پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۶۰۷
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۸
رییس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست ضمن اشاره به سهم کشورهای ایران، چین و آمریکا در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بر اساس توافق نامه پاریس، احتمال نقض این توافق‌نامه در دولت ترامپ را بررسی کرد.

شعار سال: در اواخر فروردین‌ماه 95 بود که هیئت وزیران طی مصوبه ای، به جواد ظریف وزیر امور خارجه مأموریت داد تا در مراسم امضاء توافق نامه پاریس به نمایندگی از ایران حضور یافته و با امضای خود تمایل به الحاق و پذیرش این توافق نامه را اعلام کند.

در داخل کشور نیز "توافق نامه پاریس"، به تصویب دولت و مجلس رسید تا درصورت تایید شورای نگهبان، مستندات نهایی توسط وزارت امور خارجه به دبیرخانه کنوانسیون تغییر آب و هوا ارایه شود.

سهم ایران در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای طبق توافق نامه پاریس و میزان تعهدات کشورهای چین و آمریکا و شائبه جدایی آمریکا از این توافق نامه از جمله مقولات مهم پیرامون توافق نامه پاریس است که مجید شفیع پور رییس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون ها در سازمان حفاظت محیط زیست در این باره نکات قابل تاملی را مطرح کرد.

ایران در زمره 10 کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است

مجید شفیع‌پور با اشاره به اینکه ایران در زمره 10 کشور اول تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای است، در مورد سهم داوطلبانه ایران در کاهش انتشار گارهای گلخانه ای طی توافق نامه پاریس گفت: ایران اعلام کرد که با توجه به بخش‌های مختلف اقتصادی می‌تواند چهار درصد کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته باشند و در صورتی‌ که منابع مالی، انسانی و تکنولوژیکی بسیاری پس از برطرف شدن کامل تحریم‌ها جذب کند می‌تواند هشت درصد دیگر نیز انتشار گازهای گلخانه‌ای را کمتر کند.

آمریکا و چین به تنهایی مسئول انتشار بیش از 40 درصد گازهای گلخانه‌ای در جهان

وی در مورد میزان کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط کشورهای چین و آمریکا، با اشاره به اینکه دو کشور ایالات متحده آمریکا و چین به تنهایی مسئول انتشار بیش از 40 درصد از گازهای گلخانه‌ای در جهان هستند، اظهار کرد: هر دوی این کشورها به توافق‌نامه پاریس پیوسته‌اند، آمریکا اعلام کرده تا سال 2030، 19 درصد کاهش انتشار نسبت به سال 2005 خواهد داشت و چین متعهد شده نسبت به وضع کنونی شدت انرژی را تا سال 2020 به 35 درصد و تا سال 2030 به بیش از 60 درصد کاهش دهد. این دو تعهدی است که کشورهای آمریکا و چین به عنوان رتبه‌های اول و دوم انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان مطرح و تمام تلاش‌های خود را در برنامه‌های توسعه ملی متوجه این مسیر کردند.

نقض توافق‌نامه پاریس در دولت ترامپ؟

رییس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون‌ها در سازمان حفاظت محیط زیست درباره احتمال جدایی آمریکا از توافق‌نامه پاریس در پی اظهارات دونالد ترامپ در مورد تغییر اقلیم و توافق‌نامه پاریس، اظهار کرد: آمریکا در سپتامبر 2016، به توافق‌نامه پیوست و تنها راه خروج از آن رعایت ماده 28 توافق‌نامه پاریس است، در صورتی که بخواهند از توافق‌نامه جدا شوند حدود چهار سال پس از جاری شدن توافق‌نامه این امکان برای آنها مهیا می‌شود.

وی تاکید کرد: اطمینان حاصل کنید مادامی که ترامپ رئیس جمهور ایالت متحده است بر اساس قوانین موجود در توافق‌نامه پاریس امکان خروج آمریکا از توافق‌نامه وجود ندارد. توافق‌نامه در 4 نوامبر 2016 لازم الاجرا شد، دو ماه قبل از آن آمریکا به این توافق‌نامه پیوسته بود، بنابراین از زمانی که رسما اعلام خروج از توافق‌نامه کند، چهار سال طول می‌کشد تا بتواند از توافق‌نامه خارج و این درخواست از سوی جامعه جهانی پذیرفته شود.

شفیع پور افزود: از سوی دیگر پیش‌بینی‌ها بر این است که گفته‌های آقای ترامپ در مورد توافق‌نامه پاریس، در حد مبارزات انتخاباتی باقی بماند. همانطور که دانشگاهیان ایالات متحده طی بیانیه‌ای از دولت ترامپ درخواست کردند تحلیل‌های غیرکارشناسی مبنی بر اینکه گرمایش جهانی وجود ندارد را کنار بگذارد و مشارکت قوی در زمینه مقابله با گرمایش جهانی داشته باشند.

در 22 آذرماه 1394 در پاریس طی بیست و یکمین اجلاس متعهدین کنوانسیون تغییر آب و هوا، رژیم حقوقی مقابله با گرمایش جهانی موسوم به توافق‌نامه پاریس شکل گرفت. بر اساس اهدافی که برای این توافق‌نامه پیش‌بینی شده 195 کشور با اجماع در پاریس به این توافق‌نامه پیوستند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا ، تاریخ انتشار 04 اسفند 1395، کد مطلب: 95120302209: www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین