پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۱۹۳۸
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۰
وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد، عملیات سپر فرات در شمال سوریه باعث شد که دیگران از جمله آمریکا به حرف‌های مسئولان آنکارا گوش دهند.

شعارسال: به نقل از روزنامه حریت، فیکری ایشیک، وزیر دفاع ترکیه گفت: ما از سال‌ها پیش اعلام کرده‌ایم همکاری آمریکا با حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (وابسته به کردها) علیه داعش به معنای همکاری با یک گروه تروریستی علیه تروریست دیگر است. این همکاری اشتباه است. ما به آنها اعلام کردیم این همکاری مشکلات به وجود آورده و به معنای تلف کردن وقت و افزایش هزینه‌هاست.

وی ادامه داد: در ابتدا آنها چندان اهمیتی به این حرف‌ها نمی‌دادند و همکاری خود را ادامه می‌دادند اما اکنون آنها به حرف ما گوش می‌دهند. این اقدام به لطف عملیات سپر فرات انجام گرفت. زمانی که شهر دابق را از داعش پس گرفتیم ذهنیت آمریکا تغییر کرد. آنها معنای سمبلیک شهر دابق را برای داعش می‌دانستند. داعش تعداد زیادی از نیروهای خود را در آنجا مستقر کرده بود بر همین اساس آمریکایی‌ها بارها به خاطر عملیات دابق از ما تشکر کردند.

وی همچنین درباره عملیات الباب و حل بحران به وجود آمده ناشی از سقوط یک جنگنده روسی گفت: در حال حاضر اتفاقات جدیدی رخ داده است. در درجه اول بازیگران در سوریه تغییر کردند. ترکیه در حمایت از ارتش آزاد سوریه وارد شده است، دوم اینکه داعش از مرزهای ترکیه عقب نشینی کرده و سوم اینکه نقشه‌ها و معادلات میدان نبرد تغییر یافته است. اکنون منطقه‌ای گسترده تحت کنترل نیروهای ترکیه است. بر همین اساس دیگر حرف‌های ما شنیده می‌شود.

او با اشاره به دیدارش با جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا گفت: ما در دیدار با ماتیس اعلام کردیم که نیروهای اتحاد دموکراتیک سوریه که عملیات رقه را پیش می‌برد برای ما تفاوتی با نیروهای پ.ک.ک ندارند. همچنین آمریکایی‌ها رئیس ستاد مشترک ارتش کشورشان را به ترکیه فرستادند. ما پیشنهادات خود را به آنها اعلام کردیم. آنها به دنبال اجرای استراتژی مورد نظر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هستند. ما نیز می‌خواهیم طرح ما عملیاتی شود. ما درصدد هستیم که عملیات رقه توسط نیروهای ارتش آزاد سوریه و نیروهای عرب انجام گیرد و در عین حال نیروهای اتحاد دموکراتیک سوریه از منطقه خارج شوند. هنوز نمی‌توان در این باره با اطمینان صحبت کرد.

ایشیک اضافه کرد: در این دیدار ماتیس به ما سه موضوع اصلی را گفت: "اول اینکه شما لایق حمایت بیشتر برای مبارزه با پ.ک.ک هستید و ما این حمایت را به شما خواهیم داد. دوم ما از عملیات سپر فرات شما حمایت بیشتری خواهیم کرد و سوم اینکه این احتمال وجود ندارد که مناطق تحت کنترل اتحاد دموکراتیک سوریه به کانتون‌های تحت کنترل کردها در شمال سوریه بپیوندد". موضوع سوم برای ما بسیار اهمیت دارد. من فکر می‌کنم این دستاورد با عملیات سپر فرات محقق شده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار خبر 1 اسفند 1395، کدمطلب: 95120100147 ،www.isna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین