پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۶۸
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۹
فعال میراث فرهنگی خوزستان: تجربه چند فعالیت اخیرمان نشان داد که متاسفانه بخش قابل توجهی از مدیران شهری و سازمان های مربوطه نگاهی مه آلود و غیرشفاف نسبت به میراث معنوی اهواز دارند.

شعار سال: فعال میراث فرهنگی خوزستان گفت: متأسفانه تا کنون مطالعات انسان شناسی شهری در حوزه شهر اهواز از سوی شهرداری و دیگر سازمان های مرتبط انجام نشده است.

قاسم منصور آل کثیر افزود: رشد ساختمان هایی با نمای کامپوزیتی، گسترش پیاده روهای عریض و بی تناسب با هویت شهری، تبدیل مناره هایی که رنگ فیروزه ای آن برای همه ما خاطره انگیز است به مناره های طلایی و فلزی، نابودی نباتات و درختانی که بسیاری از مردم اهواز حافظه جمعی نسبت به آنها دارند و... اهواز را به شهری دور از واقعیات خود بدل کرده است.

آل کثیر توضیح داد: این سبك ها شايد در بهترين حالت بتوان به آن يك سبك بين المللي خنثي و بي رنگ نام داد، ساختمان ها، راه ها و فضاهايي كه نه فقط فاقد هويت هستند بلكه هويت هاي بازمانده را نيز از ميان مي برند براي ما هیچ ارمغانی نخواهد داشت.

وی یادآور شد: به باور ناظران، می شود هویت های در معرض خطر یا از دست رفته یک شهر را بازگرداند و مي توان راه هاي مشكل تر اما كمتر خطرناك را پيش گرفت كه در عين نوسازي اين خاطره هويت هاي از دست رفته را نيز به آن بازگرداند.

وی همچنین گفت: ميراث غير مادي یا ناملموس اهواز بي نهايت است و در لايه‌هاي بي شماري براي هميشه محفوظ، اما ميراث مادي شهرمان تا حد کمی باقي مانده که نیاز به توجه ویژه دارد.

این فعال میراث فرهنگی خوزستان گفت: تجربه چند فعالیت اخیرمان نشان داد که متاسفانه بخش قابل توجهی از مدیران شهری و سازمان های مربوطه نگاهی مه آلود و غیرشفاف نسبت به میراث معنوی اهواز دارند که لازم به معرفی بیش از پیش آن به صورت سیستماتیک است.

آل کثیر گفت: وقتی بدانیم پیوندهای عمیقی میان فرهنگ معنوی مردم اهواز با کردستان و حتی ترکمنستان وجود دارد، وقتی پیوندهای بسیار جدی و ریشه‌دار میان فرهنگ دزفولی و عربی را در لا به لای کوچه پستوهای اهواز و دزفول یافت کنید و صدها موضوع خیره کننده دیگر به این نتیجه می رسیدیم که هر چه زودتر با مدیریتی صحیح و جدی باید قدم های اساسی در هویتمندی این شهر را برداریم.

وی توضیح داد: به نظر می رسد امروز بايد بيشتر از آنكه افسوس نداشته ها و از دست رفته هاي مان ازجمله بناهای تاریخی و خانه های قدیمی در مناطق مختلف اهواز را بخوريم، در فكر داشته ها و آنچه را مي توانيم در اين شهر حفظ كنيم و به اين شهر بيفزاييم، فكر كنيم. قطعا این مسیر تنها به دست شهرسازان و کارشناسانی در حوزه های مختلف اجتماعی و شهری این حوزه می تواند ساخته شود

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبرگزاري موج نیوز، تاریخ انتشار 22 آذر 1394، کد مطلب: 4273: www. mojnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین