پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۵۴۸
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
این روزها برگه‌های برگزاری تورهای مسافرتی ارزان‌قیمت در همدان در حال توزیع است به طوری که در و دیوارها و تیرهای برق نیز از این تبلیغات در امان نمانده‌اند، در حالی که این تورها مجوز لازم را از مراجع ذیربط ندارند.

شعار سال: در چند سال اخیر برگه‌های تورهای مختلف مسافرتی در سطح شهر همدان توزیع و یا نصب می‌شود که هر روز شاهد افزایش آنها هستیم، برگه‌هایی که در همه جا یافت می‌شود، روزی دیوار، داخل منازل، مدارس و اماکن عمومی!

برگزاری تورهای مسافرتی آن هم تنها با یک شماره تلفن در همدان مرسوم شده و هر روز شاهد نصب برگه‌های تبلیغاتی از این تورها بر روی تیرهای برق و دیوار هستیم که اغلب مردم نیز جذب نرخ‌های ارزان این تورها شده و اقدام به سفر با این تورها می‌کنند.

با وجود اینکه این تورها همواره برای مسافران دردسرساز بوده و مشکلاتی را به وجود می‌آورد، اما با توجه به ارزان بودن آنها؛ اقبال مردم را به همراه داشته و برای همین استقبال از آن زیاد بوده و هر روز هم بیشتر می‌شود.

این تورهای کاغذی تورهای کاغذی، نه دفتر و نه مجوزی از سازمان میراث فرهنگی دارند که همین امر موجب می‌شود این تورها، تعهدی که یک دفتر خدمات مسافرتی نسبت به مسافران خود دارد را نداشته باشند و موجب بروز مشکلاتی برای مسافران شوند.

متأسفانه نظارت بر کار این دفاتر نیز عملاً ناممکن است زیرا تنها مدرکی که از این تورها هست، تنها یک شماره تلفن است که پس از پیگیری، از سوی مخابرات مسدود شود، اما این پایان کار نیست و فرد مجدد با مبلغ ناچیزی می‌تواند شماره جدیدی تهیه کرده و اقدام به فعالیت کند.

*فعالیت قارچ‌گونه تورهای غیرمجاز

بر همین اساس رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی همدان با اشاره به توزیع برگه‌های تبلیغاتی تورهای مسافرتی در سطح شهر که به صورت غیر مجاز فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: در این برگه‌ها تورهایی بدون دفتر خدماتی ذکر شده و تنها به ارائه شماره تلفن بسنده شده است.

وی تصریح کرد: مردم با تماس با این شماره از چگونگی سفر خود مطلع می‌شوند و آنها با مسافر قرار می‌گذارند تا فلان روز در فلان مکان حضور داشته باشند، هر چند خودرویی که این تورها در اختیار مسافر گذاشته و خدماتی که طی آن به مسافر ارائه می‌دهند، کیفیت نازلی دارد.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان همدان با بیان اینکه اکثر مسافرانی که با این تورهای غیر مجاز سفر می‌کنند، شاکی برمی‌گردند، بیان کرد: درست است این سفرها ارزان است اما با ارائه تغذیه بی‌کیفیت و اسکان نامطلوب در حق این مسافران اجحاف می‌شود.

وی در خصوص شکایت از این تورهای غیر مجاز نیز گفت: شکایت از آنها راه به جایی نمی‌برد، زیرا تنها نشانی از این تورها، یک شماره تلفن است که با مسدود شدن شماره از سوی مخابرات، دوباره می توانند با کمترین قیمت شماره دیگری را خریداری کنند.

فیضی با بیان اینکه به چاپخانه‌ها نیز اعلام شده که بدون مجوز اداره‌ میراث فرهنگی حق چاپ برگه‌های تبلیغاتی این تورها را ندارند، افزود: متأسفانه عده‌ای در خیابان شهدا هستند که مبادرت به چاپ این برگه‌های تبلیغاتی می‌کنند و کسی هم جلودار این افراد نیست.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت این تورهای مانند قارچ نه در شهر همدان بلکه در سراسر استان رو به افزایش است، بیان کرد: اینها بدون دفتر و با یک شماره تلفن نسبت به جذب مسافر اقدام می‌کنند که با توجه به نبود نظارت، در مواقعی مسافران با مشکل مواجه می‌شوند.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی استان همدان از وجود 42 دفتر مجاز خدمات مسافرتی در سطح استان خبر داد و افزود: مردم در صورت شکایت از این تورها به اداره میراث فرهنگی اعلام کنند که این شکایت به لغو و تعلیق آنها بیانجامد.

وی با تأکید بر اینکه مسافران در آستانه نوروز برای سفر از آژانس‌های مسافرتی مجاز استفاده کنند، افزود: مردم با تورهایی که تبلیغات آنها در سطح شهر پخش می‌شود و مجاز نیستند، مطلقاً سفر نکنند هرچند این تورهای غیر مجاز اقدام به تبلیغات گزافی در برگه‌های سطح شهر می‌کنند که تنها در حد شعار است.

فیضی با بیان اینکه متأسفانه این روزها اقشار مختلف با شغل‌های متنوع و به تازگی نیز کانون‌های فرهنگی اقدام به برگزاری تور می‌کنند، اضافه کرد: امروزه این افراد با تبلیغات وارد گود برگزاری تور شده‌اند که با سفرهای آنها نیز کیفیت خوبی ندارد.

وی با اشاره به اینکه مسافر شخصیت دارد و باید با اکرام با او برخورد شود، گفت: هتل‌ها و مسافرخانه‌هایی هستند که به مسافر شخصیت می‌دهند و برخورد مناسب و پذیرایی صحیحی از مسافر دارند که مردم باید چنین تورهایی را انتخاب کنند.

*مردم فریب تورهای به ظاهر ارزان را نخورند

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان نیز با بیان اینکه تورهای تبلیغاتی که تنها به یک برگه بند است، غیر مجاز هستند، اظهار کرد: برخی از تورهای غیرمجاز در تبلیغات خود می‌نویسند که از میراث فرهنگی، مجوز دارند اما اینها همه غیرقانونی‌اند.

علی خاکسار با اشاره به اینکه مردم برای سفرهای خود تحقیقات لازم را از تورهایی که استفاده می‌کنند، داشته باشند، گفت: مردم تنها به شماره تلفن در تورهای خود بسنده نکنند بلکه ضمن حضور در دفتر خدمات مسافرتی مجوز را نیز از مسوولان آنها بخواهند.

وی با تأکید بر اینکه توصیه میراث فرهنگی بر این است که از تورهای تبلیغاتی استفاده نکنند، افزود: کسانی که در آستانه عید نوروز قصد سفر دارند از آژانس‌هایی که تابلو دارند، استفاده کنند.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری همدان با بیان اینکه در استان همدان 43 آژانس معتبر و دارای مجوز وجود دارد، تصریح کرد: تورهایی که تنها با یک برگه تبلیغاتی و یک شماره تلفن برگزار می‌شود، معتبر نیستند و در صورت وجود مشکل، مسافران راه به جایی نخواهند برد.

وی با تأکید بر اینکه تورهای تبلیغاتی مشکلات فراوانی را برای مسافران به وجود می‌آورند، خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که از این تورها به وجود آمد، این بود که بازاریاب یکی از این تورهای تبلیغاتی؛ مدارک و پول 18 نفر از آنها را برداشته بود و این افراد دسترسی به این فرد نداشتند.

خاکسار در خصوص راهکار برخورد با تورهای غیر مجاز اظهار کرد: در این زمینه آئین‌نامه و بخش‌نامه مربوطه وجود دارد و در صورت دسترسی به آنها برخورد لازم صورت می‌گیرد اما در این خصوص نیازمند همکاری مردم هستیم تا در صورت مواجهه با این تورها، به میراث فرهنگی و انجمن دفاتر خدمات مسافرتی اطلاع دهند.

وی با تأکید بر اینکه مردم باید هوشیار باشند و برای خدمات به نرخ پایین توجه نکنند، اضافه کرد: اداره اماکن نیز در این زمینه ورود می‌کند زیرا ین تورها مجوز ندارند و مردم فریب ظاهر آنها را نخورند.

*تور ارزان هم وجود دارد اما از آژانس‌های معتبر

مدیر اجرایی دفتر خدمات مسافرتی مادگشت باباطاهر نیز با بیان اینکه نظارت واقعی و اجرایی بر این تورها صورت نگرفته است؛ گفت: هر روز شاهد این هستیم اطلاعیه‌های تورهای ارزان در نقاط مختلف شهر نصب می‌شود اما کمترین نظارتی بر روی آنها صورت می‌گیرد که کجا هستند و با چه کیفیتی تور برگزار می‌کنند؟

فرشید گل‌محمدی با بیان اینکه این موضوع تنها مختص به ایام خلوت و کم‌سفر نیست و متأسفانه موضوع به ایام نوروز و شلوغی هم کشیده شده است؛ تصریح کرد: به عنوان مثال برای تور مشهد نوروز قیمت‌های باورنکردنی تا 280 هزار تومان هم مشاهده شده که با تراکت‌های کاغذی در سطح شهر تبلیغ می‌کنند.

وی افزود: برای افتتاح یک دفتر خدمات مسافرتی علاوه بر وجود ضمانت‌نامه بانکی، هزینه رهن و اجاره، تجهیز و خرید سیستم و وسایل مورد نیاز حداقل 150 میلیون نیاز است تا بتوان تورهای مختلف را ارائه کرد اما با چاپ یک تراکت این روال صورت می‌گیرد.

مدیر اجرایی دفتر خدمات مسافرتی مادگشت باباطاهر خواستار برخورد با این تورها شد و از مردم خواست به رنگ و لعاب ارزان آنها توجه نکرده و فریب نخورند.

حال، در آستانه سال جدید و آغاز مسافرت‌های نوروزی، تورها رونق خواهد یافت که حتماً این تورهای ارزان نیز در این جرگه خواهند بود، بنابراین باید با ورود متولیان امر، بر کار چنین تورهایی نظارت شود تا شاهد بروز مشکلات برای هموطنان نباشیم.

در این موضوع نقش مردم و عدم استفاده آنها از این تورها بسیار مهم است و توصیه می‌شود بدون مشاهده مجوز تورگردان و اطلاع از صحت و سقم و کیفیت این تورها اقدام به سفر نکنند؛ ضمن اینکه حتماً برای مسافرت از ابتدای کار همه جوانب را سنجیده و از دفاتر خدمات مسافرتی مجاز بهره‌مند شوند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 18 اسفند 1395، کد مطلب:13951210000283 : www.farsnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین