پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۳۵۲
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۳
صنعتی که می تواند اسب سرکش بیکاری را در کرمانشاه مهار کند به دلیل نبود زنجیره کامل تولید پشم به فرش و مدرن نبودن نقشه های فرش، رونق خوبی ندارد و با این وجود هنوز هم تار و پود این هنر با ارزش، به دست لرزان قالی بافان به یکدیگر گره می خورد.
شعارسال: تار و پود هنر قالیبافان کرمانشاهی اصالت دارد و بوی فرهنگ و تمدن هزار ساله از رج به رج آن به مشام می رسد، هنری که به سختی خلق می شود و به دشواری می تواند جایگاهی در بازار استانی و ملی پیدا کند و باز هم از قافله بازار جهانی هم عقب می ماند.

مشکلات صنعت فرش کرمانشاه زیاد است، حلقه و زنجیره کامل تولید پشم به فرش در استان وجود ندارد، نقشه فرش این دیار قدیمی است و به طرحی نو نیاز دارد.

از سوی دیگر آمار دقیقی از تعداد قالی بافان وجود ندارد و روند بیمه شدگان فرش نیز سیر کاهشی داشته به گونه ای که براساس آمار اعلام شده در نیمه ابتدای امسال، از 24 هزار قالیباف که به سازمان تامین اجتماعی معرفی شده اند، تاکنون کمتر از 14 هزار نفر بیمه شده اند که بخشی از آنها هم ریزش پیدا کرده اند.

**صنعت فرش کرمانشاه شرایط خوبی ندارد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا،گفت: براساس ارزیابی های بعمل آمده در حوزه صنعت فرش کرمانشاه، به این نتیجه می رسیم که باید اقدام ها و برنامه های بهتری برای رفع معضلات این صنعت در نظر گرفته شود و شرایط کنونی مناسب نیست.

نعمت الله حقیقی با بیان اینکه زنجیره و حلقه ارزش افزوده پشم تا فرش به صورت کامل در استان وجود ندارد، ادامه داد: این زنجیره همچون پشم شویی، نخ ریسی، رنگرزی و پرداخت به صورت کامل در استان وجود ندارد.

حقیقی ادامه داد: اگر بخواهیم در حوزه فرش به ارزش افزوده نهایی دست یابیم باید حداقل زمینه برای تولید سه هزار تن پشم برای تبدیل به نخ فراهم شود و باید زنجیره ارزش افزوده در استان به تکامل برسد.

**آمار متمرکزی از صادرات فرش در استان نداریم

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه آمار متمرکزی در زمینه میزان صادرات فرش از کرمانشاه وجود ندارد، در مورد چرایی این مقوله گفت: همه صادرات فرش خارج از استان و به ویژه از طریق فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ارزش افزوده نهایی ایجاد نشده و بخش عمده صادرات بازار فرش، به فرامرزی و خارج استان بر می گردد در حوزه تجارت هم نیاز به تغییرات داریم و باید برای شست و شو، پرداخت و سپس ایجاد بازار فرش با شرکت در نمایشگاه های بین المللی و داخلی برنامه ای جدی در پیش گرفت.

**برای صادرات فرش در سال آینده برنامه داریم/ تبدیل هزار تن پشم به 500 تن نخ

حقیقی با بیان اینکه برای رسیدن و پرداختن به همه این مراحل برنامه داریم، گفت: اکنون براساس تعاملات انجام شده با یک سرمایه گذار، قرار است حداقل یک هزار تن پشم را به 500 تن نخ تبدیل شود و سپس در مرحله رنگرزی و سپس ریسندگی به صورت نیمه صنعتی قرار گیرد.

وی با تاکید براینکه آغاز برنامه مذکور در سال 96 انجام می شود، گفت: تسهیلات با بهره و سود 18درصدی برای قالی بافان سنگین است و فعالان فرش برای تامین مواد اولیه و پرداختن به ریسندگی و رنگرزی نیازمند تسهیلات کم بهره و یا به همراه یارانه هستند.

**شرکت پنج هزار کرمانشاهی در دوره های آموزشی قالیبافی

حقیقی در زمینه اقدام های انجام شده برای به روز کردن نقشه فرش کرمانشاه اظهار کرد: علاوه بر تدریس رشته های دانشگاهی در ارتباط با فرش، با اداره کل فنی و حرفه ای تفاهم نامه ای در زمینه آموزش طراحی و نقشه فرش با استفاده از اساتید مجرب منعقد شده است.

به گفته وی، از ابتدای سال تاکنون بیش از 36 کلاس آموزشی در زمینه فرش بافی در استان برگزار شده و در این دوره ها نزدیک به پنج هزار کرمانشاهی آموزش دیده اند.

** آمار قالیبافان بیمه شده کاهش یافته است

در ادامه معاون اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه به تازگی در کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان ابراز کرد، آمار بیمه شدگان صنعت فرش بافی استان در یکی 2 سال اخیر 'از 14 به 10 هزار نفر' کاهش یافته است.

رضا رحیمی، دلیل این کاهش قابل توجه را بیان نکرد اما به گفته هاشم پیراینده معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه، تامین اجتماعی اعلام کرده که از پذیرش افراد جدید معذور است و از فعالیت بیمه شده‌های سابق هم بازدید می کند تا در صورت فعال نبودن، بیمه آنها را لغو و در عوض فرد جدیدی را جایگزین کند.

**یکنواختی نقشه قدیمی فرش سنقر برای تجار خارجی

شهرستان سنقر و کلیایی با 92 هزار نفر جمعیت بیشترین فرش تولیدی استان کرمانشاه را بر عهده دارد.

فرماندار سنقر و کلیایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، معتقد است نقشه با اصالت فرش سنقر به دلیل جدا ماندن از زمان و مدرن نبودن چندان به مذاق تجار خارجی از نظر کیفیت خوشایند نیست.

یاور محمدی از وجود برنامه هایی برای برون رفت از این معضل خبر داد و گفت: آمار رسمی از اشتغال و فعالیت یک هزار و 200 نفر و آمار غیررسمی از اشتغال سه هزار نفر قالیباف در شهرستان سنقر خبر می دهد.

**پرداخت 70 میلیارد ریال تسهیلات به قالیبافان

فرماندار سنقر با اشاره به حمایت های دولت تدبیر و امید از قالیبافان، به پرداخت 70 میلیارد ریال تسهیلات توسط صندوق کارآفرینی امید اشاره کرد و افزود: برای آموزش به سبک جدید و نو شدن نقشه های فرش برای 600 نفر برنامه داریم و برای بازاریابی و یافتن جایگاه جهانی به دنبال مذاکره و هم افزایی با تجار خارجی هستیم.

**نبود حلقه تکامل تولید پشم به فرش

در ادامه مدیرعامل شرکت تعاونی تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی کرمانشاه با بیان اینکه تولیدات فرش دستباف نسبت به سالهای گذشته بهتر شده گفت: با این وجود صادرات مستقیم فرش در استان انجام نمی شود و فرش ها توسط تجار خریداری می شود چرا که تجاری که مستقیم به صادرات خارج از کشور بپردازند به دلیل نبود حلقه تکامل تولید پشم به فرش در منطقه وجود ندارد.

قدرت الله احمدی به خبرنگار ایرنا افزود: از همین رو به دلیل نبود سرویس مناسب، صادرات از طریق تهران و برخی کلانشهرها صورت می گیرد.

** حدود 10 هزار خانوار قالیباف در استان

وی با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد قالیبافان در استان وجود ندارد، اظهار کرد: نزدیک به 10 هزار خانوار در استان کرمانشاه فرش می بافند که از این میزان چهار هزار و 500 بافنده در سنقر و کلیایی فعالیت می کنند.

به گفته احمدی، برای حرکت در مسیر صادرات، پیشنهاد داده ایم جایگاهی برای حلقه کامل تولید فرش در استان ایجاد شود که امید است این هدف در سال آینده محقق شود.

نقشه فرش دستباف سنقروکلیایی، نقشه ای اصیل و بافتی زیبا در ایران قلمداد می شود، دوگل اکبرآباد، بازوبندی، سروی، حسین آباد، پروانه و دارگل از جمله انواع و طرح های زیبای نقشه فرش این شهرستان است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 27 بهمن 1395، کدخبر: 82431459 (5839314)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین