پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۱۸۵
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۵۵
یک آتشکده زیبای ساسانی به همراه برج خاموشی در منطقه بندیان در گز مشاهده شده است ودر سال های اخیر حفاری در آنجا صورت گرفته است. برج خاموشی محل تدفین زرتشتیان ، به شکل استوانه با ارتفاع سه متر و قطرحدودی ۲۰ مترمی باشد
شعار سال: در آتشکده گچکاری های نفیس زیبایی از دوره ساسانیان بر جا مانده که موضوعات آن عبارتند از پیروزی بهرام پنجم بر پادشاه هپتالیان، مراسم مذهبی در حضور آناهیتا، معرفی افراد به شاه ، صحنه ضیافت تاج بخشی به شاه. درون آتشکده آتشدانی زیبا یافت شده و پنج کتیبه به خط پهلوی در محراب آن قرار داشته است. حفاریهای این منطقه در سال ۱۳۷۳ آغاز شد. گچ بریها مربوط به سال ۴۲۵میلادی زمان سلطنت بهرام پنجم است که در تاریخ طبری نیز از آن یاد شده است.



در این کتاب میخوانیم: بهرام شاهی خوش گذران بوده و اعتنایی به امور مملکتی نداشته است. همین امر باعث می شود که دولتهای روم در غرب و هپتالیان در شرق به مرزهای ایران چشم طمع پیدا کردند. با تذکر بزرگان دربار بهرام اعتنایی به تذکر بزرگان دربار نکرد و بزرگان از ترس حمله هپتالیان نماینده ای به سوی پادشاه هپتالی میفرستند که قصد حمله به ایران داشت و میخواهند که او را با دادن باج از حمله منصرف کنند.


بهرام نیز به قصد آتشکده آذرگشنسب از تیسفون خارج گشت و این تصور ایجاد شد که او قصد فرار دارد. پادشاه هپتالی که این موضوع را میشنود به نیروهای خود استراحت داد و منتظر رسیدن خراج ایرانیان میشود. بهرام در این میان مخفیانه با سپاهی اندک خود را به لشگرگاه هپتالیان رساند. به سپاهیانش دستور میدهد پوستهای گاوی را که همراه داشتند را از ماسه پر کنند و بر گردن کره اسبها آویزان کنند. آنها گله عظیم اسبهایی را که همراه داشتند به میان سپاه هپتالی رم میدهند و شبانه به آنها حمله کردند، سپاه هپتالی غافلگیر شد و تعداد زیادی از آنان کشته شدند. بهرام پادشاه هپتالی را دستگیر میکند و زن او را برای کنیزی به معبد آذرگشنسب فرستاد. چنین داستانی بر روی گچبری های این آتشکده نقش بسته شده است. افرادی که زیر پای اسبان گچبری شده اند چهره هایی ایرانی ندارند.


با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته ازسایت گردشگری ایران، تاریخ انتشار: - ، کد مطلب: - ، www.gardeshgariiran.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین