پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۸۲۳۶
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۰
عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی مجلس ابهامات شورای نگهبان درباره طرح کاهش مجازات اعدام را تشریح کرد.

شعار سال: جلیل رحیمی جهان‌آبادی خصوص ایراد شورای نگهبان به طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر، گفت: شورای نگهبان ابهاماتی را بر طرح مذکور وارد دانسته لذا این طرح را به مجلس ارجاع کرده است. در ایرادات مطرح شورای نگهبان تاکید شده که در بند (ت) این طرح که به میزان ساخت، تولید، توزیع، فروش و وارد کردن مواد و وزن آنها برای مجازات اعدام اشاره شده، کدام موضوع ماده چهار و هشت قانون مبارزه با مواد مخدر را شامل می‌شود.

نماینده مردم تربت جام، تایباد و باخرز در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در بند مذکور مصوب مجلس آورده شده که برای میزانی از میزان ساخت، تولید، توزیع، فروش و وارد کردن مواد مخدر کاهش مجازات در نظر گرفته شود، بر همین اساس شورای نگهبان تاکید دارد که مواد مخدر مورد نظر ساخته، تولید، توزیع، فروش و وارد شده مشخص شود.

وی ادامه داد: شورای نگهبان همچنین در موردی دیگر آورده است که وزن تعیین شده در طرح برای ساخت، تولید، توزیع، فروش و وارد کردن مواد جهت تعیین مجازات اعدام، شامل مرتکبین محکوم به اعدام در زندان‌ها می‌شود یا اینکه این موارد منوط به تحقق موارد بند (الف) و (ب) است، بندهایی که مجازات اعدام را منوط به قاچاق‌های مسلحانه، باندی و سواستفاده از اطفال دانسته است.

رحیمی‌جهان‌آبادی یادآور شد: در تبصره طرح کاهش مجازات اعدام به مواردی در قانون مبارزه با موادمخدر اشاره کرده که بعد از این شامل ارفاق نخواهد شد، از این رو شورای نگهبان درخواست کرده که این نوع ارفاق شفاف شود به ویژه اینکه آیا بعد از این مجرمان مورد نظر شامل عفو رهبری می‌شوند یا خیر.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در مجموع شورای نگهبان ابهام گرفته مبنی بر اینکه آیا مواردی که برای کاهش مجازات اعدام و اوزانی که برای قاچاق در نظرگرفته شده، شامل متهمان محکوم به اعدام در زندان می‌شود یا خیر، همچنین در بخش عدم مشمولیت ارفاق و عفو مجرمان مذکور تاکید شده که آیا این نوع ممنوعیت شامل عفو رهبری می‌شود یا خیر.

عضو هیات رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: این ایرادها و ابهامات در نخستین جلسه کمیسیون قضایی و حقوقی طرح و بررسی می‌شود.

گفتنی است طرح مصوب الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر در صحن علنی مجلس به شرح زیر است؛

ماده 45- مرتکبین جرائمی که در این قانون دارای مجازات اعدام یا حبس ابد هستند در صورت احراز یکی از شرایط ذیل در حکم مفسد‌ فی الارض می باشند و به مجازات اعدام و ضبط اموال ناشی از مواد مخدر یا روان‌گردان محکوم و در غیر این صورت حسب مورد «مشمولین به اعدام» به «حبس درجه یک تا سی سال» و جزای نقدی درجه یک تا دو برابر حداقل آن و «مشمولین به حبس ابد» به حبس و جزای نقدی درجه دو و در هر دو مورد به ضبط اموال ناشی از جرایم مواد مخدر و روانگردان محکوم می‌شوند.»

الف- «مواردی که مباشر جرم و یا حداقل یکی از شرکاء، حین ارتکاب جرم سلاح کشیده یا به قصد مقابله با مأمورین سلاح گرم و یا شکاری به همراه داشته باشند. (منظور از سلاح در این بند سلاح سرد و سلاح و مهمات موضوع قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز مصوب 7/6/1390 می باشد)

ب- «در صورتی که مرتکب نقش سردستگی (موضوع ماده 130 قانون مجازات اسلامی مصوب 1392) یا پشتیبان مالی و یا سرمایه‌گذار را داشته یا از اطفال و نوجوانان کمتر از 18 سال یا مجانین برای ارتکاب جرم استفاده کرده باشد.»

پ- مواردی که مرتکب به علت ارتکاب جرایم موضوع این قانون سابقه محکومیت قطعی اعدام یا حبس ابد یا حبس بیش از پانزده سال داشته باشد.»

ت- ساخت، تولید، توزیع، فروش و وارد کردن، مواد موضوع ماده چهار قانون مشروط بر اینکه بیش از 50 کیلوگرم باشد و مواد موضوع ماده هشت قانون مشروط بر اینکه بیش از دو کیلوگرم باشد و در خصوص سایر جرایم موضوع ماده هشت در صورتی که بیش از سه کیلوگرم باشد.» اجرای این بند نسبت به مرتکبان قبل از لازم الاجرا شدن این ماده منوط به داشتن یکی از شرایط بندهای الف، ب یا پ است.

تبصره- در مورد جرائم موضوع این قانون که مجازات حبس بیش از پنج سال دارد، در صورتی که حکم به حداقل مجازات قانونی صادر شود، جز در مورد مصادیق تبصره ماده 38 ، مرتکب از تعلیق اجرای مجازات، آزادی مشروط و سایر نهادهای ارفاقی بهره مند نخواهد شد. در صورتی که حکم به مجازات بیش از حداقل مجازات قانونی صادر شود، دادگاه می‌تواند بخشی از مجازات حبس را پس از گذراندن حداقل مجازات قانونی به مدت پنج تا10 سال تعلیق کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری خانه ملت، تاریخ 12 شهریور 96، کد مطلب: 347078: www.icana.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین