پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۰۰
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۶
معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به انتقاد مبنی بر حذف کتاب‌فروشان از چرخه نشر در طرح «ویترین» خانه کتاب گفت: به‌زودی این صنف نیز به این طرح خواهند پیوست و امکان فروش مجازی با استفاده از تخفیف‌های ویژه پست برای آنها مهیا خواهد شد.

شعار سال: سید عباس صالحی عصر روز شنبه 14 آذرماه با حضور در کتاب‌فروشی توس واقع در خیابان انقلاب، فعالیت جدید خود یعنی حضور در کتاب‌فروشی‌های شهر تهران به‌منظور آشنایی با دغدغه‌ها و مشکلات اهالی نشر و کتابفروشان را آغاز کرد.

* "علی‌رغم حضور حمایتی شما در کتاب‌فروشی‌ها به‌عنوان معاون فرهنگی وزیر ارشاد، مؤسسه خانه کتاب وابسته به این وزارتخانه اقدام به طراحی سایت ویترین به‌منظور ارتباط ناشران با مخاطبان و استفاده از تخفیف‌های ویژه پست کرده است که به‌نظر می‌رسد کتاب‌فروشی‌ها به‌نوعی از این چرخه نشر حذف شده‌اند. توجیه شما برای این سیاست دوگانه چیست؟".

- در مسیری که دنبال می‌شود با این نگاه که کتاب‌فروشی‌های فیزیکی به آن‌لاین تبدیل شوند و با این نگاه که کنار فضاهای ثابت فضاهای آن‌لاین را نیز داشته باشد، عملاً باید بستری فراهم کنیم تا این محیط به‌وجود آید؛ چرا که در حوزه شهرستان‌ها و تهران باید فرصت‌هایی پدید آید برای کتاب‌فروشان که کنار مراجعه فیزیکی مخاطبان امکان ارائه دیگری نیز داشته باشند. بنابراین کتاب‌فروشی‌ها نیز می‌توانند هم در فضای فیزیکی و هم فضای آن‌لاین فعالیت کنند و طرح ویترین کتاب به‌زودی برای آنها هم راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه کتاب‌فروشی‌های خُرد از سطح شهر در حال رخت بر بستن است؛ وزارت ارشاد در این زمینه چه حمایت‌هایی خواهد داشت، گفت: فروشگاه‌های بزرگ برای رونق حوزه نشر مفیدند و فروشگاه‌های بزرگ در همه دنیا یک فرصت برای نشر هستند و باید از آنها حمایت کرد اما نباید آنها را به‌گونه‌ای ترویج کرد که خُرده فروشی‌ها در همه حوزه‌ها حذف شوند؛ ما در سرمایه‌داری حوزه اقتصادی یک مدل داریم که به‌طرف فروشگاه‌های بزرگ حرکت می‌کند و در مقابل آن یک نگاه سنتی قدیمی‌تر هم داریم که صرفاً به خُرده‌فروشی فکر می‌کند.

صالحی افزود: این دو مدل عوارض اقتصادی و فرهنگی داشته و دارند. مدلی که می‌توان دفاع جدی‌تری از آن داشت، ترکیب‌سازی این دو نوع بازار است. ما باید بازارهای خُرده‌فروشی و کوچک را حفظ کنیم و کنار آن به بازارهای بزرگ بیندیشیم. ذائقه‌های مصرف همان‌طور که در کالاهای اقتصادی به‌طرف خُرده فروشی نیست، در حوزه فرهنگ هم صرفاً در خُرده فروشی‌ها پاسخگویی ندارند و بالطبع باید به‌سمت فروشگاه‌های بزرگ هم حرکت کرد.

وی بیان کرد: در فروشگاه‌های کوچک چیزهایی وجود دارد که در فروشگاه‌های بزرگتر وجود ندارد، برای نمونه در کتاب فروشی‌های کوچک فردی عاشقانه ایستاده و صرفاً کارمند نیست. اکنون آقای باقرزاده فرزند مرحوم محسن باقرزاده است که بین او و پدرش 50 سال ارتباط وجود دارد. نظیر چنین حس‌هایی را در فروشگاه‌های بزرگ نمی‌توان دید. در فروشگاه‌های بزرگ افراد صرفاً کارمند هستند. سیاست ما در نشر باید این‌گونه باشد که همپای شکل‌گیری فروشگاه‌های بزرگ تلاش کنیم فروشگاه‌های کوچک را نیز حفظ کنیم.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پاسخ به پرسشی درباره متورم شدن نشر کتاب‌های دانشگاهی و کمک‌درسی که به‌دلیل صرفه اقتصادی کتاب فروشی‌های قدیمی‌تر را از میان برمی‌دارد، گفت: آموزش کشور در 30 سال کشور به‌سمت آموزش مدرک‌محور رفته است. ما یک تب مدرک‌‌گرایی به‌وجود آورده‌ایم که برای خانواده‌ها ایجاد شده و به‌دور از فرهنگ‌محوری حرکت کرده‌ایم. عطشی از تقاضا به‌وجود می‌آید افراد دیگری هم به آن تقاضا فکر می‌کنند.

صالحی عنوان کرد: ما در حوزه فرهنگ در چنین شرایطی قدرت مانور محدودی داریم چرا که هرقدر مانع شویم از راه دیگری خود را نشان می‌دهد؛ بنابراین باید ابتدا واقعیت را لمس کنیم، مقدورات خود را بدانیم و آن چیزی که به‌نظر می‌آید حوزه فرهنگ بتواند انجام دهد این است که کتاب را در یک تفسیر جدید صرفاً چیزی که بین دو جلد به‌شکل کاغذی و یا غیر آن چاپ می‌شود، ندانیم. کتاب شکل‌های مختلفی دارد، ما کتاب در آموزش را باید از کتاب در فرهنگ جدا کنیم.

وی ادامه داد: اجبار و شبه‌اجبار‌ها فرهنگ درست نمی‌کنند؛ کتاب‌های درسی و کمک‌درسی حتی اگر به ادبیات بپردازند فرهنگ‌ساز نیستند، لذا باید به تفسیر جدیدی از حوزه فرهنگ بپردازیم، برای این نگاه احتیاج به تلاش متقابل متولیان فرهنگی و اصحاب رسانه است.

معاون فرهنگی وزارت ارشاد در پایان نیز در پاسخ به پرسشی درباره طرح تفویض مجوز کتاب فروشی‌ها به اتحادیه‌های ناشران در شهرستان‌ها نیز گفت: استان‌هایی که اتحادیه دارند تفویض به اتحادیه داده شده و در استان‌هایی که اتحادیه ندارند، نزدیک‌ترین صنف با هماهنگی اداره ارشاد استان مجوز را صادر خواهد کرد و ما مسیر را به همین شکل دنبال می‌کنیم.

همایون امیرزاده مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاون فرهنگی وزارت ارشاد نیز در سخنانی با بیان این مطلب که دیدارهای سیدعباس صالحی با کتاب فروشی‌ها تنها معطوف به تهران نیست، گفت: در این طرح کتاب فروشی‌های شهرستان‌ها نیز مورد توجه قرار می‌گیرند. قرار دوم معاون فرهنگی ارشاد هم شنبه هشتم آذر در کتاب‌فروشی اساطیر برگزار می‌شود.

مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاون فرهنگی وزارت ارشاد گفت: در مرحله نخست 4 کتابفروشی هدف‌گذاری شده که اولویت اصلی آنها قدمت، اثرگذاری و مهمتر از همه فعالیت بخش خصوصی است. در این کتاب‌فروشی نیز مرحوم باقرزاده بیش از 50 سال خدمت صادقانه در صنعت نشر داشتند و به‌احترام پیشکسوت بودن او این کتاب‌فروشی انتخاب شد.

امیرزاده با اشاره به فرآیند پاسخگویی مدیران معاونت فرهنگی به مراجعه‌کنندگان، گفت: از این پس مدیران نهادهای مختلف معاونت فرهنگی بدون وقت قبلی آماده پاسخگویی مراجعان هستند، برای نمونه دفتر توسعه کتاب و کتابخوانی روزهای سه‌شنبه از ساعت 8 تا 12، دفتر امور چاپ روزهای دوشنبه از ساعت 9 تا 11، اداره کل مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی روزهای دوشنبه از ساعت 10 تا 12، دفتر مطالعات و برنامه ریزی روزهای سه‌شنبه از ساعت 14 تا 16، مؤسسه خانه کتاب روزهای دوشنبه از ساعت 9 تا 11، مؤسسه نمایشگاه‌های فرهنگی روزهای سه‌شنبه از ساعت 9 تا 11، بنیاد شعر و ادبیات داستانی روزهای یکشنبه از ساعت 10 تا 12، مشاور علمی، فرهنگی و مدیریتی معاون فرهنگی روزهای سه‌شنبه از ساعت 9 تا 11، هیئت انتخاب و خرید کتاب روزهای دوشنبه از ساعت 9 تا 10، مشاوره منابع انسانی روزهای دوشنبه از ساعت 9 تا 11 و حوزه امور مالی معاونت فرهنگی روزهای شنبه از ساعت 8 تا 9 پذیرای مراجعه‌کنندگان خواهند بود.

وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت پاسخگویی سریع‌تر در این مراجعات تأکید شده است به درخواست‌ها و مطالباتی که در این نشست‌ها بین مدیران معاونت فرهنگی و ارباب رجوع شکل می‌گیرد، پاسخ‌های لازم داده شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری تسنيم، تاریخ انتشار 14 آذر 1394، کد مطلب: 935101: www. tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین