پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۰۳۶
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۲
رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه ارزش ذخایر معدنی کشور در سال‌های گذشته حدود 700 میلیارد دلار برآورد شده بود، گفت: با توجه به ذخایر جدید کشف شده در کشور، پیش‌بینی می‌شود ارزش ذخایر معدنی تا پایان سال 96 نسبت به رقم 700 میلیارد دلاری، 50 درصد افزایش داشته باشد.

شعار سال: مهدی کرباسیان در نشست خبری با اشاره به فراخوان واگذاری 5 طرح اکتشافی ذخایر معدنی، اظهار کرد: معادن کوچک و متوسط تا 100 درصد قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارند و درمورد معادن بزرگ نیز از شرکت‌های خصوصی به عنوان شریک استفاده می‌شود. کرباسیان با بیان اینکه عملیات اکتشافی 250 هزار کیلومتر مربع از فلات مرکزی آغاز شده است، گفت: از دریای عمان تا خراسان رضوی در پهنه‌ای به عرض 20 کیلومتر مربع، کار اکتشافی انجام شده و در مذاکره‌ای که اخیراً با افغان‌ها صورت گرفته نیز مقرر شد کار اکتشاف را در خارج از مرز نیز انجام دهیم. او همچنین از اکتشاف 50 میلیون تن ذخیره قطعی سنگ‌آهن جدید و قابل افزایش تا 180 میلیون تن در منطقه ایران مرکزی خبر داد.

رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در ادامه با اشاره به برخی دلایل عقب‌ماندگی فعالیت‌های اکتشافی در ایران اظهار کرد: کافی نبودن بودجه و ریسک بالای اکتشاف باعث شده تا بخش خصوصی در این زمینه فعالیت زیادی صورت ندهد و از سوی دیگر دولت نیز منابع مالی لازم را برای فعالیت نداشته باشد. به گفته او، طی دو سه سال اخیر در زمینه اکتشاف معادن حدود 200 میلیارد تومان از سوی ایمیدرو هزینه شده و باید تلاش شود تا ذخایر احتمالی به ذخایر قطعی تبدیل شوند. معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شروع اکتشاف عناصر نادر خاکی در کشور از سال 93 گفت: با توجه به برنامه‌ریزی که برای اکتشاف در محدوده 250 هزار کیلومتر مربعی انجام شده، کار اکتشاف پیشرفته 50 هزار کیلومتر مربع در حال انجام است و 200 هزار کیلومتر مربع نیز برای واگذاری به بخش خصوصی آزاد شده است.

کرباسیان در ادامه از تشکیل تیم مشترکی با سازمان زمین‌شناسی برای پیشرفت فعالیت‌های اکتشافی خبر داد و گفت: نیمه اول سال آینده خبرهای خوبی در این زمینه منتشر خواهد شد. به گفته کرباسیان، سال گذشته 130 میلیارد تومان از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن در زمینه اکتشاف سرمایه‌گذاری شد و امسال نیز میزان زیادی سرمایه‌گذاری در این زمینه انجام شده است. او بر لزوم استفاده از تکنولوژی روز دنیا برای جبران عقب‌ماندگی در حوزه اکتشاف تاکید کرد و گفت: در حال حاضر از متخصصان اروپایی، کانادایی،‌ استرالیایی، آفریقایی، هندی و چینی در زمینه اکتشاف استفاده می‌کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 14 اسفند 1395، کد مطلب:1093384: donya-e-eqtesad.comwww.


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین