پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۱۴۴
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۱
«یحیی السنوار» از رهبران حماس و اسیر آزاده ای که در جریان قرارداد مبادله با آزادگان معروف به قرارداد شالیت از زندان های رژیم صهیونیستی آزاد شد، به عنوان مسئول این جنبش در نوار غزه انتخاب شد.

شعارسال: به نقل از مرکز اطلاع رسانی فلسطین (ارگان اطلاع رسانی حماس)، «یحیی السنوار» جایگزین اسماعیل هنیه به عنوان مسئول و رهبر جنبش حماس در نوار غزه خواهد شد و «خلیل الحیه» از رهبران حماس نیز معاون وی خواهد بود.

بر اساس این گزارش، فرماندهان نظامی گردانهای شهید عزالدین قسام در انتخابات مناطق جنبش حماس محبوبیت بالایی دارند و احتمال اینکه بیشترین آرا را در این انتخابات کسب کنند، بسیار زیاد است. السنوار در این انتخابات موفق به کسب تمامی آرا در سطح استان خان یونس شد و خلیل الحیه نیز بیشترین آرا را در شرق غزه بدست آورد و در نهایت اکثریت آرای شهر غزه را بدست آورد و بر روحی مشتهی از رهبران حماس و نزدیک به یحیی سنوار فائق آمد.

در نهایت رهبران سیاسی و نظامی حماس توافق کردند که یحیی السنوار مسئول کل جنبش حماس در نوار غزه و خلیل الحیه هم جانشین او باشد. یحیی السنوار اسیری آزاده فلسطینی است که به موجب قراداد وفاداری با آزادگان آزاد شد. او به محض آزادی از زندان های رژیم صهیونیستی به عنوان مشاور اسماعیل هنیه نائب رئیس دفتر سیاسی حماس و مسئول پرونده نظامیان اسیر اسرائیلی نزد گردان های شهید عزالدین قسام انتخاب شد و مسئول پرونده مذاکرات بر سر مبادله اسرا با رژیم صهیونیستی خواهد بود.

*یحیی السنوار کیست؟

یحیی السنوار از جمله اسرایی است که در خلال توافق تبادل اسرا موسوم به «وفاء‌الاحرار» یا «شالیت» آزاد شد؛ در این توافق «گیلعاد شالیت» نظامی اسرائیلی با ۱۰۲۷ اسیر فلسطینی مبادله شدند؛ وی پس از آزادی به مبارزه خود ادامه داد و به یکی از اعضای ارشد حماس و سپس به یکی از دشمنان درجه اول اسرائیل در نوار غزه تبدیل شد.

السنوار در سال ۱۹۶۲ در اردوگاه خانیونس متولد شد، اصلیت او به «عسقلان» در اراضی اشغالی ۱۹۴۸ بازمی‌گردد. وی تا دوره دبیرستان را در خانیونس به تحصیلات خود ادامه داد و برای گذراندن تحصیلات دانشگاهی خود و گرفتن لیسانس در رشته زبان و ادبیات عربی در دانشگاه اسلامی غزه، راهی این شهر شد.

وی برای اولین بار در سال ۱۹۸۲ و و به مدت ۴ ماه «بازداشت موقت» شد، در سال ۱۹۸۵ برای دومین بار و به اتهام مشارکت در تأسیس تشکیلات امنیتی ویژه حماس به نام «مجد» بازداشت شد، در سال ۱۹۸۸ برای بار سوم دستگیر شد و قبل از اینکه مجددا برای بازجویی منتقل شود و محکوم به چهار بار حبس ابد شود در توافق شالیت آزاد شد. السنوار ۵۵ ساله ۲۴ سال از عمر خود را در زندانهای رژیم صهیونیستی گذرانده، وی به ۴۵۰ سال زندان محکوم شده بود اما در سال ۲۰۱۱ در جریان تبادل اسرا آزاد شد.

السنوار برادری به نام «محمد» داشت و وی چند بار مورد سوءقصد و ترور قرار گرفت، اسرائیل به محمد اتهام زده بود که در ربودن گیلعاد شالیت دست داشته و افزوده بود وی طی مذاکرات اصرار به آزادی برادرش «یحیی السنوار» داشته و اعلام کرده بوده بدون آزادی یحیی این توافق انجام نخواهد شد.

محمد از فرماندهان بارز گردان‌های القسام شاخه نظامی حماس است و در آخر مسئول منطقه جنوبی نوار غزه و جانشین «رائد العطار» شده، رائد توسط اسرائیل در جنگ ۲۰۱۴ به شهادت رسید.

یحیی السنوار پس از آزادی، از برجسته ترین رهبران حماس در نوار غزه و یکی از اعضای دفتر سیاسی این جنبش در کنار دوستش در زمان زندان یعنی «روحی مشتهی» شد و این دو نفر نقشی بزرگ در داخل موسسات حماس بازی کردند تا اینکه السنوار نماینده گردان‌های القسام در داخل دفتر سیاسی حماس شد و دیدگاه‌ها و مواضع این گردان‌ها را به رهبران سیاسی حماس منتقل می‌کرد و هماهنگ‌کننده میان این دو طرف و یک عامل مهم سیاسی و نظامی شد.

السنوار در محافل سیاسی و نظامی حماس (دفتر سیاسی و گردان‌های القسام) مورد پذیرش بسیار است و در هماهنگی میان این دو طرف طی جنگ ۲۰۱۴ نقش بسیار زیادی داشت؛ وی بازیگری مهم و موثر در مشخص کردن موضع حماس در هر پیشنهادی که برای آتش‌بس مطرح می‌شد، بوده است و همواره از درخواست‌ها و مواضع فرماندهان نظامی حمایت کرده است.

حماس در جولای ۲۰۱۵ السنوار را به عنوان مسئول پرونده اسرای اسرائیلی در دست حماس و هر مذاکره‌ای در این خصوص تعیین کرد و فرماندهان القسام به خاطر اعتمادی که به وی داشتند، او را برای این سمت انتخاب کردند؛ السنوار به محکم بودن و صلابت معروف است و در جنگ اخیر غزه این را به خوبی نشان داده است. السنوار یک شخصیت امنیتی است و جز در موارد نادر در عموم ظاهر نمی‌شود و یک شخصیت کاریزماتیک نیز دارد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 25بهمن1395، کدخبر: 3906296: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین