پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۷۵۰
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۵
کمبود اعتبار و نقدینگی موجب شده تا حمایت چندانی از صادرکنندگان فرش صورت نگیرد و آنان دلسرد شده اند امروز صنعت وهنر فرشبافی دراقصی نقاط ایران ازجمله استان قم با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست و ازروند روبه رشد خود بازمانده است.
شعارسال: به گونه‌ای که فرش این استان به‌دلیل دارا بودن تنوع و طرح‌های ویژه دربازارهای داخلی وخارجی جایگاه ثابتی داشته واکنون دچار نقص درتولید وفروش شده است. با این حال هنوزهم این کالا به بازارهای جهانی مانند کویت، قطر، فرانسه، عربستان، عراق، سنگاپور، ژاپن، چین، ترکمنستان، بحرین، ایتالیا و امارات متحده عربی صادر می‌شود. فرشبافی، اشتغال بخش عمده‌ای از اهالی استان قم را به خود اختصاص داده است. با توجه به رکود بازار فروش، تولیدکنندگان این هنر دستی مجبور شده‌اند هزینه‌ها را کاهش دهند، از طرفی کاهش دستمزد قالیبافان هم سبب شده این افراد ترجیح دهند، در مشاغل دیگر کار کنند. هرچند این مشکل تنها برای قم نیست و قالیبافان سراسر کشور با آن مواجهند، اما باید اذعان کرد که با توجه به حجم گسترده قالیبافان درقم، عملاً لغو بیمه، فشار سنگینی را برفعالان این صنعت در استان وارد خواهد کرد.

* سیر نزولی صادرات فرش

«ابوالفضل رجبیان»، رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش استان قم درگفت‌و‌گو با «ایران» با بیان اینکه صادرات فرش سیر نزولی پیدا کرده، اظهار داشت: بازار فرش از رونق پیشین برخوردار نیست و حالت رکود دارد. از طرفی هم به دلیل کمبود اعتبار و نقدینگی حمایت چندانی از صادرکنندگان صورت نمی‌گیرد و این مسأله موجب دلسردی آنان شده است. وی با اشاره به تأثیر رفع تحریم‌ها درصادرات فرش استان گفت: هنوز انتظار مورد نظر از پسابرجام به نتیجه نرسیده است. زیرا مدت زمانی که در تحریم بودیم کشورهای رقیب، بازار فرش را دردست گرفتند و این باعث شد تا بازار فرش ایران دچار رکود شود. بعد از رفع تحریم‌ها هم مدتی، زمان می‌برد تا دوباره بازار فرش ایران در خارج از کشور بتواند جایگاه اولیه خود را پیدا کند.

* *برش

* کسانی که قالیبافی شغل آنهاست مشمول بیمه می‌شوند

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، فروشندگان و بافندگان فرش دستباف استان قم درباره بیمه قالیبافان استان، گفت: کسانی که قالیبافی شغل آنهاست مشمول بیمه می‌شوند و قرار است با حساسیت بیشتری به بیمه قالیبافان پرداخته شود چرا که در سال‌های قبل گزارش می‌شد عده‌ای که کار اصلی آنها قالیبافی نبوده از این بیمه بهره می‌بردند و این موضوع به علت پاره‌ای مسائل از جمله کمبود بودجه، مشکلاتی را برای بیمه افرادی که واقعاً حقشان بود، ایجاد می‌کرد. وی تأکید کرد: قالیبافانی که تاکنون بیمه نبوده‌اند به علت کمبود اعتبار دیگر بیمه نمی‌شوند.

* نقش تبلیغات در معرفی کردن فرش ایران در بازار خارج

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش استان قم با بیان اینکه صادرات فرش استان 20 درصد صادرات فرش کشور را به خود اختصاص داده، خاطرنشان کرد: تبلیغات نقش زیادی در مطرح کردن فرش ایران در بازار خارج و حتی داخل دارد. دولت باید با بخش خصوصی در زمینه تبلیغات همکاری کند تا دوباره فرش ایران به جایگاه اولیه خود در بازارهای هدف برگردد. بنابراین دولت در زمینه تبلیغات باید حمایت کند، باید درنظرداشت مصداق اقتصاد مقاومتی، تولید فرش دستباف است، چرا که با نصب یک دار قالی اشتغالزایی مستقیم و مشاغل جانبی فراهم می‌شود.وی اشتغال مستقیم وغیرمستقیم را از مزیت‌های فرش دستباف عنوان کرد وگفت: تمام دست اندرکاران فرش از صادرکنندگان، طراحان و نقاشان، رفوگرها گرفته تا رنگرزها، پرداخت کارها، فروشندگان مواد اولیه، فروشندگان دار، ابزار قالی و نقشه قالی و قالیشویی‌ها هریک دستی بر این کار دارند که سهم زیادی در رونق اقتصاد استان را به خود اختصاص می‌دهند.

* صادرات کنونی حالت انبارگردانی دارد

رجبیان با اشاره به اینکه صادرات کنونی حالت انبارگردانی دارد، ادامه داد: در صادرات انبار گردانی ممکن است کالا از کشور صادر شود ولی در آن طرف مرزها در انبارها نگهداری ‌شود تا در زمان بهتر و با قیمت مناسب‌تر به فروش برسد.وی با بیان اینکه فرش تمام ابریشم قم در کشور وجهان منحصر به فرد است، گفت: کسانی برای خریداری این کالا مراجعه می‌کنند که سایرنیازهای ضروری خود را برآورده کرده باشند، بنابراین افراد باید شرایط، وضعیت اقتصادی و قدرت خرید داشته باشند. این در حالی است که اکنون فروش یا صدور اکثر کالاها در حالت رکود قرار گرفته است. رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش استان قم شاخصه مهم برای صادرات را تعامل با کشورها دانست و یادآور شد: اکنون در کشورهای عربی، یمن و سوریه جنگ است و با کشورهای حوزه خلیج فارس روابط خوبی وجود ندارد و این امر اثر مستقیم بر صادرات فرش دستباف دارد.

* ضرورت برقراری دوباره جایزه صادراتی برای صادر کنندگان

رجبیان به ضرورت برقراری دوباره جایزه صادراتی برای صادر‌کنندگان اشاره کرد و یادآور شد: پرداخت جایزه صادراتی به این شکل بود که هر صادرکننده‌ای که میزان کالای صادراتی بیشتری داشت، 3 درصد جایزه صادراتی به وی تعلق می‌گرفت. این جایزه تا سال 89 به صادرکنندگان پرداخت می‌شد، اما بعد از آن به دلیل کمبود بودجه ونقدینگی متوقف شد و تعدادی صادرکننده نتوانستند از آن بهره‌مند شوند. البته سازمان صنعت، معدن و توسعه و تجارت به دنبال گرفتن این جایزه برای صادرکنندگانی که به آنها تعلق می‌گرفت اما تاکنون آن را دریافت نکرده‌اند، هست و به محض اینکه دولت بودجه پرداخت آن را داشته باشد از آن بهره‌مند خواهند شد.

* کاهش هرساله آمارهای صادرات فرش

«رضا بلندیان»، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، فروشندگان و بافندگان فرش دستباف استان قم هم درگفت‌و‌گو با«ایران» با اشاره به وضعیت ضعیف صادرات فرش ابریشم، اظهار داشت: هرسال آمارهای صادرات فرش به‌دلیل نبود امنیت در کشورهای منطقه که وضعیت اقتصادی خوبی هم ندارند، کاهش پیدا می‌کند و استقبال چندانی در زمینه خرید فرش ابریشم نمی‌شود.

* نمی توانیم کمک قابل توجهی به تولیدکنندگان فرش کنیم

بلندیان درباره حمایت از تولیدکنندگان این هنر دستی با ارزش گفت: به‌دلیل اینکه اعتبار و بودجه‌ای نداریم، نمی‌توانیم کمک قابل توجهی به تولیدکنندگان فرش کنیم، تنها کاری که اتحادیه برای این افراد می‌تواند انجام دهد، برگزاری کارگاه‌های آموزشی است که این کارگاه‌ها هم به علت رکود و گرانی اجناس فرشبافی تاکنون بازدهی چندانی نداشته است.

* بانک‌ها در پرداخت وام کم لطفی می‌کنند

به اعتقاد وی تنها کاری که می‌توان برای خارج کردن بازار فرش از رکود انجام داد و از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش حمایت کرد، ارائه تسهیلات در قالب وام‌های کم بهره از سوی بانک هاست که متأسفانه بانک‌ها هم به‌دلیل اینکه سود وام‌ها پایین است و سودی برایشان ندارد در پرداخت آن کم لطفی می‌کنند.

* خروج بازار فرش قم از رکود با برپایی نمایشگاه دائمی فرش

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان، فروشندگان و بافندگان فرش دستباف استان قم با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب در سال 89 به قم و بودجه 6 میلیارد تومانی که برای راه‌اندازی نمایشگاه دائمی فرش قم (اول اتوبان تهران)اختصاص دادند، خاطرنشان کرد: با توجه با اینکه قم شهر زیارتی وگردشگری است و درطول سال شاهد گردشگران داخلی وخارجی زیادی است، برپایی نمایشگاه دائمی فرش وخرید و بازدید گردشگران ازاین نمایشگاه می‌تواند تأثیر بالایی درتولید، فروش وصادرات فرش داشته باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: 10 اسفند 1395، صفحه: 19 ، شماره: 6446 .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین