پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۰۵۷
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۶
در دیدار اخیری که بین نخست وزیر رژیم اسرائیل و همتای انگلیسی اش، ترزا می در لندن صورت گرفت، بنیامین نتانیاهو ـ که به شدت طی یک ماه اخیر به دنبال تقویت مواضع سختگیرانه دونالد ترامپ علیه ایران بوده ـ درخواست تحریم ایران از سوی انگلستان را داشت که با پاسخ منفی ترزا می در این باره روبه رو شده است. نخست وزیر انگلستان همچنین در این دیدار تأکید کرده، بهترین راهکار برای حل و فصل بحران فلسطین، پایبند بودن رژیم اسرائیل به مسأله «دو دولت» است.
شعار سال: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در دیداری که به تازگی در لندن با ترزا می‌ داشت، از وی خواسته بود، دولت انگلستان از رویکرد جدید دونالد ترامپ علیه ایران پیروی کرده و ایران را تحت تحریم های جدید قرار دهد؛ اما ترزا می درخواست نتانیاهو برای زیر سؤال بردن توافق هسته ای با ایران را رد کرده و به آن پاسخ منفی داده است.

همچنین می، در این دیدار تأکید نموده است که تنها راه رسیدن به صلح خاورمیانه، پایبند ماندن رژیم اسرائیل به راهکار «دو دولتی» در فلسطین اشغالی است و سخنگوی وی نیز بیان کرده که تلاش‌های اخیر اسرائیل برای توسعه و سرعت بخشیدن به اشغال اراضی فلسطینی و شهرک سازی، این مسأله را به خطر انداخته است.

بنیامین نتانیاهو به تازگی بیان کرده بود، در پی آزمایش موشکی ایران، کشورهای «مسئول و متعهد» باید از رویکرد دونالد ترامپ در خصوص اعمال تحریم های جدید بر ایران پیروی کنند؛ اما تراز می هرچند نگرانی‌های خود را در مورد آزمایش موشکی ایران ابراز کرده، نیازی به اعمال تحریم های جدید در این خصوص نمی بیند.

نتانیاهو قبل از دیدار با ترزا می در برابر دوربین رسانه‌ها حاضر شده بود و با حرارت گفته بود که از انگلستان می خواهد، اقداماتی علیه ایران انجام دهد.

وی به خبرنگاران گفته بود: ما با چندین چالش مواجه هستیم و این موضوع بسیار واضح است که این چالش ها از سوی اسلام نظامی به ویژه ایران است. ایران به دنبال نابود کردن اسرائیل است و می خواهد بر خاورمیانه مسلط شود. این کشور اروپا را تهدید می کند و همچنین غرب را. ایران همه جهان را تهدید می کند و پشت سر هم اقدام‌های تحریک آمیز صورت می دهد.

نتانیاهو ادامه داده بود: به همین دلیل است که من از تلاش‌های جدید دونالد ترامپ برای وضع تحریم های جدید علیه ایران حمایت می کنم و به گمانم، سایر کشورها نیز باید به از این رویه پیروی کنند؛ به ویژه کشورهای مسئول و متعهد. من می خواهم به شما بگویم که چطور ما باید اطمینان حاصل کنیم که دشمنی های ایران بی پاسخ نمی ماند.

اما این سخنرانی و نمایش نتانیاهو در نهایت بی اثر ماند و بلافاصله بعد از دیدار دو نخست وزیر، که توافق شده بود بعد از آن کنفرانس خبری مشترکی نباشد، سخنگوی ترزا می پاسخی کوبنده به نتانیاهو داد و گفت: ما به وضوح بیان می کنیم که از توافق هسته ای که مورد تأیید قرار گرفته است، حمایت می کنیم.

وی با تکرار سخنانی که ترزا می پیش از این در فیلادلفیا بیان کرده بود، گفت: آنچه اکنون لازم است، دنبال شود و اتفاق افتد، این است که توافق مذکور باید به دقت و همان گونه که تصویب شده اجرا و حمایت شود. همچنین نیاز است در مورد الگوهای رفتاری بی ثبات کننده ایران در منطقه هشدار داده شود.

سخنگوی ترزا می بیان کرد: توافق هسته ای احتمال دستیابی ایران به سلاح اتمی را خنثی کرده است و این موضوع دست کم برای یک دهه آینده تضمین شده است.

به خوبی مشخص است، در حالی که نتانیاهو این سفر را بیش از همه با امید برای جلب حمایت انگلستان برای تحریم های بیشتر بر روی ایران دنبال کرده بود، هدفی که نخست وزیر انگلیس به دنبال آن بوده، چیزی متفاوت و اساساً بی ارتباط با ماجرای توافق هسته ای و تحریم های ایران بوده. ترزا می از این دیدار یک هدف را دنبال کرده و آن گسترش روابط تجاری با رژیم اسرائیل قبل از خروج قطعی بریتانیا از اتحادیه اروپا و عمیق‌تر کردن پیوندهای اقتصادی بوده است.

نتانیاهو همچنین قرار است در این سفر دیداری با بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلستان داشته باشد. جانسون پیش از این با حمایت از توافق هسته ای ایران، آن را یکی از مهمترین دستاوردهای سیاست خارجی دولت اوباما توصیف کرده بود. وی همچنین حدود یک ماه قبل رویکرید متفاوت از ترزا می در خصوص ایران اتخاذ کرده و به انتقاد از گفته‌های چندی قبل ترزا می در منامه بحرین و در محکوم کردن ایران پرداخته بود.

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری تابناک، تاریخ انتشار: 19 بهمن 1395، کد مطلب: 664599، www.tabnak.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین