پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۴۷۲
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۶
تماس مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ با سفیر روسیه برای او بسیار گران تمام شد، البته کارشناسان معتقدند که این جنجال سیاسی عواقب سیاسی جدی دنباله داری از جمله برای روسیه خواهد داشت.

شعار سال: روزنامه «کامرسانت» چاپ مسکو نوشت: یکی از اعضای مهم تیم رهبری "دونالد ترامپ" حذف شد. "مایکل فلین" مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری جدید آمریکا بعد از آنکه به وی در مورد ارائه اطلاعات غلط در مورد محتوای گفتگوهایش با سفر روسیه مظنون شدند، برکنار شد. فلین اعتراف کرده است که در گفتگو با "سرگئی کیسلیاک" سفیر فدراسیون روسیه در واشنگتن، مسئله تحریم‌ها را بررسی کرده است، در حالیکه پیش از این هم کاخ سفید و هم کرملین، این مسئله را تکذیب کرده بودند.

کنار گذاشته شدن مشاور امنیت ملی ترامپ عواقب بعدی، از جمله برای روسیه در پی خواهد داشت. اولا فلین یکی از وفادارترین افراد دولت جدید آمریکا در رابطه با روسیه بود، در ثانی برکنار وی می تواند با تغییرات اساسی در ترکیب شورای امنیت ملی آمریکا همراه باشد که نتیجه چندان خوبی برای روسیه نداشته باشد.

این روزنامه می افزاید، تا قبل از دوشنبه شب (به وقت واشنگتن) کاخ سفید اعلام کرده بود که دونالد ترامپ کاملا به مشاور امنیت ملی خود اعتماد دارد. ولی بعد از چند ساعت "مایکل فلین" از سمت خوی برکنار شد. او هنوز یک ماه هم نشده بود که در این سمت مشغول به کار بود و برکناری وی یک رکورد هم محسوب می شود.

فلین در پیام خداحافظی خود بعد از برکناری، به آنچه مخالفان سیاسی و رسانه های گروهی به آن مظنون بودند اعتراف کرد: او اطلاعات غلطی در مورد محتوای مذاکراتش با سفیر روسیه در واشنگتن در اختیار "مایک پنس" معاون رئیس جمهوری آمریکا قرار داده بود. وی نوشت: «به دلیل سرعت روند حوادث، من نتوانستم اطلاعات کاملی در مورد مذاکرات تلفنی خود با سفیر روسیه به معاون رئیس جمهوری منتخب بدهم.»

*امیدواری کرملین به لغو تحریم‌ها از بین رفت

صحبت بر سر چند تماس تلفنی است که بر اساس اطلاعات رسانه های گروهی آمریکایی در تاریخ 29 دسامیر سال 2016، یعنی دقیقا روزی که دولت باراک اوباما تحریمهای جدیدی را علیه روسیه اعمال کرده بود، صورت گرفت. اوباما در این حکم 35 دیپلمات روس را از ایالات متحده اخراج و محدودیت‌های برای کارکنان وزارت امور خارجه روسیه بوجود آورده و رهبران سازمانهای امنیتی اطلاعاتی روسیه را نیز تحریم کرد. بلافاصله بعد از آن وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو پاسخ مشابهی به اقدام واشنگتن خواهد داد، ولی بعدا "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، پاسخی به اقدام آمریکا نخواهد داد. برخی کارشناسان معتقد بودند که ژست بزرگوارانه کرملین به دلیل تضمینی بوده که از سوی تیم رهبری دونالد ترامپ برای لغو این تحریمها بدست آورده بود.

این تردیدها زمانی افزایش یافت که رسانه های گروهی اطلاعاتی در مورد محتوای مذاکرات مایکل فلین و سرگئی کیسلیاک منتشر کردند. مشاور امنیت ملی ترامپ، قبل از مراسم تحلیف، با یک دیپلمات خارجی گفتگو کرده بود، در حالیکه چنین عملی بر اساس قانونی به نام لوگان، مربوط به سال 1799 منع شده است. البته این قانون هرگز بطور عملی اجرا نمی شد، ولی خبرنگاران آمریکایی هر زمان امکان آن را پیدا می کردند در مورد نقض این قانون در جریان مذاکرات فلین و کیسلیاک، از مقامات دولتی سئوال می کردند.

در کاخ سفید اصرار داشتند که مسئله تحریم‌ها در این مذاکرات تلفنی مطرح نشده است. کاخ کرملین نیز این مسئله را تکذیب کرد. ولی ظاهرا یک مقام امنیتی که این مذاکرات را ضبط کرده بود، فاش نمود که موضوع تحریم‌ها در این گفتگوها بررسی شده است و بدین ترتیب شرایط برای برکناری فلین مهیا شد.

*مسکو مهره مهمی را در دولت ترامپ از دست داد

«کامرسانت» می نویسد: برکناری مایکل فلین احتمالا عواقب سیاسی و کادری در پی دارد. اولا او یکی از وفادارترین اعضای دولت جدید آمریکا در رابطه با روسیه محسوب می شد. هرچند "کنستانتین کاساچف" رئیس کمیته امور بین الملل شورای فدراسیون (سنای) روسیه روز گذشته گفت که فلین مهره «طرفدار روسیه» نبود، ولی به گفته کاساچف، او در مقایسه با دیگر مقامات بلندپایه آمریکایی در گفتگو با روسیه صادق بود.

این سناتور روس در صفحه فیس بوک خود در این باره نوشت: «نیروهای تندرو در واشنگتن حتی آمادگی برای گفتگو با روسیه را هم یک جرم تلقی می کنند و به همین دلیل هم مشاور ترامپ به دلیل صحبت با سفیر روسیه، برکنار شده است.» به گفته وی، یا ترامپ اصلا از خود استقلال عمل ندارد، یا اینکه نیروهای ضدروسی در دولت جدید آمریکا نیز رخنه کرده اند.

"مایکل مک فول" سفیر سابق آمریکا در مسکو که در حال حاضر استاد دانشگاه استنفورد است، در گفتگو با «کامرسانت» در این رابطه می گوید: «روس هراسی در این قضیه مطرح نیست. در حقیقت عدم صداقت مایل فلین در مورد مذاکراتش با سفیر روسیه، باعث سلب اعتماد دفتر ریاست جمهوری آمریکا از وی شده است.»

*اولین نشانه از اختلافات در دولت آمریکا

"دمیتری ترنین" مدیر مرکز کارنگی مسکو نیز بر این عقیده است که برکناری فلین را نباید چیزی جز اختلاف نظر پیرامون روسیه در دولت جدید آمریکا دانست. این کارشناس برجسته توضیح داد: «فلین به دلایل زیادی، از جمله تماس با روسها کنار گذاشته شد. بسیاری از سیاستمداران آمریکایی از اینکه ترامپ این شخص را مشاور امنیت ملی خود منصوب کرده بود، رضایت نداشتند. این تردید وجود داشت که کاخ سفید بخواهد امتیازاتی به مسکو بدهد. و در نهایت اعمال فشارها نتیجه داد و برکناری فلین را می توان شکست سنگینی برای دونالد ترامپ ارزیابی کرد.»

به گفته ترنین، ادعایی نسبت به خود مایکل فلین در مسئله کنار گذاشته شدن وی مطرح نبود. اکنون ترامپ باید با این مسئله کنار بیاید که تحت فشار مخالفان سیاسی خود، یکی از نزدیکترین همقطارانش را از دست داده است. اولا جانشینیان احتمالی فلین سه نفر در نظر گرفته شده اند که تمایل زیادی به بهبود روابط با مسکو ندارند. در ثانی برکناری فلین می تواند روی انتخاب نامزد مناسب برای مشاور روسیه و اورآسیا در شورای امنیت آمریکا نیز تاثیر بگذارد. و سوم اینکه مخالفان ترامپ اکنون امیدوار شده‌اند که با اعتراف فلین به بررسی مسئله تحریمها علیه روسیه در گفتگو با سفیر روسیه، شرایط سخت تری را برای ترامپ بوجود آورند.

البته سفیر سابق آمریکا در این باره معتقد است: «حتی روشن شدن این مسئله که فلین دستورات دونالد ترامپ را اجرا کرده است، باز هم یک جنجال سیاسی نامطلوب برای رئیس جمهوری جدید بشمار می رود. و به نظر می رسد که این سناریو عواقب جدی نیز به دنبال داشته باشد.»

برخی روزنامه نگاران آمریکایی بر این عقیده هستند که ترامپ با اقدامات خود به سمتی حرکت می کند که ممکن است نتواند دوره ریاست جمهوری خود را به پایان برساند

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: 27 بهمن 1395، کد مطلب: 445950:www. alef.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین