پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۴۹۰
تاریخ انتشار : ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۲
محوطه ميراث جهاني چغازنبيل (دور اونتاش) این محوطه تاریخی در تاریخ در 4 آبان 1358 خورشيدي بعنوان اولین اثر ثبت شده ایران در فهرست یونسکو، با شماره 113 به ثبت جهانی رسیده است.

شعار سال:

تاريخچه حفاري: در فاصله سالهاي 1930 تا1940 ميلادي با توجه به فعاليتهاي گسترده شركت هاي نفتي خارجي در منطقه و بررسي هاي زمين شناسي كه توسط كارشناسان اين شركتها صورت ميگرفته، يكي از كارشناسان شركت نفت در محوطه چغازنبيل، آجر نوشته ايی مي يابد و آن را به هيئت باستانشناسي مستقر در شوش به سرپرستي دومكنم تحويل ميدهد. خواندن اين آجرنوشته امكان شناخت يكي از شهرهاي ايلامي به نامدوراونتاش را فراهم ميكند. پس از دومكنم، گيرشمن باستانشناس فرانسوي حفاريهاي چغازنبيل را ادامه مي دهد. از سال 1378 خورشيدي، كاوشها و مطالعات باستانشناسي ايـن محوطه به سرپرستي دكـتر بهـزاد مفيـدي ادامه يافت.

معرفي: محوطه ميراث جهاني چغازنبيل (شهر اونتاش) شهري آئيني بوده که در حال حاضر بزرگترین اثر معماري شناخته شده از تمدن ايلام ميانه است. اين اثر در قرن سيزده قبل از ميلاد به دستور پادشاه مقتدر اين سلسله، اونتاش نپيريشا ساخته شده و به خدايان بزرگ ايلامي، نپيريشا و اينشوشيناک به صورت وقف اهدا ميگردد. باستانشناسان براي اين مجموعه تاريخي، عملکرد دفاعي قائل نشدهاند. ذيقَورَّت با تشديد بر روي حروفق ور كلمه اي اكدي است. در ايران تلفظ اين كلمه از گزارشات گيرشمن گرفته شده و عموماً زيگورات نوشته شده و به معناي بلند و برافراشته ساختن است. واژه چغازنبيل نيز متشکل از دو جزچغابه معناي تپه (همچون چغاميش، چغاگاوانه و غيره) و زنبيل به معناي سبد مي باشد. گويا قبل از حفاري معبد، ويرانه هاي تپه مانند آن، يک زنبيل واژگون را تداعي ميکرده است.

ويژگيهاي معماري: مجموعه تاريخي چغازنبيل با وسعتي در حدود صد هكتار از يک بناي مطبق مرکزي (با قاعده مربع شکل، طول اضلاع خارجي حدود 105 متر و احتمالاً در 5 طبقه با 52 متر ارتفاع) که در گذشته ذيقورات ناميده ميشده، سه حصار جداگانه (حصارهاي درونی، مياني و بیرونی)، معابد، کاخها (كاخ آرامگاهها)، مخزن آب، خانه هاي مسکوني و محل انبار مصالح تشکیل شده است. در ساخت مجموعه بناهاي اين اثر از خشت (با بیشترین حجم استفاده در برپايي هسته مركزي بناها)، آجر (در سه نوع ساده، لعابدار و کتیبه دار)، ملاتهاي گچ، قير و گل به طور گسترده و از مصالحی مانند شيشه، سنگ، چوب و سفال نیز به شکل محدودتر و در مکانهای خاص استفاده شده است.اين شهر در سال640 پيش از ميلاد توسط آشورباني پال، پادشاه آشور تصرف و ويران شد. كاوشهاي گسترده در اين محوطه باستاني توسط رومن گيرشمن، باستانشناس فـرانسـوي در دهههاي پنجاه و شصت ميلادي صورت گرفت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی توریسم ایران، تاریخ انتشار -، کد مطلب: 20770 www.tourismiran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین