پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۶۹۶
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۶
شیراز- فارس را می‌توان به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی و باغی کشور به‌شمار آورد اما فقدان سردخانه کافی باعث شده محصولات استان به‌راحتی از دست بروند.

شعارسال: باوجود اینکه فارس یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی و باغی در کشور به‌شمار می‌رود اما در حوزه‌های مختلف ازجمله زیرساخت با مشکلاتی روبه‌روست که به‌عنوان نمونه می‌توان به نبود سردخانه مناسب اشاره کرد.

به‌طور مثال عمده سردخانه‌های محصولات کشاورزی در شهرستان‌هایی ایجاد شده که محصولات تولیدی در آن شهرستان‌ها نیاز به سردخانه ندارد.

در گذشته توجهی به مکان‌یابی صحیح و کار‌شناسی شده برای ایجاد سردخانه محصولات کشاورزی صورت نگرفته و همین معضل باعث شده سردخانه‌های استان در مکان‌هایی ایجاد شوند که با مراکز تولید فاصله زیاد داشته و حمل محصولات به این سردخانه‌ها به دلیل هزینه بالا مقرون به صرفه نباشد.

به‌عنوان مثال در برخی از شهرستان‌های گرمسیری فارس مانند داراب سردخانه محصولات کشاورزی وجود ندارد ازاین‌رو باید در تمامی شهرستان‌های گرمسیر فارس سردخانه محصولات کشاورزی استاندارد و همچنین انبارهای سرد نگهداری محصولات کشاورزی ایجاد شود.

سالانه حدود ۱۱ میلیون تن محصول کشاورزی در استان فارس تولید می شود که این رقم خود نشان از ضرورت توجه به ایجاد سردخانه های مناسب است.

در این خصوص نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نبود سردخانه محصولات کشاورزی مناسب در استان فارسگفت: استان فارس با وجود اینکه قطب تولید محصولات کشاورزی به‌شمار می‌رود اما از لحاظ وجود سردخانه محصولات و زیرساخت‌ها از برخی از استان‌های کشور محروم‌تر است.

*استان فارس با وجود اینکه قطب تولید‌محصولات کشاورزی به‌شمار می‌رود‌ اما از لحاظ‌ وجود ‌سردخانه‌ محصولات ‌و زیرساخت‌ها از برخی از استان‌های کشور محروم‌تر است

جعفر قادری ادامه داد: به‌عنوان نمونه در برخی از شهرستان‌های استان مانند سپیدان و اقلید، سیب تولید می‌شود اما به‌دلیل نبود سردخانه مناسب همواره با مشکلاتی در این حوزه روبه‌رو هستیم.

وی با اشاره به معدوم کردن سیب‌زمینی در استان بیان کرد: اگر سردخانه مناسبی در سطح استان وجود داشت به‌طورحتم این میزان سیب‌زمینی از بین نمی‌رفت و می‌توانستیم در زمان مناسب از آن استفاده کنیم.

این نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت سرمایه گذاری در این حوزه اظهار داشت: دراین راستا جهادکشاورزی استان باید با ارائه تسهیلات شفاف و بسته‌های حمایتی شرایط را برای ورود سرمایه گذار به این بخش فراهم کند.

قادری بیان کرد: در حال حاضر یک سردخانه در شهرک صنعتی وجود دارد که ظرفیت نگهداری محصولات کشاورزی در آن بین ۲۰ تا ۲۵ هزار تن است و این میزان برای استانی که قطب تولید محصولات کشاورزی به شمار می‌رود بسیار ناچیز است.

اما در عین حال رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس در این رابطهتوضیح داد: در حال حاضر ظرفیت سردخانه‌های محصولات غذایی استان فارس حدود ۳۰۰ هزار تن است.

محمدمهدی قاسمی ادامه داد: در حال حاضر باوجود این میزان سردخانه در سطح استان، اما کمبودهایی وجود دارد که باید برای راه‌اندازی آن اقدام کرد.

*حمایت جهاد کشاورزی از سرمایه‌گذاران

وی بیان‌کرد: سازمان جهادکشاورزی استان برای راه‌اندازی سردخانه بسته‌های حمایتی شامل پرداخت تسهیلات و... در نظر گرفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان فارس گفت: استان فارس با توجه به میزان تولید محصولات کشاورزی باید سردخانه‌هایش ظرفیت نگهداری محصولات کشاورزی تا۹۰۰ هزار تن را داشته باشند.

قاسمی تاکید کرد: دراین راستا از افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در این بخش را داشته باشند حمایت کرده و در واگذاری زمین نیز تمهیداتی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

به گزارش مهر، به هر حال باید برون‌رفت از این مشکل باید تدابیر فوری اندیشید تا محصولات کشاورزی و باغی استان فارس را بتوان در مدت زمان بیشتری نگهداری کرد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار خبر 15 آذر 1394، کدمطلب: 2992331، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین