پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۲۷۹
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳
رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی بر لزوم تخصیص یارانه سلامت به حوزه کشاورزی تاکید کرد و تامین امنیت مواد غذایی را از وظایف این سازمان برشمرد.

شعار سال: محمد علی باغستانی میبدی پیش از ظهر چهارشنبه در کنفرانس خبری با خبرنگاران استان کرمانشاه که در محل سازمان جهادکشاورزی استان برگزار شد، مبنی بر اینکه با توجه به شعار سازمان جهانی بهداشت « غذای سالم از مزرعه تا سفره» چه اقداماتی در حوزه جهاد کشاورزی در این زمینه صورت گرفته است؟ و اینکه با توجه به نقش محصولات غذایی در تامین سلامت جامعه آیا یارانه ی سلامت به این بخش نیز اختصاص داده شده است یا نه؟» گفت: سازمان حفظ نباتات یک وظیفه بیشتر ندارد و آن وظیفه تامین امنیت مواد غذایی است و بنابر تعریف سازمان فائو غذا باید سالم، کافی و در دسترس همگان باشد و در این تعریف یکی از مولفه ها سلامت غذا است که وظیفه ذاتی سازمان حفظ نباتات است.

وی دستیابی به این هدف و وظیفه ذاتی را مستلزم تخصیص اعتبارات به این سازمان دانست.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی،‌ افزود: یکی از حرکت هایی که در این زمینه انجام شده و حرکت مقدسی هم بود ، حذف یارانه سموم شیمیایی بوده که منابع آن نیز به توسعه مبارزه غیرشیمیایی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳۰۰ هزار هکتار مبارزه بیولوژیک در کشور صورت گرفته است،‌ گفت: با اقدامات انجام شده سطح مبارزات بیولوژیک کاهش و حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مبارزه غیرشیمیایی انجام شده است.

باغستانی میبدی، تاکید کرد: اعتقاد ما این است این سطح از مبارزه غیرشیمیایی نیز کافی نبوده و باید ارتقا یابد.

اجرای طرح «ارتقای سلامت محصولات کشاورزی» برای سلامت محور کردن ۱۰ محصول

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی،‌ در خصوص پرداخت یارانه سلامت برای تامین امنیت مواد غذایی گفت: طی نشستی که وزیر جهادکشاورزی با وزیر بهداشت داشت قرار طرحی را تحت عنوان« ارتقای سلامت محصولات کشاورزی» تقدیم کنیم که این طرح ۱۰ گروه از محصولات کشاورزی را شامل می شود و قرار شده یارانه سلامت را به این ۱۰ محصول اختصاص دهند که در صورت تخصیص آن مبارزات غیرشیمیایی را آغاز و در زمینه تولید محصولات کشاورزی سالم بردسازی می کنیم.

وی افزود: متاسفانه تاکنون یارانه سلامت در بخش کشاورزی تزریق نشده است و بنابر شعار سازمان جهانی بهداشت برای تامین امنیت غذا از مزرعه تا سفره ضرورت دارد بخشی از این یارانه به حوزه جهادکشاورزی بیاید.

باغستانی میبدی، تاکید کرد: من به عنوان مسئول حفظ نباتات معتقدم حتی یک محموله آلوده به سم هم زیاد است.

کاهش استفاده از سوم تا ۲۱ هزار تن

وی افزود: تا ۱۰ سال قبل بیش از ۳۰ هزار تن مصرف سموم در بخش کشاورزی داشتیم و امروز به ۲۱ هزار تن کاهش یافته است و این نشان از حرکت به سمت مبارزات غیر شیمیایی در این حوزه است.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی، تصریح کرد: هم اکنون در این حوزه داریم از سمت سموم پرخطر به سمت سموم کم خطر می رویم.

وی افزود: هم اکنون به محضی که سمی با کمترین خطرات زیست محیطی در دنیا ثبت میشود ما نیز آن را در ایران ثبت کرده و به مصرف می رسانیم.

باغستانی میبدی، خاطرنشان کرد: باید در حوزه پرداخت اعتبارات به بخش کشاورزی برای حرکت کردن به سمت مبارزات غیرشیمیایی توجه ویژه ای صورت گیرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی، میانگین ماده موثر سم در سطح را در جهان ۱۰۰۰ گرم در هکتار و در کشور ایران ۵۶۲ گرم در هکتار و در استان کرمانشاه ۴۰۰ گرم در هکتار است.

وی در بخش دیگر با اشاره به تاریخچه تشکیل سازمان حفظ نباتات و هم چنین وظایف این سازمان گفت: وظایف این سازمان در دو بخش مدیریت آفات و بحث های قرنطینه ای برای صادرات محصولات کشاورزی قابل تعریف است.

باغستانی میبدی، مبارزه با آفات را به سه بخش مبارزه عمومی که مختص دولت است، مبارزه همگانی که ترویج آن توسط دولت صورت می گیرد و مبارزه خصوصی که وظیفه خود مردم است تقسیم کرد.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی،‌ بیشترین فعالیت سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی را مربوط به مبارزه عمومی دانست و گفت: هر ساله از بهمن ماه درگیر این نوع از مبارزه است و آن را در سطح مراتع به اجرا درآورده تا مانع از ورود آفات به بخش کشاورزی شویم.

وی مبارزه با آفاتی چون ملخ، موش و... را در حوزه مبارزه عمومی عنوان کرد و گفت: با توجه به اقدامات پیش آگاهانه صورت گرفته توسط این سازمان هم اکنون دیگر شاهد بروز بالای این آفات در سطح مزارع کشاورزی نیستیم.

باغستانی میبدی افزود: علت کاهش آفات عمومی در سطح مزارع کاهش جمعیت این آفات نبوده، بلکه حتی نسبت به سال های گذشته جمعیت آنها افزایش یافته است اما ما با شناسایی کانون های بروز این آفات و مبارزه با آنها در سطح مراتع مانع از ورود آنها به مزارع کشاورزی شدیم.

مبارزه با آفات عمومی

وی از مبارزه با ملخ در سطح ۱۴۰ هزار هکتار از مراتع کشور خبرداد و گفت: در این راستا در ۵۰۰ هزار هکتار از مراتع با آفت موش نیز مبارزه کردیم.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی،‌ از مبارزه با آفت ملخ در ۹۰۰ هکتار از اراضی استان کرمانشاه نیز طی سال ۹۳ خبرداد.

وی با بیان اینکه "سن" یکی از آفات همگانی مهم در وزه کشاورزی است گفت: این آفت باعث کاهش کیفی و کمی محصول می شود و سال گذشته یکی از پرافتخارترین سال ها در مبارزه با آفات سن بوده است.

کاهش سن زدگی به ۶ دهم درصد

باغستانی میبدی میانگین آفت سن در کشور را ۶ دهم درصد عنوان کرد و گفت: سال گذشته حتی ۲ درصد گندم سن زده نیز برای خرید قابل قبول بود و هیچ محموله ای به علت سن زدگی برگشت نخورد.

وی سال ۹۲ را از نظر سن زدگی سالی اسفناک عنوان کرد و افزود: در این سال بالای دو درصد سن زدگی داشتیم که هم اکنون به ۶ دهم درصد کاهش یافته است.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی،‌ از مبارزه با آفت سن زدگی تا دو میلیون هکتار در سال گذشته خبرداد و گفت: امسال نیز تا دیروز در سطح ۵۸۰ هزار هکتار مبارزه با سن صورت گرفته که ۵۳۰ هزار هکتار آن سن مادر بوده است.

وی مبارزه با علف های هرز را را از دیگر اقدامات این سازمان برشمرد و گفت: خسارات ناشی از این آفت پنهان است ولی با فرهنگسازی صورت گرفته در این زمینه سال قبل چهار میلیون هکتار از اراضی کشور ورد مبارزه با علف های هرز قرار گرفت.

باغستانی میبدی آمار مبرزه با علف های هرز طی امسال را تا روز گذشته دو میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار در کشور اعلام کرد.

وی مبارزه با بیماری غلات را یکی دیگر از مبارزه های با آفات غلات عنوان و تصریح کرد: یکی از مهمترین این آفات زنگ است که اگر اعداد و ارقام مبارزه با آن بالا باشد به معنای وضعیت ناناسب در این زیمنه است، چرا که اگر در این مورد پیشگیر نکنیم پیشروی کرده و بسیاری از اراضی را آلوده می کند.

رئیس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی،‌ گفت: بنابرنظر کارشناسان این حوزه پیشروی این آفت سه میلیون هکتار در روز است و آخرین اپیدمی مربوط به آن در کشور در سال ۸۹ بوده و تا الان در چهار هزار هکتار از اراضی مبارزه با این آفت صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: کانون های این آفت در ۲۶ استان شناسایی و مبارزه شده است و هم اکنون نگرانی زیادی در این زمینه وجود ندارد. و هم اکنون بیشترین نگرانی ما مربوط به بیماری پوازیوم خوشه گندم است که استان هایی چون اردبیل، گلستان و ... به عنوان کانون آن مد نظر بوده و شبکه پیش آگاهی ما در حال فعالیت برای جلوگیری از گسترش آن است.

باغستانی میبدی استان کرمانشاه را یکی از استان های موفق در این زیمنه دانست و گفت: در نتیجه مبارزات به جا و به موقع سازمان جهادکشاورزی در استان کرمانشاه، هم اکنون سطح آفات در استان بسیار کاهش یافته است.

وی افزود: استان کرمانشاه یکی از استان های مطرح در مبارزه با سن برگشتی بوده است و سال گذشته آن را مطرح کرد که اعتبار مصوبی نیز برای این موضوع وجود نداشت اما توانستیم با عملکرد دوستان اعتبار ویژه ای برای آن بگیریم و به استان ها تزریق کنیم که توزیع اعتبارات نیز براساس عملکرد استان ها بود.

علی اشرف منصوری ، رئیس جهادکشاورزی استان کرمانشاه نیز از مبارزه غیرشیمیایی در استان کرمانشاه و در سطح ۳۶ هزار هکتار از اراضی استان طی سال گذشته خبرداد که در نتیجه آن ۱۰۰ هزار تن سم کاهش یافته است.

وی استفاده از کودهای ورمی کمپوست را یکی از دغدغه های جهاد کشاورزی دانست که با معاونت زراعت وزارت جهاد مطرح شده و پیشنهاداتی نیز به وزیر در این رابطه داده شده است که در صورت تحقق بخشی از یارانه کودهای شیمیایی به این بخش اختصاص یافته و سطح استفاده از کودهای آلی ورمی کمپوست افزایش و کودهای شیمیایی کاهش یابد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 9 اردیبهشت 94، کد مطلب: 2564764: www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین