پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۰۵۳۷
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۲
سال ها ایستاده در زیر باران، حکایت امام زاده ای با کمترین امکانات است که حدود پنج کیلومتر با مرکز شهر یاسوج فاصله دارد و گرداگردش حتی یک دیوار هم ندارد.
شعارسال: استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن بیش از ۳۰۰ امام زاده ظرفیت بسیار بالایی در حوزه گردشگری مذهبی در کشور را دارد.

این استان سالیانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است که بخش اعظمی از این جمعیت با هدف گردشگری مذهبی وارد استان می شوند.اما به نظر می رسد در این میان ساماندهی مناسب تر و ظرفیت سازی بهتری برای استفاده از این پتانسیل بالا لازم است.

با وجود تمام تلاش هایی که در حوزه گردشگری مذهبی، بازسازی، بهسازی و ایجاد زیر ساخت ها برای بقاء متبرکه انجام شده است، امام زاده ای با فاصله بسیار کم با مرکز استان از حداقل امکانات زیر ساختی و بنای مناسب برخوردار نیست و تنها ضریحی دارد که تابستانها وزمستانهای بسیاری را در زیر باد و باران سپری کرده است.

آستان مقدس امامزاده قیاس (س) در شهرستان بویراحمد، بخش مرکزی، و فاصله ای بسیار کم از شهر یاسوج در روستای محمودآبادعلیا و دامنه تپه ای مشرف بر سایر قراء و قصبات شهر یاسوج واقع شده است.

عمارت قدیم این بقعه در سال ۱۳۵۷ (هـ. ش) تخریب و ساختمانی دواطاقه نسبتا بزرگ با قلوه سنگ و ملات گچ بر روی آن احداث گردید که دارای گنبدی قیفی خوش ترکیب بود.

نسب این امام زاده با نگاه به شجره نامه موجود به امام سجاد(ع) می رسد.

در مجاورت این بقعه یک اصله درخت بلوط کهنسال وجود دارد، که دور تنه آن نزدیک به سه متر می رسد و بیش از پانصد سال از عمرآن می گذرد و اهالی آن را نظرکرده امام زاده قیاس(س) می دانند.

قرار گرفتن در موقعیت مناسب و خوش آب و هوا و در فاصله ای نزدیک با مرکز شهر نشان از ظرفیت بالای این امام زاده برای توسعه گردشگری مذهبی دارد.

در سالهای گذشته ساختمان قدیمی این امام زاده با هدف ساخت ساختمان جدید، ایجاد زیر ساخت ها و ظرفیت سازی برای ایجاد گردشگر پذیری تخریب شد، اما اکنون بیش از هفت سال از تخریب بنای قدیمی آن می گذرد و تنها پی ریزی بنای امام زاده قیاس انجام شده است.

معاون فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد در گفتگو با خبرنگار مهر در این زمینه گفت: طرح جامع امام زاده قیاس (ع) در دست اقدام است و در برنامه های اداره کل اوقاف و امور خیریه قرار دارد و تخریب ساختمان امام زاده در راستای اجرای طرح جامع و ایجاد ساختمان درخور و زیبا برای آن انجام شده است.

سید رضا منصوری افزود: به زودی با همکاری مردم و تلاش اداره کل اوقاف و امور خیریه نسبت به اجرای طرح جامع آن اقدام می شود.

منصوری اضافه کرد: تشکیل هیات امنا برای امام زاده قیاس(ع) لازم است، و در حال حاضر تنها یک نفر در رابطه با هیات امنای آن فعالیت دارد.

وضعیت نامناسب زیر ساخت های این مکان مقدس در طول این چند سال بسیار ملموس است و آه و حسرت هر زائری را به همراه دارد.

امید است با اجرای طرح جامع این امام زاده بتوان بار دیگر شاهد حضور گسترده زائران در منطقه ای با پتانسیل و ظرفیت بالا با هدف ترویج معنویات، توسعه گردشگری مذهبی و ارائه خدمات به زائران باشیم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 23 بهمن 1395، کدخبر: 3903453 ، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین