پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۱۱۴
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۴
برج قلعه اسجیل مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان چناران، بخش گلبهار، دهستان گلمکان، شرق روستای اسجیل واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۷۴۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

شعار سال :شهرستان چناران با ۳ هزار و ۳۵۰ کیلومتر مربع وسعت در ۷۵ کیلومتری شمال غرب مشهد واقع شده که دهستان گلمکان یکی از ۵ دهستان این شهرستان است . این برج در شهرستان چناران، بخش گلبهار، دهستان گلمکان، شرق روستای اسجیل واقع شده است. اسجیل یکی از روستاهای زیبا و ییلاقی حاشیه شمالی کوههای بینالود است که در حدود ۴۰ کیلومتری شمال غربی مشهد واقع شده است. به خاطر موقعیت قرارگیری این روستای کوهپایه‌ای که در دره‌ای زیبا و سرسبز قرار گرفته دارای آب و هوایی مفرّح می‌باشد.

شاید به جرأت بتوان ادعا نمود کمتر جای خراسان دارای این گونه آب و هوای نشاط‌آور است. از طرفی سابقه سکونت در آن به هزاره اول قبل از میلاد بر می‌گردد. با این وجود متاسفانه این منطقه از دید مسوولین گردشگری به دور مانده و در مورد پتانسیل‌های موجود در آن از جمله چشم‌اندازهای تاریخی و طبیعی برنامه‌ریزی صورت نگرفته است. با توجه به نزدیکی این روستای زیبا به شهر مشهد لزوم هدایت گردشگران به آن انکارناپذیر است. و جا دارد مسوولین با یک برنامه‌ریزی دقیق از این پتانسیل بالقوه که در نزدیکی مشهد واقع شده استفاده نموده و جهت هدایت گردشگران و زائرین به آن تلاش نمایند.

در این مختصر نگارنده سعی داشته نگاهی گذرا به پیشینه تاریخی اسجیل داشته باشد. هرچند که این نوشتار دارای منابع محدودی می‌باشد و بیشتر نظرات و مطالعات میدانی است. ولی نگارنده امیدوار است این مقاله بابی باشد جهت توجه هرچه بیشتر مسوولین و محققینی که در این زمینه قلم‌فرسایی می‌نمایند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی گردشگری ایران، تاریخ انتشار -، کد مطلب: - : gardeshgariiran.irwww.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین