پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۴۹
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته حوضه های آبریز دریاچه ارومیه و دریای خزر با اشاره به وضعیت وخیم منابع آبی کشور گفت: متاسفانه همچنان باور نداریم استمرار این شرایط می تواند به آوارگی و مهاجرت های گسترده بینجامد.

شعار سال: مرتضی موسوی، مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته حوضه های آبریز دریاچه ارومیه و دریای خزر، گفت: امروزه در دنیا، دیدگاه های صرفاً تکنولوژیک و سازه ای محور در مدیریت منابع آب جایگاهی ندارند.

وی افزود: برخوردهای جزء نگرانه استانی و محلی با مقوله آب، ناکارآمدی خود را اثبات کرده اند و مجموع این تجربیات تلخ، ما را باید به سوی راهبردهای تازه هدایت کنند.

موسوی ادامه داد: متاسفانه در دهه های گذشته به خط قرمز میزان برداشت از آب های زیرزمینی توجه نکردیم که نتیجه آن، چیزی جز به خطر افتادن بسیاری از آبخوان های کشور نبود؛ به خصوص اگر آبخوان ها از بین بروند حتی در صورت بارش های بیش از حد نرمال، دیگر احیا نخواهند شد. همه این موارد به معنای نابودی ذخایر حیاتی کشور و سرمایه های بین نسلی است؛ حقیقتی تلخ که باید برای درمان آن اهتمام نمائیم.

وی با بیان اینکه مصارف در حوزه های شرب، صنعت و کشاورزی در تقابل با یکدیگر قرار گرفته اند، تصریح کرد: در چنین شرایطی برای تامین سهم بخش کشاورزی چاره ای جز استفاده از فناوری های نوین در آبیاری و تغییر الگوی کشت نداریم.

موسوی بخشی نگری در مدیریت منابع آب را منتج به بحران های اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: چون در هر حوضه آبریز چندین استان ذینفع می باشند، اگر استان ها در رقابت با یکدیگر به دنبال سهم بیشتری از منابع آب باشند، استان های پایین دست با چالش های فراوانی رو به رو خواهند شد که پیامد آن تنش های اجتماعی و زیست محیطی خواهد بود.

وی در توضیح بیشتر این مساله، اظهار کرد: به عنوان مثال اگر بحران دریاچه ارومیه و ریزگردهای ناشی از آن کنترل نشوند، حرکت آنها جمعیتی انبوه را با خطر مواجه خواهد کرد و دور از ذهن نیست بسیاری از مراکز جمعیتی بومی ناچار به ترک منطقه خود شوند و به عنوان آوارگان زیست محیطی نقل مکان نمایند. موسوی ادامه داد: ما باید مصارف خود را با توجه به محدودیت منابع آبی سازگار می کردیم ولی نه فقط این اتفاق نیفتاد بلکه تخلفات فراوانی هم در بهره برداری از منابع آبی رخ داد؛ برداشت های غیرمجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی بدون تردید مصداق بارز تخلف و سرقت محسوب می شوند.

وی افزود: در چنین وضعیتی انتظار می رود نهادهای قانون گذاری و نظارتی در بهبود اوضاع موثر باشند. و قوانین مستحکمی وضع نمایند که حفاظت و صیانت از منابع آب را تضمین نمایند.

این کارشناس مدیریت منابع آب، در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در حال حاضر بیش از 770 هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که سالانه بیش از 8.5 میلیارد مترمکعب اضافه برداشت داشته اند که مجموعا 114 میلیارد مترمکعب برداشت غیرمجاز ثبت شده است!

مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته حوضه های آبریز دریاچه ارومیه و دریای خزر در پایان با اشاره به اینکه تقسیم بندی سیاسی کشور بر حوضه های آبریز انطباق ندارند، گفت: هر استان در یک تا چند حوضه آبریز سهیم است و در چنین شرایطی، فقدان نگرش سیستمی به منابع آبی و محیط زیست، نتایج ناگواری برای کشور به بار می آورد

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري موج نیوز، تاریخ انتشار 21 آذر 1394، کد مطلب: 4118: www. mojnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین