پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۵۹
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۲۳
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: از 2.5 میلیون تن محصول تولیدی سالیانه در سطح استان، فقط یک‌سوم آن مصرف داخلی دارد، از این‌رو صادرات مازاد تولید از رویکردهای اصلی این سازمان است.

شعارسال: «حسین جعفری» در حاشیه افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری استان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: متأسفانه یکی از مشکلات اصلی بر سر راه صادرات و فروش مازاد تولید محصولاتی مانند سیب‌زمینی این است که ما انتظار داریم کشاورز به علم بازرگانی مسلط باشد و بازارهای هدف را به خوبی بشناسد. در حالی که این‌طور نیست و در این میان جای خالی حلقه‌های واسطه به خوبی احساس می‌شود.

این مسئول با اشاره به این‌که سازمان تعاون روستایی واحدهایی به بازرگانی محصولات کشاورزی اختصاص داده است، ادامه داد: با وجود فعالیت‌های زیاد، بازرگانی داخلی محصولات کشاورزی استان زنجان هنوز آن‌طور که باید جایگاه مناسبی نیافته است و به متخصصان امر نیاز دارد. این در حالی است که متأسفانه شیوه کشاورزی علی‌الخصوص در سطح استان از یک تابع سینوسی پیروی می‌کند. در واقع کشاورزان در طول یک سال زراعی، بدون توجه به عواقب آن و مازاد تولید، به تولید محصولی که بازار خوبی دارد گرایش می‌یابند و مجبور می‌شوند طی سال آینده از کاشت آن محصول صرف نظر کنند.

وی با بیان این‌که این روال ضربه بزرگی به بدنه تولید محصول و بازار وارد می‌کند، افزود: 70 درصد محصولات کشاورزی استان زنجان به‌صورت دیم تولید شده و کاملاً با میزان بارندگی در طول سال زراعی ارتباط دارد. مثلاً امسال سازمان 230 هزار تن گندم خریداری کرد و اگر اردیبهشت‌ماه با دو مرتبه بارندگی خوب مواجه می‌شدیم این میزان به بیش از 300 هزار تن می‌رسید. از این‌رو می‌توان به صراحت گفت تولید محصولات کشاورزی استان زنجان متأثر از شرایط آب و هوایی و اقلیمی است و نمی‌توان میزان تولید سال‌های آینده را تخمین زد.

جعفری تصریح کرد: خوشبختانه اضافه شدن بخش کشاورزی به اتاق بازرگانی به ایجاد حلقه واسطه بین تولیدکننده و بازار هدف کمک شایانی می‌کند و این جای امیدواری دارد. مثلاً در خصوص سیب‌زمینی هنوز مقدار زیادی از تولید روی دستمان مانده و نیازمند بازار مناسب است. این در حالی است که علم بازرگانی کشاورزی در استان ما بسیار جوان است و هنوز فعالیت‌های قابل قبولی در این حوزه انجام نشده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: یکی از معضلات موجود در حوزه کشاورزی این بود که فعالیت‌های بازرگانی در اختیار سازمان صنعت، معدن و تجارت بود، اما خوشبختانه با تصویب قانون انتزاع، فعالیت‌های مربوط به بازرگانی تولیدات کشاورزی در سطح ملی از سازمان مذکور منتقل شد. با این حال بازرگانی کشاورزی هنوز بسیار جوان بوده و نیازمند تقویت زیرساخت‌ها و اجرایی شدن کامل قانون است، چون بخشی از وظایف مربوط به نظارت و صادر محصولات کشاورزی هم‌چنین زیر پوشش سازمان صنعت و معدن باقی مانده و موجب می‌شود مدیریت تولید و بازاریابی محصولات کشاورزی یک‌دستی لازم را نداشته باشد.

این مسئول اظهار امیدواری کرد با اعمال تغییرات در قانون و تکمیل پروسه انتزاع، وظایف مربوط به بازرگانی محصولات کشاورزی از سازمان صنعت، معدن و تجارت به سازمان جهاد کشاورزی و در اشل کلان به وزارتخانه منتقل شود تا بتوان با یافتن راهکارهای جدید و قابل قبول به حداکثر بهره‌وری در زمینه تولید محصول دست یافت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار خبر 17 آذر 1394، کدمطلب: 94091710519، www.isna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین