پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۱۰۹
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۳
سالم ترین اثر برجای مانده از شهر تاریخی تابران توس بنای هارونیه می باشد که در ضلع غربی بلوار پردیس و به فاصله حدود ۸۰۰ متری باغ آرامگاه فردوسی واقع شده است.

شعار سال : با توجه به مستندات تاریخی این مقبره یا خانقاه متعلق به اوایل قرن هشتم ه.ق (دوره ایلخانی )بوده است.

این بنا از بزرگترین بناهی دوره ایلخانی است که سال ها مورد حفاظت مرمت و بازسازی قرار گرفته است.گنبد خانه دارای دو پوشش است که پوشش بیرونی براساس شواهد موجود بازسازی شده است.کاربری بنا مشخص نیست و در سفرنامه به عنوان مسجد توس – آرامگاه -خانقاه غزالی و..از آن یاد شده است.

هدف از احداث بنا و کاربری آن نیز اختلاف نظر وجود دارد،برخی این مکان مدرسه یا خانقاه و همچنین مدفن امام محمد غزالی می دانند(قرن ششم)و برخی دیگر آن را مسجدی می دانند که بعد از هجوم مسلمانان به ایران بر روی آتشکده ساسانی ساخته شده است.

آنچه مشخص شده است معماری و تزئینات دوره ساخت بنا هیچ ارتباطی با هارون الرشید عباسی ندارد و صرفا بر اساس علاقه مردم به امام رضا (ع)و اقوال شفاهی به این کاربری منتسب گردیده است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی گردشگری ایران، تاریخ انتشار -، کد مطلب: - : gardeshgariiran.irwww.

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین