پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۶
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
برگزاری نخستین جشن مشترک سینما و کتاب با همراهی فعالان این دو عرصه و ارائه نظرات آنان در ارتباط با راهکارهایی برای علاقه‌مند ساختن مردم به کتاب و کتابخوانی همراه شد.
طی روزهای اخیر اهالی سینما در حالی روز ملی هنر هفتم را جشن گرفتند که دست‌اندرکاران کتاب نیز با همکاری مسئولان خانه هنرمندان نخستین جشن سینما و کتاب را به مناسبت آشتی فعالان این 2 حوزه با یکدیگر برگزار کردند.

آغاز مراسمی که عنوان نخستین جشن مذکور را یدک می‌کشید با تأخیر قابل توجهی در سالن استاد شهناز همراه شد. سالنی که با توجه به گنجایش پایین آن میزبانی تعداد بسیاری از علاقه‌مندان و حتی اهالی رسانه را در حالی بر عهده داشت که اغلب ایستاده به تماشا پرداختند.

* فقر، تبدیل شدن کتابفروشی به فلافلی است

شاید بتوان گفت با وجود کم و کاستی‌هایی که این جشن در نخستین دوره خود داشت به واسطه اجرای متفاوت امیر کربلایی، بازیگر تئاتر این مراسم رنگ و بویی متفاوت از دیگر جشن‌های روز ملی سینما به خود گرفت. برنامه با کسب اجازه کربلایی برای شوخی با اهالی سینما همراه شد و کربلایی در استندآپ کمدی‌ حتی فراتر از اهالی سینما رفته و پای دکل نفتی گمشده را هم به شوخی‌هایش کشاند. بسیاری از حاضران گمان می‌کردند تنها از سینماگرانی تجلیل می‌شود که صاحب کتاب در حوزه تخصصی سینما هستند. مجید سرسنگی، مدیر عامل خانه هنرمندان ایران این مسأله را تکذیب کرد و گفت: «برای تجلیل از هنرمندان به سراغ افرادی رفتیم که طی یک سال اخیر از آنان آثاری منتشر شده است. بنابراین ملاکمان تنها آثار مکتوب سینمایی نبود».

از اجرای مجری برنامه که حاضران را با وجود برخی کاستی‌ها تا پایان مراسم در سالن نگه داشت بگذریم، موسیقی بخش‌های مختلف جشن که با استفاده از سازهایی عجیب به صورت زنده اجرا شد نیز از نکات مثبت آن بود. مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل خانه کتاب با اشاره به تأثیر سینما در علاقه‌مند ساختن مردم به مطالعه گفت: «این جشن بهانه‌ای برای یادآوری مسئولیتی است که اهالی سینما در ارتباط با نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی برعهده دارند».

داریوش مهرجویی به عنوان نخستین فردی که از او در این برنامه قدردانی شد به صورت غیرحضوری و از طریق پخش ویدئو کلیپ ضبط شده، برگزاری این جشن را آغاز خوبی برای تشویق مردم به مطالعه دانست.

مسعود رایگان به عنوان یکی از تقدیرشوندگان این جشن لوح خود را از دست فرخ نعمتی دریافت کرد و گفت: «شمارگان هزار و 200 نسخه‌ای کتاب‌ها برای کشوری که بیش از 80 میلیون جمعیت دارد باعث تأسف است. با توجه به نقشی که رسانه ملی در جذب مخاطبان خود به مطالعه دارد از همین تریبون اعلام می‌کنم که آماده همکاری با تلویزیون برای برطرف کردن این مشکل از طریق طرح‌هایم هستم».

* سینما یکی از ستون‌های ارزشمند مدنیت

سیروس ابراهیم‌زاده بعد از دریافت لوح خود از غلامحسین امیرخانی، هنرمند پیشکسوت عرصه خوشنویسی تصریح کرد: «سینما یکی از ستون‌های ارزشمند مدنیت و مدرنیته به شمار می‌آید از همین رو پیوند کتاب و سینما به واسطه چنین جشن‌هایی ثمرات مثبتی برایمان به دنبال خواهد داشت. با وجود موفقیت‌هایی که تا به امروز به دست آورده‌ایم هنوز موفق به پیوستن به دهکده جهانی نشده‌ایم و در این راستا باید تلاش کنیم».

بعد از تجلیل از کاظم هژیر آزاد، بهاره رهنما و نرگس آبیار، سیروس الوند برای اهدای لوح شمس لنگرودی به روی صحنه رفت و گفت: «اینکه در کشورهایی نظیر ژاپن مردم حتی در اتوبوس هم مشغول مطالعه هستند به دلیل نهادینه شدن مطالعه در میان آنان به عنوان یک ارزش و ضرورت است. مسأله‌ای که ما از آن غافل هستیم».

اندیشه فولادوند نیز بعد از دریافت لوح خود از کیوان کثیریان گفت: «نکاتی که دوستان به آن اشاره کردند را قبول دارم اما مشکل اصلی که امروز مردم را از کتاب دور کرده بحث اقتصادی است. قبل از هر اقدامی باید به اصلاح وضعیت اقتصادی مردم توجهی جدی شود.» رویا تیموریان قبل از آنکه لوح لیلا اوتادی را به وی اهدا کند تصریح کرد: «چندان موافق گفته‌‌هایی که مطرح شد نیستم. بخش مهمی از مشکلاتی که حوزه کتاب به آن دچار شده به خود ما بازمی‌گردد. ما مردم همگی در این مسأله دخیل هستیم و برای حل آن باید از خانواده‌های خود شروع کنیم.» نخستین جشن سینما و کتاب در حالی به پایان رسید که بر خلاف خبرهای منتشر شده و عکسی که از مسعود کیمیایی در سالن به چشم می‌خورد، هیچ سخنی از وی به میان نیامد.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 6027 ، دوشنبه 23 شهريور 1394، صفحه23

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین