پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۶۶۸
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹
سهل‌انگاری و بی‌تدبیری و نیز نبود نظارت کافی بر عملکرد یک بهره‌بردار در حوزه کشاورزی در ساوه موجب شده است که حیوانات تشنه‌ای که برای آشامیدن آب به استخر مراجعه می‌کنند بر اثر لیز خوردن به داخل استخر افتاده و خفه شوند.
شعارسال: محصور نکردن و عدم فنس‌کشی در محدوده مکانی که یک استخر کشاورزی در ساوه موجب خفه شدن حیوانات در آب استخر شده و علاوه بر مخاطرات زیست محیطی موجب نارضایتی و گلایه شدید همسایگان و رهگذران شده است.

بی تفاوتی مالک این استخر که از آب آن برای آبیاری باغات پائین دستی استخر استفاده می‌کند موجب شده است تا همسایگان چندین بار اقدام به خارج کردن لاشه حیوانات از استخر کنند تا از بوی تعفن بوجود آمده در امان باشند.

یکی از همسایگان در تماس تلفنی با خبرنگار ایسنا، گفت: از زمان احداث این استخر که در منطقه پائین دستی روستای نورعلی بیک واقع در بخش مرکزی ساوه موسوم به منطقه "باغ‌های سیدآباد کهنه" احداث شده تاکنون بیش از 50 حیوان که بیشتر آنها سگ بوده اند در آب خفه شده‌اند و لاشه حیواناتی نظیر روباه، شغال و گربه نیز از آب بیرون آورده شده است.

وی بیان کرد: این موضوع را بارها و بارها در قالب استشهادیه به صورت مکتوب به مسئولان مربوطه نظیر جهادکشاورزی، فرمانداری، محیط زیست و ... منعکس کرده‌ایم، اما هیچ اقدامی برای محصور کردن این استخر و مسدود کردن راه عبور حیوانات به استخری که عمق آن به بیش از دو متر می‌رسد نشده و این مسئله همچنان منجر به خفه شدن حیوانات در آب می‌شود.

در همین رابطه رئیس محیط‌زیست شهرستان ساوه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: با اعلام گزارشی مبنی بر وجود چنین استخری در این منطقه اخطارهای زیست‌محیطی به مالک این باغ داده شده و از وی خواسته شده است که نسبت به محصور کردن استخر اقدام کند.

هادی رستم‌خانی افزود: براساس قانون وقتی کشاورز و باغداری متقاضی احداث استخر برای آبیاری باغات و مزارع است، می‌بایست مطابق ضوابط و مقررات سازمان جهادکشاورزی نسبت به محصور کردن آن اقدام کند و وظیفه جهادکشاورزی است که از احداث استخرهای این چنینی جلوگیری کند.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان ساوه نیز گفت: 90 درصد استخرهایی که در باغات و مزارع برای آبیاری احداث شده است، فاقد فنس‌کشی بوده و محصور نشده است.

حسن شریفی افزود: جهاد کشاورزی هیچ دستورالعمل قانونی و ضوابط خاصی مبنی بر اجباری بودن فنس‌کشی و محصور کردن استخرهای کشاورزی ندارد، از این رو وقتی دستورالعملی در این خصوص وجود نداشته باشد هیچ برخورد قانونی نیز نمی‌توان اعمال کرد.

وی بیان کرد: از آنجا که دستورالعمل قانونی نیز وجود ندارد، لذا در چنین مواردی عدم صدور مجوز برای بهره‌برداران نیز امکان‌پذیر نیست و برای هر متقاضی که برای احداث استخر مراجعه کند محدودیتی از سوی جهاد کشاورزی اعمال نخواهد شد.

شریفی در عین حال گفت: این وظیفه محیط‌زیست است که برای جلوگیری از بروز این معضل با مالکانی که اقدام به رهاسازی استخر در فصول غیرکشاورزی می‌کنند و نتیجه آن از بین رفتن حیوانات می‌شود، برخورد قانونی کنند.

پیام و نتیجه این گزارش کوتاه مانند بسیاری از گزارش‌های دیگر پاسکاری توپ تقصیر در زمین این مسئول و آن مسئول و نقص قوانین لازم در این خصوص است.

به راستی تا کی مردم و محیط زیست باید تاوان این قبیل پاسکاری مسئولان را بدهند. شاید این مشکل از دید عموم چندان حاد به نظر نرسد، اما شکی نیست که حتی اگر مرگ حیوانات در این استخر را هم بی اهمیت بدانیم - که البته به هیچوجه موضوع بی اهمیتی نبوده و چنین موردی مستلزم رسیدگی قاطع و سریع محیط زیست و جهاد کشاورزی است - محتمل ترین نتیجه مرگ موجودات زنده در استخر آب کشاورزی آلوده شدن این آب و انتقال آلودگی به انحاء مختلف است که در نهایت به بیماری انسان می انجامد.

این نکته قابل ذکر است که مردم در بسیاری از مسائل ریز و درشت قربانی بی‌تفاوتی خودشان و نبود ضوابط و مقررات لازم و نیز عدم وجود ضمانت اجرایی برای قوانین هستند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، تاریخ انتشار: 25 اسفند 1395، کدخبر: 95122516455 ، www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین