت و کریه می‌کند و می‌تواند مصادیق حمله دشمن باشد.

منتظری تصریح کرد: به جرأت می‌توان گفت امروز نخستین آسیبی که جامعه ما را تهدید می‌کند مسأله مواد مخدر است و اینکه از مسئولان می‌شنویم حدود ٥٥٠ تن مواد مخدر در ١٠ ماه گذشته توسط نیروی انتظامی کشف شده، خبر بسیار نگران‌کننده‌ای است.دادستان کل ادامه داد: اما آنچه که نسبت به آن می‌شود اظهار تأسف کرد، توجه به عمق فاجعه است که آنقدر مواد کشف شده در ١٠ ماه داریم و باید دید مواد حمل شده چقدر داریم.وی گفت: منشأ و بستر بخشی از آسیب‌هایی چون طلاق، حاشیهنشینی در شهر‌ها و سرقت، اعتیاد است و رقم قابل توجهی از سرقت بویژه سرقت‌های خرد در اثر اعتیاد به مواد مخدر شکل می‌گیرد.

منتظری یادآور شد: همه این نکات نشان می‌دهد مسأله مواد مخدر امروز باید مورد اهتمام همه مسئولان در جامعه اعم از مجلس، دولت، قوه قضائیه و نیروهای مسلح بویژه ناجا قرار گیرد.

* ناجا میزان موفقیت در مبارزه باموادمخدر را آسیب شناسی کند

دادستان کل کشور خواستار آسیبشناسی و ارزیابی عملکرد از ناجا شد و گفت: باید بررسی شود در مبارزه با مواد مخدر چقدر موفق بوده اید و اگر حتی موفق نبوده اید دلیلش به کدام‌یک از موارد ضعف قانون، مسائل مالی و بودجه یا نیروها برمی‌گردد.منتظری گفت: اگر فکر می‌کنیم در مبارزه با مواد مخدر موفق بوده‌ایم اشتباه است چون با گذاشتن شاخص‌ها کنار هم درمی‌یابیم که شمار معتادان، جرایم در اثر اعتیاد، کشف مواد و پرونده‌های قضایی افزایش یافته است و لذا به یک آسیبشناسی جدی نیاز داریم.

* کاهش مجازات اعدام کارساز نیست

وی با اعلام آمادگی دادستانی کل کشور و وجود معاونتی برای پیگیری مبارزه با مواد مخدر، ادامه داد:مجلس لایحه‌ای برای کاهش مجازات اعدام داشت که ضمن احترام به مجلس باید بگویم این کارساز نیست و درصدد اصلاح کلی قانون هستیم.

دادستان کل کشور اظهار کرد: همه مواد قانونی باید مورد توجه جدی و اصلاح قرار گیرد که در حال انجام این کار هستیم. اگر مجلس اصرار به تصویب آن ماده واحده دارد لااقل پیشنهاد ما را در این زمینه در نظر بگیرد.

* جلوی آب را از سرچشمه باید گرفت

دادستان کل کشور از ناجا خواست تا با نفوذ و روش‌های اطلاعاتی که خود می‌دانند باید اشراف اطلاعاتی پیدا کرده و ریشه‌ها را از بین ببرند نه اینکه به دنبال خرده فروشان در سطح شهر بگردند.

وی با بیان اینکه جلوی آب را باید از سرچشمه گرفت، ادامه داد: البته این کار هزینه‌بر و زمانبر است اما اگر بخواهیم دنبال قاچاقچیان و خردهفروشان در خیابان‌ها باشیم هیچ‌گاه موفق نمی‌شویم.

منتظری خطاب به رؤسای پلیس مبارزه با مواد مخدر افزود: ببینید چند نفر از عناصر اصلی را در داخل و خارج کشور توانستید به دام بیندازید؛ شما با پلیس بین‌الملل همکاری دارید و قراردادهایی برای مبارزه با جرایم داریم.

وی با بیان اینکه اصلاً از افزایش کشفیات خوشحال نمی‌شوم، گفت: این یعنی ورودی، حمل و توزیع هم افزایش داشته و باید به فریاد جامعه خودمان و نسل آینده بپردازیم.

* کوتاهی ناجا در ترسیم تابلوی واقعی کشور

دادســــتان کل کشـــــور یکــــی از کوتاهی‌های ناجا را ترسیم نکردن تابلوی واقعی کشور و نشان دادن آن به مسئولان عنوان کرد و گفت: اگر چنین بود می‌دیدیم و دولت سرمایه‌گذاری بیشتری برای این بحث می‌کرد.

وی با طرح سؤالاتی چون «وزیر چندبار شخصاً در جلسات ستاد حضور داشت و چرا مجلس به دنبال حذف مجازات اعدام است»، ادامه داد: قبول دارم قانون مبارزه با مواد مخدر ایراد دارد اما سایر کشورها هم در مبارزه با مواد مخدر اعدام دارند و خودم چند کشور را از نزدیک دیده ام.

* عراقچی: امنیت مقوله ای پیچیده و به هم پیوسته شده است

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه برجام شرایط بین‌المللی ایران را کاملاً متحول کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند نقش مؤثری را در منطقه ایفا کند.عباس عراقچی روز گذشته در نشست سراسری رؤسای پلیس مبارزه با مواد مخدر افزود: پس از توافق برجام ایران بیش از پیش به کشوری سازنده و بازیگر فعال در عرصه بین‌الملل تبدیل شد و می‌تواند نقش مؤثری در عرصه بین‌الملل ایفا کند.وی اضافه کرد: شورای امنیت نقش ایران در سوریه را به‌عنوان ضامن صلح و امنیت به رسمیت می‌شناسد و به آن احترام می‌گذارد این در حالی است که قبل از برجام ایران را تهدید منطقه در رابطه با قطعنامه های هسته‌ای عنوان کرده بودند.

* مقوله امنیت کاملاً بهم پیوسته و پیچیده شده است

عراقچی با بیان اینکه شکل تهدیدات مواد مخدر عوض و مقابله با آن یک مقابله چندبعدی و چندوجهی می‌شود، برای ذکر مثال به حادثه پلاسکو اشاره کرد و گفت: دیگر کسی نمی‌تواند بگوید هر کاری دلم بخواهد در مغازه‌ام انجام می‌دهم، چون شاید اقدام یک نفر به یک فاجعه ملی تبدیل شود.وی ادامه داد: دیگر حتی نمی‌توانیم بگوییم کاری که همسایه بغل دستی‌ام در خانه‌اش انجام می‌دهد به من مربوط نیست و او به خودش صدمه می‌زند، صدمه زدن او به خودش می‌تواند به دیگران هم صدمه بزند و تا جایی پیش برود که به فاجعه‌ای ملی تبدیل شود؛ لذا مقوله امنیت بشدت پیچیده و بهم پیوسته شده است.وی همکاری بین‌المللی برای مقابله با تهدیدات جدید و روز افزون را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و درباره موضوع پولشویی گفت: سیستم مالی همه کشورها به نوعی درگیر پولشویی است و پولشویی ارتباط مستقیم با مواد مخدر پیدا می‌کند. نمی‌شود کشوری به تنهایی با تهدیدات جدید بین‌المللی برخورد کند.عراقچی یکی از شاخص‌ترین تهدیدها را بحث مواد مخدر عنوان کرد و گفت: مواد مخدر و قاچاقچیان مواد مخدر که تبدیل به قاچاقچیان بین‌المللی شده‌اند به یک معضل جهانی و بین‌المللی تبدیل شده است و مقابله با آن هم جز با همکاری بین‌المللی امکانپذیر نیست.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 7 بهمن 1395، صفحه 7، شماره: 6418.

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین