پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۷۱۳
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۳
رسانه های عربی از روزهای گذشته تاکنون برگزاری گفت وگوهای صلح سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان را در کانون توجه قرار داده اند.برخی این نشست و پایان حمایت از تروریست ها را فرصتی مهم برای حل بحران سوریه می دانند. شماری از رسانه ها نیز به وضعیت مخالفان مسلح و پشتیبانان آنان اشاره کرده اند.
شعارسال: سومین دور نشست آستانه 27 بهمن ماه در پایتخت قزاقستان آغاز و روز گذشته به کار خود پایان داد . دور نخست مذاکرات آستانه در روزهای چهارم و پنجم بهمن میان نمایندگان دولت سوریه و نمایندگان مخالفان به میزبانی دولت قزاقستان و با نظارت روسیه، ایران و ترکیه برگزار شد و توانست گام های مثبتی برای حل بحران سوریه بردارد.

پس از این نشست، آستانه بار دیگر در روز هیجدهم بهمن ماه میزبان نشستی در سطح کارشناسان و با حضور هیات های کارشناسی این سه کشور و نمایندگان سازمان ملل بود. در این نشست اجرای توافق های مربوط به برقراری آتش بس و مکانیزم های نظارت موثر بر آن و تدابیر اعتماد ساز بررسی شد.

در ادامه نگاهی به مهم ترین محورهای تحلیلی رسانه های عربی درباره نشست آستانه برای حل بحران سوریه خواهیم داشت.

** ارزیابی مثبت از نشست آستانه

تارنمای «العهد» لبنان و روزنامه «الیوم السابع» مصر نتیجه نشست آستانه برای حل بحران سوریه را مثبت ارزیابی کردند.

به نوشته تارنمای العهد، نشست آستانه برای حل بحران سوریه میان هیات دولت سوریه و نمایندگان گروه های مسلح در حالی پایان یافت که طرف های گوناگون بر موفقیت آمیز بودن این نشست توافق نظر دارند.

در نشست مطبوعاتی که «بشار الجعفری» رئیس هیات دولت سوریه برگزار کرد، گفت: همه امضا کنندگان توافق آتش‌بس، چه طرف‌های ضامن و چه گروه‌های مسلح به مبارزه با تروریسم با حمایت ارتش سوریه و همپیمانان پایبند هستند.

بشار الجعفری گفت: ارزیابی ما از روند نشست آستانه تا زمانی که این نشست در خدمت تحقق تثبیت آتش‌بس باشد، مثبت است.

به نوشته روزنامه الیوم السابع، «سرگئی ویرشینین» رئیس بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در وزارت امور خارجه روسیه گفت که مذاکرات آستانه موفقیت آمیز بود و این نشست گامی برای حل بحران سوریه است.

«به طور واقعی ما می توانیم از موفقیت و رویداد مهمی صحبت کنیم که ادامه خواهد داشت. در نشست آستانه بر روی بندهایی توافق شد که بر اساس آن برای تقویت آتش بس و پایان درگیری ها عمل خواهد شد. »

** پایان پشتیبانی از تروریسم

نشریه «المنار» فلسطین هم با اشاره به برگزاری نشست آستانه تنها راه حل بحران سوریه را پایان بخشیدن به حمایت از تروریست ها عنوان کرد.

به نوشته نشریه المنار، شهروندان سوریه در پاسخ به این سوال که چه انتظاری از سازمان های بین المللی برای حل بحران سوریه دارند، می گویند راه حل بحران سوریه آشکار است.

«راه حل بحران سوریه در این است که سازمان های بین المللی و منطقه ای با یک تصمیم فوری صادقانه از کشورهایی که حاکمیت سوریه را نادیده می گیرند بخواهند که از حمایت همه کسانی که برای ویران سازی سوریه به کار گرفته شده اند، دست بردارند. »

** اوضاع ناگوار مخالفان سوریه و پشتیبانان آنان

روزنامه «الحیات» چاپ لندن و روزنامه «البناء» لبنان با اشاره به نشست آستانه به بررسی اوضاع مخالفان و پشتیبانان آن پرداخت و شکست محور ضد سوری را در کانون توجه قرار دادند.

به نوشته الحیات، تغییر موضع ترکیه پس از کودتا در این کشور، مخالفان سوریه را در مسیر دیگری قرار داد. اکنون مخالفان سوریه گزینه سختی را پیش رو دارند. آنان یا باید نابود شوند و یا اینکه در هیات دولت مرکزی سوریه به ریاست «بشار اسد» وارد شوند.

«جان کری» وزیر امور خارجه پیشین آمریکا پیش از پایان ماموریت خود گفت: نباید نشست آستانه جایگزین نشست ژنو شود. «استفان دیمستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه هم در این زمینه گفت سازمان ملل تنها طرفی است روند سیاسی را درباره سوریه بر عهده دارد.

«به نظر می رسد این گونه اظهار نظرها بیشتر به یک آرزو شبیه است. زیرا هیچ قدرت خارجی توان این را ندارد که اسد را وادار به تقسیم قدرت سازد. »

به نوشته روزنامه البناء در آستانه و واشنگتن دو مسیر متفاوت ترسیم می شود. در حالی که در آستانه برای گفت و گوی سوری - سوری در ژنو زمینه سازی می شود و به نتیجه موازنه جنگ در حلب تکیه شده است تا دولت یکپارچه سوریه با قانون جدید تشکیل شود و به مبارزه با تروریسم اولویت داده شود.

در واشنگتن پس از ناکامی در جنگ و صلح، ضعف آمریکا و رژیم اسرائیل دیده شد. در واشنگتن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به عنوان دوست نخست وزیر رژیم صهیونیستی معرفی شد. این در حالی که ترامپ در داخل و خارج اراده کاری را ندارد. او در برابر قدرت های خارجی که توان ورود به جنگ را دارند، توان هیچ اقدامی را ندارد.

«در شرایطی که تروریسم در حال قدرت یابی است تنها راه برخورد با آن از راه حل و فصل بحران ها با ایران و روسیه امکان پذیر است. گزینه جنگ شکست خورده است. اما نتانیاهو و ترامپ به جای مذاکره برای حل بحران ها تنها زبان جنگ و تنش را ادامه می دهند. »

اظهارات درباره شهرک سازی و چشم پوشی از برپایی 2 دولت و برپایی کشور مستقل فلسطین بیانگر این مساله است. در حالی روسیه و ایران به طور آشکار اقدام می کنند محور واشنگتن - تل آویو در شرایط بغرنجی قرار گرفته است. مسکو با قدرت برای پیدایش نظام منطقه ای جدید در خاورمیانه پیش می رود که هسته آن را ایران، ترکیه و مصر تشکیل می دهند.

ایران نیز راه گفت و گو با کشورهای عربی و عادی سازی روابط را پیش گرفته است. این کشور با کویت و عمان گفت و گو کرد. این در شرایطی است که اگرچه عربستان به طور آشکار با گفت و گو با ایران موافقت نکرد. اما ریاض به طور ضمنی موافقت خود با گفت و گو را اعلام کرده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ انتشار: 29 بهمن 1395، کدخبر: 82433559 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین