پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۰۴۱
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۰
روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به نتایج مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه پرداخت و نوشت: هر کسی بر این باور است که دور چهارم از مذاکرات ژنو که روز جمعه و پس از هشت روز مذاکرات غیرمستقیم به پایان رسید، شکست خورده و هیچ موفقیت بزرگی در زمینه مسائل مطرح شده در دستورالعمل اش بدست نیاورده است، سخت در اشتباه است. این دور از مذاکرات به منظور تحقق پیشرفت خاصی برگزار نشد بلکه به منظور«عادی سازی روابط» میان گروه ها و به دست آوردن زمان و «ترویج» برخی اصطلاحات برگزار شد.

شعار سال: روزنامه رأی الیوم در سرمقاله خود به نتایج مذاکرات ژنو برای حل بحران سوریه پرداخت و نوشت: هر کسی بر این باور است که دور چهارم از مذاکرات ژنو که روز جمعه و پس از هشت روز مذاکرات غیرمستقیم به پایان رسید، شکست خورده و هیچ موفقیت بزرگی در زمینه مسائل مطرح شده در دستورالعمل اش بدست نیاورده است، سخت در اشتباه است. این دور از مذاکرات به منظور تحقق پیشرفت خاصی برگزار نشد بلکه به منظور«عادی سازی روابط» میان گروه ها و به دست آوردن زمان و «ترویج» برخی اصطلاحات برگزار شد.

هیأت مذاکره کننده دولت سوریه موفقیت و دستاورد مهمی را به دست آورد زمانی که توانست بر هیأت مذاکره کننده هیأت عالی مذاکرات که از ریاض آمده بود، محکومیت عملیات تروریستی را تحمیل کند؛ عملیاتی که دو مرکز امنیتی را در شهر «حمص» مورد هدف قرار داد و «هیأت تحریر الشام»یا همان جبهه النصره سابق مسئولیت این حمله تروریستی را به عهده گرفت.هیأت رسمی سوریه به خواسته اش رسید و بیش از آن را نیز به دست آورد یعنی پرونده تروریسم را در صدر پرونده های مطرح شده در دستورالعمل مذاکرات قرار داد.

به باور بیشتر کارشناسان، هیأت اصلی معارضان که هیأت عالی مذاکرات است در این دور از مذاکرات بیش از بقیه ضرر و خسارت دید و می توان این ضرر را در نکته های پایین خلاصه کرد:

نخست: هرگز موفق نشد که مرحله انتقالی را به عنوان محور اصلی مذاکرات قرار دهد، همچنین «استفان دی میستورا» فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه به درخواستش برای مذاکرات مستقیم با هیأت مذاکره کننده دولت درباره این مساله اصلی از نظرش، هیچ گونه پاسخ نداد.

دوم: دوره چهارم مذاکرات ژنو وارد تاریخ بحران سوریه می شود از این حیث که نمایندگی صرف معارضان توسط هیأت عالی مذاکرات را از آن گرفت و مجبورش کردن که معارضان قاهره و مسکو را به رغم میل باطنی اش به طور برابر بپذیرد و بعید نیست که نمایندگانی از کردها در دوره آینده به مذاکرات اضافه شوند.

سوم: تهدیدهای دی میستورا منجر به وقوع تغییرات ریشه ای در رفتار هیأت معارضان ریاض شد و از آن فراتر اینکه معارضان ریاض از مذاکرات به مانند دوره های سابق خارج نشدند زیرا خارج شدن از مذاکرات همانطور که دی میستورا گفت از سرگیری درگیری ها و فروپاشی آتش بس و آغاز نبرد بازپس گیری شهر«ادلب» به مانند بازپس گیری شهر «حلب» توسط ارتش سوریه و هم پیمانانش است.

چهارم: بیشتر شدن شکاف میان هیأت معارضان شرکت کننده در مذاکرات ژنو «هیأت تحریر الشام»تندرو است که بیانیه ای از زبان فرمانده نظامی اش « ابو محمد الجولانی» صادر کرد که در این بیانیه همه شرکت کنندگان در مذاکرات را به خیانت و عدم نمایندگی ملت سوریه متهم کرد.

طبیعی است که گفت هیأت مذاکره کننده دولت سوریه برخی امتیازها را داد و بارزترین آنها پذیرش سه مسائل مطرح شده در دستورالعمل مذاکرات یعنی حکومت، قانون اساسی و انتخابات است که مناقشه و رایزنی درباره آنها ادامه می یابد؛ اگر چه قرار دادن این سه مسأله در دستور العمل مذاکرات دخالت در امور داخلی و حاکمیتی سوریه به شمار می رود.

روسیه در نبود نقش موثر یا غیرموثر آمریکایی ها،عرب ها و اروپایی ها، «هدایت کننده» است و همه سر رشته ها را به دست دارد و چاره ای نداریم جز به انتظار نشستن برای «ژنو5» برای آن که بدانیم «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در چنته خود چه پیشنهادات و طرح هایی دارد؛ با پذیرش اینکه پیش نویس قانون اساسی که طی دور نخست از مذاکرات آستانه به بیرون درز کرد، چه بسا جهت نما باشد.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، تاریخ انتشار: 14 اسفند 1395، کد مطلب: 584031:www. jamaran.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین