پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۵۴۸۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۲
سیدعباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی در سخنانی که در نشست هفتمین جشنواره کارآفرینان ایراد کردند، به بیان نظرات خود درباره برجام و تاثیرات آن پرداختند.

شعار سال: عراقچی، درخصوص برنامه جامع اقدام مشترک گفت که برجام چهره و موقعیت جمهوری اسلامی را تغییر داد. صالحی نیز ضمن اشاره به این موضوع که در برجام باید چه می‌کردیم که نکردیم، تاکید کرد: «کسانی که از برجام ایراد می‌گیرند، ایرادشان عوامانه است.»

عراقچی در ادامه اظهارات خود گفت که ما پیش از برجام از جانب سازمان ملل متحد به‌عنوان تهدید جامعه‌جهانی شناخته می‌شدیم. مذاکره‌کننده هسته‌ای درخصوص تاثیر تحریم‌ها و برجام بر اقتصاد ایران گفت: «در حوزه هسته‌ای این انتظار از برجام بود که تمام تحریم‌ها به‌دلیل برنامه هسته‌ای ما برداشته شود. برجام باید این موانع را از سر راه اقتصاد ایران برمی‌داشت و من قاطعانه می‌گویم که تمام موانع برداشته شده و هیچ نهادی نیست که بگوید در این حوزه تحریم‌ها برداشته نشده است.

از برجام توقع نبود که اقتصاد ایران را شکوفا کند و تولید و فروش نفت را بالا ببرد.» او ادامه داد: «در این راستا برجام باید مانع خرید هواپیما برای ایران را برمی‌داشت که برداشته است. اینکه کم خریده یا از کجا خریده یا چرا خریده به سیاست‌های دولت ارتباط دارد نه به برجام.» عراقچی درباره حوزه انرژی نیز گفت که وضعیت به حالت عادی بازگشته است و وزارت نفت در این راستا کاری شبیه معجزه کرده است.

معاون ظریف افزود: «اینکه پول نفت به کشور بازنمی‌گردد یک حرف خنده‌دار است و کشور نمی‌توانست بدون بازگشت پول نفت بچرخد. رئیس‌جمهوری رشد اقتصادی کشور را بالای ۷ درصد خوانده که نشان می‌دهد پول حاصل از فروش نفت به کشور بازگشته است.» او در حوزه حمل‌ونقل نیز به بازگشت پوشش بیمه برای کشتی‌ها اشاره کرد که تحول مهمی به‌شمار می‌رود. معاون وزیر خارجه ادامه داد: «امروز کشتیرانی ایران به همه بندرها جز آمریکا و رژیم صهیونیستی دسترسی دارند.» عراقچی ادامه داد که در امور بانکی وضعیت عادی نشده که دلیل آن نیز مسائل غیربرجامی است. از سوی دیگر علی‌اکبر صالحی، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز در سخنانی به نقد کسانی پرداخت که از برجام انتقاد می‌کنند.

صالحی گفت: «برخی بنا به دلایل سیاسی و انتخاباتی به‌دنبال ایجاد ناامیدی مردم و انتقادات عوامانه هستند. می‌گویند در برجام چه کار کردید؟ شما بگویید چه باید می‌کردیم که انجام نشد؟» او افزود: «عنصر امید در جامعه را باید تقویت کرد، جامعه‌ای که با امید همراه نباشد خیلی نمی‌تواند حرکت جدی داشته باشد و این یکی از محرک‌های اصلی هر جامعه‌ای است؛ چراکه انسان با امید حرکت می‌کند.»

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه نمی‌دانم به چه دلایلی برخی به‌دنبال ایجاد ناامیدی و یاس در جامعه هستند، گفت: «شاید مسائل انتخاباتی و منافع حزبی باعث شده است که برخی در پی تزریق ناامیدی به جامعه باشند.» صالحی افزود: «کشور ما توانسته در نهایت عزتمندی آنچه که حقش بود را در برجام به‌دست آورد و‌ کاش برخی از منتقدان نسبت به برجام بگویند که چه باید می‌کردیم که انجام ندادیم.»

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 21 اسفند 1395، کد مطلب: 1094304: www.donya-e-eqtesad.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
0
0
کواکبیان اون بالا چکار می کنه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین