پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۶۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ، در سال 83 در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و قرار بود که حقوق این افراد را تامین کند اما یک سنگ بزرگ جلوی پای این قانون افتاد و آن هم نداشتن ضمانت اجرایی بود.

شعار سال: مسئولان ذیربط برای برطرف کردن این مشکل ، اخیرا آن را دوباره با ضمانت اجرایی بسیار خوبی در مجلس تصویب کردند اما مثل اینکه قرار نبود افراد دارای معلولیت یک قانون درست و حسابی داشته باشند چون این قانون دوباره و متاسفانه در بازنگری شورای نگهبان رد شد و به مجلس برگشت.
اما این قانون از آن جهت برای افراد دارای معلولیت مهم است که ضمانت اجرایی لازم در عرصه های اشتغال، آموزش ، مناسب سازی ، نگهداری مراقبت و بیمه های آنان را فراهم می کند.
مسئولان امر امید داشتند که این قانون امسال تصویب شود و با تصویب آن ، تحولات بزرگی در عرصه های اشتغال، آموزش ، مناسب سازی ، نگهداری مراقبت و بیمه افراد دارای معلولیت رخ دهد که اینطور نشد.
البته مسئولان بهزیستی به عنوان مهم ترین متولیان امور افراد دارای معلولیت نیز بیکار ننشستند و تلاش کردند با پیشنهادات خود بخشی از حقوق افراد دارای معلولیت را در برنامه ششم بگنجانند که خوشبختانه اینطور هم شد و مستمری این افراد را در این برنامه افزایش دادند.

**
ایران جزو 40 کشور دارای حقوق جامع معلولان است
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور می گوید: الزامات و مواد قانونی ، یکی از راه هایی است که بتوانیم حقوق شهروندی مردم از جمله افراد دارای معلولیت را تامین کنیم.
حسین نحوی نژاد تصریح می کند: بالاخره در بهترین شرایط و بهترین محیط فرهنگی نیز ممکن است عواملی منجر به تخطی از مسائل اخلاقی و انسانی شود بنابراین قانونگذار باید این مساله را برطرف کند.
وی خاطرنشان کرد: ایران جزو 40 کشوری است که قانون جامع حمایت از حقوق معلولین را دارد اما به چند دلیل موفق نبود.

**
دلایل موفق نبودن قانون حمایت از حقوق معولان
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی می گوید: قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به چند دلیل موفق نبود ؛ اول آنکه این قانون به صورت طرح توسط نمایندگان ارائه شده اما محل های اعتباری آن تامین نشده بود بنابراین معوق ماند.
نحوی نژاد می افزاید: مساله بعدی در این قانون این بود که خیلی الزام و تکلیف برای دولت نداشت و از سوی دیگر تمام وجوه زندگی معلولان را در برنگرفته بود.

**
بازنگری قانون جامع حمایت از حقوق معلولان
معاون امور توانبخشی بهزیستی می گوید: بعد از این قضیه با تجاربی که از قانون جامع حمایت از حقوق معلولان داشتیم و با بحث پیوستن و الحاق ما به کنوانسیون جهانی حقوق افراد دارای معلولیت، در قانون، بازنگری انجام دادیم تا تمام جنبه های زندگی افراد دارای معلولیت را در نظر بگیرد و از طرف خود دولت ارائه شود.
نحوی نژاد افزود: لایحه جدید این قانون در پانزدهم شهریور سال 94 با تائید هیات دولت و با تاکید رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی ارسال شد و مجلس هم کار کارشناسی روی آن انجام داد اما با توجه به اینکه در مجلس نهم مطالبات زیادی به این قانون اضافه شد ، باز همان اتفاقی که برای قانون قبلی رخ داد، برای لایحه جدید نیز اتفاق افتاد.
وی ادامه داد: شورای نگهبان براساس اصل 75 قانون اساسی چون محل های تامین منابع این قانون مشخص نبود ، آن را به مجلس برگرداند.

**
انتظار ادامه دارد
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی می گوید: اکنون نیز کار کارشناسی قانون جدید حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ، تمام و ایرادات شورای نگهبان برطرف شده و منتظر است که در نوبت رسیدگی کمیسیون قرار گیرد و در صحن علنی مجلس تصویب شود.
نحوی نژاد می افزاید: تصویب این قانون، گام اساسی در زندگی معلولان خواهد بود و چند نکته مثبت دارد که از جمله آنها می توان به داشتن صندوق فرصت های شغلی، آموزش های رایگان و برنامه های پیشگیرانه اشاره کرد.
وی ادامه داد: همچنین بحث مناسب سازی در این قانون با یک ساز و کار بسیار اجرایی تر در نظر گرفته شده و بیمه های توانبخشی و توانپزشکی و اماکن ورزشی نیز در این قانون برای افراد دارای معلولیت لحاظ شده فواید و مزایای مثبت زیاد دیگری نیز دارد .
وی تاکید می کند: اصلاحیه قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت ضمانت اجرایی دارد .

**
یک بند اضافی نویدبخش در لایحه جدید
رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز درباره لایحه جدید حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت می گوید: در حال حاضر این لایحه در مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.
انوشیروان محسنی بندپی می افزاید: رئیس جمهور نیز موافقت ضمنی خود را اعلام کرده تا بندی به این لایحه اضافه شود تا نابینایان بتوانند حق نامزدی در مجلس شورای اسلامی را داشته باشند.
وی خاطرنشان می کند: همچنین در این لایحه پیش بینی شده که افراد دارای معلولیت از حق بیمه تکمیلی برخوردار شوند و هرچند که اکنون صندوق ویژه ای برای آنان داریم اما 10 میلیارد تومان اعتبار این صندوق با توجه به آمار یک میلیون و 325 هزار نفری افراد دارای معلولیت ، کم است.
وی ادامه می دهد: لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت جزو اولویت های مجلس شورای اسلامی است و آخرین نظرات جمع آوری شده و امید می رود در سال 96 ، مصوب شود.
به نظر می رسد با تصویب قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت ، سال 96 خبرهای خوبی برای افراد دارای معلولیت در راه باشد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ 25 اسفند 95، کد مطلب: 82465323: www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین